Κωνσταντινούπολη, της Βάνας Στέλλου
«Το τρίτο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης θα λειτουργήσει στις 29 Οκτωβρίου 2018, αντικαθιστώντας τον διεθνή αερολιμένα «Ατατούρκ», δήλωσε ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών Ναυτιλίας και Επικοινωνίας Αχμέτ Αρσλάν, επισημαίνοντας ότι θα αποτελέσει ένα νέο αεροπορικό κόμβο με τον υπόλοιπο κόσμο.
Στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας, περίπου 50 χλμ. έξω από την Κωνσταντινούπολη το νέο αεροδρόμιο υπολογίζεται ότι σε πρώτη φάση θα εξυπηρετεί περίπου 150 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ όταν ολοκληρωθούν όλες οι φάσεις του κολοσσιαίου έργου, ο εκτιμώμενος αριθμός των επιβατών θα ανέρχεται στα 200 εκατ. τον χρόνο, προσφέροντας υπηρεσίες σε περισσότερες από 100 αεροπορικές εταιρείες που καλύπτουν 350 προορισμούς σε όλο τον κόσμο.
Η αρχιτεκτονική εταιρεία Grimshaw, με έδρα στο Λονδίνο, εξειδικευμένη στον σχεδιασμό αεροδρομίων, σε συνεργασία με την εταιρεία Nordic Office of Architecture, την κατασκευαστική Arup και κοινοπραξίες, έχουν αναλάβει τον σχεδιασμό του έργου έξι διαδρόμων απογείωσης/προσγείωσης, οκτώ πύργων ελέγχου, χωρητικότητας 500 αεροσκαφών και εκτιμάται πως θα είναι το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στον κόσμο σχεδιασμένο με τρόπο που θα καλύπτει την διαρκώς αυξανόμενη διακίνηση των επιβατών.
Χρώματα με κυρίαρχο το μπλε, γεωμετρικά σχέδια, φυσικό φως που διαπερνά υπέροχα τα κτίρια, παραδοσιακή αρχιτεκτονική, ενώ από τα highlights του αεροδρομίου είναι το μοναδικό περίτεχνο θολωτό κουβούκλιο που βρίσκεται κάτω από μία μόνο οροφή και ο ελλειπτικός πύργος ελέγχου σε σχήμα τουλίπα, πολιτιστικό σύμβολο της τουρκικής παράδοσης.
«Ο παγκόσμιος κλάδος των αερομεταφορών έχει μετατοπιστεί προς Ανατολάς, κυρίως λόγω της ανάπτυξης των χωρών της Ασίας, όπως η Κίνα και η Ινδία», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο κ. Ahmet Arslan κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου στο χώρο του νέου αεροδρομίου.
«Η μετατόπιση του τομέα αερομεταφορών προς τις Ανατολικές χώρες και η ανάπτυξη που παρατηρείται, ανάγκασαν την Τουρκία να γίνει παγκόσμιος παράγοντας, χάρη στην ταχέως αναπτυσσόμενη αεροπορική βιομηχανία και τη μοναδική γεωγραφική της θέση», επεσήμανε ο Τούρκος υπουργός.
Σύμφωνα με τον κ. Arslan, έως τώρα, το 85% της κατασκευής του νέου αεροδρομίου τελείωσε και έχουν ολοκληρωθεί κατά 87% οι εργασίες των αεροδιαδρόμων.
Το νέο αεροδρόμιο, στο οποίο εργάζονται νυχθημερόν 35.500 άτομα, μεταξύ άλλων, καλύπτει έκταση 76 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, κοστίζει παραπάνω από 11 δισεκατομμύρια δολάρια, θα έχει τον μεγαλύτερο τερματικό σταθμό στον κόσμο (1,3 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα), 7 εισόδους, 77 θύρες επιβίβασης, 228 ελέγχους διαβατηρίων, 468 εκδοτήρια εισιτηρίων, η περιοχή των duty free και των εμπορικών καταστημάτων θα καλύπτει περισσότερα από μισό εκατομμύριο τετραγωνικά μέτρα (μεγαλύτερη και από 10 γήπεδα ποδοσφαίρου), πάρκινγκ αυτοκινήτων και θα υπάρχουν 26 μίλια με ζώνες αποσκευών, όπου θα παραδίδονται σχεδόν 30.000 αποσκευές την ώρα.
«Το έργο έχει αναβαθμίσει ολόκληρη την περιοχή η οποία ήταν καλυμμένη από έλη, λόγω της παρουσίας των ανθρακωρυχείων, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας για τουλάχιστον 100.000 ανθρώπους, κατά την πρώτη φάση των εργασιών, ενώ υπολογίζεται ότι κατά το δεύτερο στάδιο ο αριθμός των εργαζομένων θα ανέλθει σε 200.000» τόνισε ο Υπουργός
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης υπερ-σύγχρονο σύστημα υψίστης ασφαλείας εκτός του κτηρίου, καθώς και μεταξύ check-in και αναχωρήσεων. Σύμφωνα με τις προβλέψεις αξιωματούχων και ειδικών το νέο αεροδρόμιο αναμένεται να αποφέρει δισ. δολάρια στην οικονομία της Τουρκίας εκτοξεύοντας την Κωνσταντινούπολη στην κορυφή των χωρών του παγκόσμιου χάρτη των μεταφορών.