Η πανδημική κρίση επηρέασε τη λειτουργία της μαρίνας Αγίας Νάπας, εντούτοις η μεγαλύτερη ανησυχία επικεντρώνεται στις μαρίνες που βρίσκονται στο αρχικό τους στάδιο λόγω της κατάργησης του κυπριακού επενδυτικού προγράμματος, επειδή κατά κύριο λόγο οι συγκεκριμένες αναπτύξεις στηρίζονται στο οικιστικό κομμάτι της επένδυσης που απευθύνεται σε ξένους που επιθυμούν να αποκτήσουν κυπριακό διαβατήριο.
Αγωνία για μαρίνα Πάφου
Στην Πάφο επικρατεί ανησυχία για το μέλλον του έργου δήλωσε στη StockWatch ο πρόεδρος του ΕΒΕ Πάφου Γιώργος Μάης, διότι όπως είπε, «χωρίς τη συμβολή ξένου επενδυτή που θα διαθέσει τα απαιτούμενα κεφάλαια δεν πρόκειται να προχωρήσει το έργο και χωρίς το κίνητρο του real estate πως θα ενδιαφερθεί ένας ξένος επενδυτής», διερωτήθηκε.
Κατά τα άλλα τέλος Νοεμβρίου αναμένεται να κατακυρωθεί η προσφορά στον μελετητή ο οποίος θα αποφανθεί εάν μπορεί να συνυπάρξει το έργο της μαρίνας με το κέντρο υποδοχής των κρουαζιερόπλοιων και ύστερα το υφυπουργείο τουρισμού θα κηρύξει τις προσφορές για προσέλκυση του επενδυτή που θα αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία της μαρίνας στη Κισόνεργα Πάφου.
Το οικιστικό κομμάτι της ανάπτυξης θα περιλαμβάνει γραφεία, καταστήματα, πολυτελείς επαύλεις, διαμέρισμα και ξενοδοχείο.
Μαρίνα Λάρνακας ενώπιον του υπουργικού
Στην τελική ευθεία εισέρχεται και η διαδικασία για το έργο της ενιαίας ανάπλασης του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, δήλωσε ο γενικός διευθυντής του υπουργείου μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ.
Τη μεθεπόμενη εβδομάδα όταν ο υπουργός και ο γενικός διευθυντής του υπουργείου μεταφορών θα έχουν βγει ήδη από την καραντίνα θα τεθεί προς έγκριση ενώπιον του υπουργικού συμβουλίου η τελική συμφωνία για υπογραφή των συμβολαίων.
Μετά, ο επενδυτής θα έχει ένα χρόνο περιθώριο για να εξασφαλίσει τις πολεοδομικές και οικοδομικές άδειες και ύστερα αν όλα είναι εντός του πλαισίου του συμβολαίου τότε θα πάρει το πράσινο για να ξεκινήσει την κατασκευή του έργου. Την κατασκευή του έργου ανέλαβε η κοινοπραξία ισραηλινών συμφερόντων Eldeman Holding B.V. και Alexandrou Corporate Services, με ένα κόστος που αγγίζει το €1 δισ.
Οι εργασίες στη μαρίνα περιλαμβάνουν επέκταση και διαχείριση της μαρίνας, η οποία θα μπορεί να φιλοξενήσει και να εξυπηρετήσει τουλάχιστον 650 σκάφη αλλά και τουριστική και οικιστική ανάπτυξη η οποία επίσης στόχευε σε ξένους επενδυτές στο πλαίσιο του επενδυτικού προγράμματος. Στα πλάνα του επενδυτή είναι επίσης η δημιουργία χώρων για κοινωνικές αναπτύξεις, εκπαιδευτικό κέντρο, ιατρικό κέντρο και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Γνώμονας μας δεν είναι τα διαβατήρια
Ένα βήμα πριν την έκδοση και της οικοδομικής άδειας από το δήμο Παραλιμνίου βρίσκεται η μαρίνα Παραλιμνίου, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του έργου, Ανθούλης Κουντούρης, τονίζοντας ότι αυτό που τους ανησυχεί περισσότερο είναι το μέγεθος της ζημιάς που έχει υποστεί η Κύπρος από τις αποκαλύψεις του Al Jazeera, οι οποίες για την ώρα δεν μπορούν να εκτιμηθούν με ακρίβεια λόγω της πανδημικής κρίσης.
Σύμφωνα με τον κ. Κουντούρη, στην εταιρεία δεν υπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία από την κατάργηση του επενδυτικού προγράμματος διότι ο σχεδιασμός του έργου δεν έγινε με γνώμονα τα διαβατήρια. Αντίθετα, σημείωσε, απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό την εγχώρια αγορά και σε όσους ενδιαφέρονται να αποκτήσουν μια καλή εξοχική κατοικία στην παραλία Περνέρα του Πρωταρά.
Το έργο θα συνθέτουν έξι οικιστικά κτήρια, το ψηλότερο εκ των οποίων θα είναι δέκα ορόφων ενώ όλα μαζί θα διαθέτουν 119 διαμερίσματα ενώ, στο εμπορικό κομμάτι του project θα υπάρχουν εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, καφετέριες και κατάλληλα διαμορφωμένοι εξωτερικοί, δημόσιοι και ιδιωτικοί χώροι.
Στη μαρίνα θα υπάρχει η δυνατότητα ελλιμενισμού 300 σκαφών αναψυχής.
Πέραν της ιδιοκτήτριας εταιρείας PMV Maritime Holdings Ltd, συνεργάτες στο έργο είναι η J&P, η Marina Projects Ltd, καθώς επίσης και η Nicolaides & Kountouris Metal Company Ltd. Αρχιτέκτονας του έργου είναι ο βρετανικός οίκος Harper Downie Creative Architecture σε συνεργασία με τους Kythreotis Architects και για την τοπιοτέχνηση ο οίκος Camlins.
Ο κορωνοϊός κτύπησε τη μαρίνα Αγίας Νάπας
Η λειτουργία της μαρίνας Αγίας Νάπας, η οποία βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία από την 1η Ιουνίου 2020 έχει επηρεαστεί από την πανδημία όπως άλλωστε όλες οι επιχειρήσεις που οι πελάτες τους προέρχονται από το εξωτερικό, δήλωσε ο διευθυντής της μαρίνας Αγίας Νάπας Κωνσταντίνος Φυτιρής.
«Η πανδημία του κορωνοϊού έπληξε τις εργασίες αλλά και τους πελάτες της μαρίνας αφού αρκετοί ιδιοκτήτες σκαφών από γειτονικές χώρες δεν μπορούν να τα μεταφέρουν για ελλιμενισμό στην Κύπρο», ανέφερε.
Σημείωσε ότι οι πιθανοί πελάτες της μαρίνας προέρχονταν από το Ισραήλ, το Λίβανο και την Αίγυπτο, οι οποίες λόγω αλλαγής στην κατηγοριοποίηση τους, δεν μπορούν πλέον να μεταφέρουν τα σκάφη τους για ελλιμενισμό στην μαρίνα».
Σημείωσε ότι την προηγούμενη χρονιά δώσαμε έμφαση στην προσέλκυση ιδιοκτητών πολυτελών σκαφών από γειτονικές χώρες, κυρίως από το Λίβανο, το Ισραήλ, την Αίγυπτο και την Ιταλία. Παρότι η μαρίνα έλαβε περισσότερα από 200 αιτήματα ελλιμενισμού, οι κρατήσεις επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό εξαιτίας της πανδημίας και της κατηγοριοποίησης των διαφόρων χωρών στην κατηγορία Γ’.
Η μαρίνα Αγίας Νάπας, σε πρώτη φάση έχει διαθέσιμες 150 θέσεις ελλιμενισμού ενώ συνολικά οι θέσεις θα είναι 300 από τον Απρίλιο του 2021.
Όσον αφορά την κατάργηση του κυπριακού επενδυτικού προγράμματος ο κ. Φυτιρής είπε ότι έχει και θα συνεχίσει να έχει αρνητικές συνέπειες τόσο για τον κατασκευαστικό τομέα όσο και για όλους τους άμεσα και έμμεσα σχετιζόμενους κλάδους, με παράλληλες άμεσες σημαντικές επιδράσεις και στην κυπριακή οικονομία. Είναι πλέον αναγκαία η ανασύνταξη και η συγκέντρωση των προσπαθειών, όλων των εμπλεκομένων μερών, στην ανατροπή του αρνητικού κλίματος που έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες ημέρες για την Κύπρο ως επενδυτικού προορισμού. Είμαστε πλέον υποχρεωμένοι να βρούμε νέες ευκαιρίες για την προσέλκυση επενδυτών, προωθώντας την Κύπρο ως τον πλέον ασφαλή επενδυτικό προορισμό της Ανατολικής Μεσογείου.