Ο πρώτος ηλεκτροδοτούμενος δρόμος, παγκοσμίως, όπου θα μπορούν να επανφορτίζονται οι μπαταρίες αυτοκινήτων και φορτηγών, βρισκόμενα σε τροχιά, εγκαινιάστηκε στη Σουηδία.
Περίπου 2 χιλιόμετρα ηλεκτρικής σιδηροτροχιάς έχει ενσωματωθεί σε δημόσιο δρόμο κοντά στην Στοκχόλμη, όμως η κυβερνητική υπηρεσία οδικών αξόνων έχει ήδη ετοιμάσει έναν εθνικό χάρτη για μελλοντική επέκταση, όπως μεταδίδει ρεπορτάζ της εφημερίδας The Guardian.
Ο στόχος της Σουηδίας για απεξαρτητοποίηση από τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2030 απαιτεί μια μείωση της τάξης του 70% της χρήσης τους στο τομέα μεταφορών.
Η τεχνολογία πίσω από την ηλεκτροδότηση του δρόμου που συνδέει το αεροδρόμιο της Στοκχόλμης Arlanda με ένα χώρο αποθήκευσης λίγο έξω από την πρωτεύουσα αποσκοπεί στην επίλυση ακανθωδών προβλημάτων που αφορούν την διατήρηση της φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων και την κατασκευή μπαταριών σε προσιτές τιμές.
Η μεταφορά της ενέργειας γίνεται από δύο σιδηροτροχιές που βρίσκονται στο δρόμο μέσω ενός κινητού βραχίωνα, προσαρμοσμένου στο κάτω μέρος του οχήματος. Ο σχεδιασμός δεν είναι διαφορετικός από την σιδηροτροχιά Scalextric, και αν το όχημα θέλει να προσπεράσει, ο βραχίονας αποσυνδέεται αυτόματα.
Ο ηλεκτροδοτούμενος δρόμος είναι χωρισμένος σε τμήματα των 50 μέτρων, με το κάθε τμήμα να λειτουργεί μόνο όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται πάνω από αυτό.
Όταν ένα αυτοκίνητο σταματάει, τότε αποσυνδέεται. Το σύστημα έχει την δυνατότητα να μετράει την κατανάλωση ενέργειας του αυτοκινήτου, κάτι το οποίο επιτρέπει το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας να χρεώνεται ανά αυτοκίνητο και χρήστη.
Η ‘δυναμική φόρτιση’ – όπως χαρακτηρίζεται η χρήση σημείων φόρτισης στο δρόμο – σημαίνει ότι οι μπαταρίες των αυτοκινήτων μπορούν να είναι μικρότερες, όπως επίσης και το κόστος κατασκευής τους.
Στη Σουηδία υπάρχουν χοντρικά, μισό εκατομμύριο χιλιόμετρα οδικών αξόνων, εκ των οποίων αυτοκινητόδρομοι υψηλής ταχύτητας είναι τα 20.000 χιλιόμετρα, όπως σημειώνει ο Hans Sall, εκτελεστικός διευθυντής της κοινοπραξίας eRoadArlanda που έχει αναλάβει το έργο του ηλεκτροδοτούμενου δρόμου.
“Αν ηλεκτροδοτήσουμε 20.000 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομων, θα είναι σίγουρα αρκετό”, πρόσθεσε ο ίδιος. “Η απόσταση ανάμεσα σε δύο αυτοκινητόδρομους δεν υπερβαίνει ποτέ τα 45 χιλιόμετρα και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν ήδη να διανύσουν μια τέτοια απόσταση χωρίς να χρειαστούν επαναφόρτιση. Μερικοί πιστεύουν ότι θα ήταν αρκετό να ηλεκτροδοτήσουμε μόλις 5.000 χιλιόμετρα”.
Με κόστος 1 εκατομμύριο ανά χιλιόμετρο, το κόστος της ηλεκτροδότησης λέγεται ότι είναι 50 φορές μικρότερο από αυτό που απαιτείται για την κατασκευή αστικών γραμμών τραμ.
Τα εθνικά δίκτυα απομακρύνονται ολοένα και περισσότερο από τον άνθρακα και το πετρέλαιο, με την αποθήκευση μπαταρίας να θεωρείται ζωτικής σημασίας για την αλλαγή της πηγής ενέργειας που χρησιμοποιείται στις μεταφορές.