Στον τομέα του υδρογόνου επενδύουν τα εγχώρια ενεργειακά «τζάκια», προετοιμάζοντας το έδαφος για την επόμενη ημέρα της ενεργειακής μετάβασης της βιομηχανίας και των μεταφορών. Ειδικότερα, ένα από τα πιο εμβληματικά έργα υδρογόνου που προετοιμάζονται στην Ελλάδα αναμένεται ότι θα τεθεί σε λειτουργία το 2026.
Πρόκειται για το έργο «Blue Med» της Motor Oil το οποίο χωροθετείται στις εγκαταστάσεις του ομίλου στη Κόρινθο. Μάλιστα, το 2024 εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει σταθμός εφοδιασμού υδρογόνου, θα ακολουθήσει η εγκατάσταση πρατηρίων εφοδιασμού με υδρογόνο, με τον σταθμό ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή υδρογόνου να εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2026.
Η επένδυση των 320 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει δύο έργα παραγωγής πράσινου υδρογόνου (60.000 τόνων ανά έτος), το οποίο, θα διακινείται μέσω αγωγών στην τοπική βιομηχανία, θα εγχέεται στο σύστημα του ΔΕΣΦΑ και τέλος θα μετατρέπεται σε εναλλακτικά καύσιμα. Μάλιστα, ήδη το τελευταίο διάστημα Motor Oil και ΔΕΣΦΑ βρίσκονται σε συζητήσεις για το ποια είναι η βέλτιστη λύση για την έκχυση του υδρογόνου που θα παράγεται στους αγωγούς του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου. Το project περιλαμβάνει επτά σχήματα συγχρηματοδότησης και συμμετέχουν 26 εταίροι και πέντε χώρες.
Στις επενδύσεις υδρογόνου μπαίνει και η Hellenic Hydrogen (το κοινό σχήμα Motor Oil – ΔΕΗ) η οποία ωριμάζει διάφορα έργα ηλεκτρόλυσης στη χώρα. Ένα από αυτά είναι και το North project 1, το οποίο αφορά στην κατασκευή μιας μονάδας ηλεκτρόλυσης των 100 ΜW στη Δυτική Μακεδονία, σε μια περιοχή που βρίσκεται σε εγγύτητα με το δίκτυο του ΑΔΜΗΕ, αλλά και με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου καθώς και με τον αγωγό TAP. Στόχος είναι η αξιοποίηση του πλούσιου δυναμικού πράσινης ενέργειας της περιοχής για την δημιουργία ενός πράσινου κόμβου υδρογόνου.
Στη Δυτική Μακεδονία υλοποιεί και η ADVENT Technology το έργο της «Green HiPo», ένα από τα μεγαλύτερα IPCEI projects. Μάλιστα, προσφάτως εξασφάλισε και την έκταση στην Κοζάνη όπου θα εγκατασταθεί το έργο. Η συνολική χρηματοδότηση που θα λάβει η ADVENT θα ανέλθει σε 782,1 εκατ. ευρώ και θα διατεθεί σε περίοδο έξι ετών.
Όσο για την HELLENiQ ENERGY προετοιμάζει για το διυλιστήριο της Ελευσίνας μια μικρή μονάδα ηλεκτρόλυσης 10 MW. Στο έργο Crete-Aegean Hydrogen Valley – CRAVE H2 το οποίο αναπτύσσεται από κοινοπραξία φορέων και εταιρειών με επικεφαλής τη Eunice στην Κρήτη, το πράσινο υδρογόνο θα παράγεται με χρήση αποκλειστικά Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και σε πρώτη φάση η ενέργεια που θα απαιτείται να παράγεται από φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 3 MW το οποίο αναμένεται να αναπτύξει η Eunice.
Από τα σημαντικότερα έργα στα IPCEI είναι το “H2CAT TANKS” της B&T Composites. Πρόκειται για ένα project 8 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει την κατασκευή καινοτόμων δεξαμενών υψηλής πίεσης από σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα για την αποθήκευση υδρογόνου, κυρίως στον τομέα των μεταφορών όπως σε τραίνα, φορτηγά και πολύ σύντομα και στα αεροπλάνα. Μάλιστα, η εταιρεία φαίνεται να βρίσκεται σε συζητήσεις με την Airbus για την ανάπτυξη ειδικών δεξαμενών.
Έως το 2030, ανά τον πλανήτη, προετοιμάζονται επενδύσεις ύψους 320 δισ. δολαρίων στην τεχνολογία του υδρογόνου, εκ των οποίων οι περισσότερες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (117 δισ. δολάρια).