Προχωρά ο διαγωνισμός της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού. Την περασμένη Πέμπτη το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα και εξουσιοδοτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, να «ανοίξει» το VDR για τους ενδιαφερόμενους.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, οι ενδιαφερόμενοι, συνολικά οκτώ, αναμένεται να δουν το νέο σχέδιο σύμβασης μέσα στην επόμενη εβδομάδα, πιθανώς την Τρίτη ή την Τετάρτη. έτσι ουσιαστικά θα ξεκινήσει η β’ φάση του διαγωνισμού, στην οποία οι οκτώ ενδιαφερόμενοι, θα κληθούν να υποβάλλουν τις δεσμευτικές του προσφορές.
Οι αποφάσεις του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ της περασμένης Πέμπτης, ουσιαστικά σηματοδοτούν την διευθέτηση δύο σημαντικών αγκαθιών. Ειδικότερα σηματοδοτούν:
- πρώτον, ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να καθυστερήσει τη διαδικασία της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού, π.χ. λόγω της αβεβαιότητας που δημιουργούν οι διεθνείς αναταράξεις (επιβραδυνση της ανάπτυξης, αύξηση κόστους δανεισμού κ.λπ.)., και
- δεύτερον, ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει εξουσιοδοτηθεί από την κυβέρνηση κατάλληλα για να χειριστεί την τιμολογιακή πολιτική του οδικού άξονα στη νέα περίοδο παραχώρησης.
Τόσο ο χρόνος υλοποίησης της νέας παραχώρησης, όσο και η τιμολογιακή πολιτική ήταν τα δύο κρίσιμα ζητήματα που αντιμετώπιζε η κυβέρνηση. Αναφορικά με το πρώτο, η ανάρτηση του σχεδίου σύμβασης την επόμενη εβδομάδα, αν και γίνεται με καθυστερηση περίπου δύο μηνών από τον αρχικό χρονοπρογραμματισμό, εν τούτοις αυτή είναι διαχειρίσιμη. Σημιεώνεται ότι αρχικά, το σχέδιο σύμβασης προγραμματίζονταν να δοθεί στους ενδιαφερόμενους τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ωστόσο η δίμηνη αυτή καθυστέρηση δεν θεωρείται πρόβλημα στην αποκρατικοποίηση. Η υφιστάμενη παραχώρηση σύμφωνα με την Hill International, σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ στο θέμα αυτό, λήγει την Οκτώβριο του 2024. Υπάρχει έτσι αρκετός χρόνος ώστε η νέα παραχώρηση να είναι έτοιμη μέχρι το καλοκαίρι –αν όχι και νωρίτερα- του ίδιου έτους.
Ιδανικά, το ΤΑΙΠΕΔ θα επιθυμούσε μέχρι το β’ τρίμηνο του 2023 (π.χ. Απρίλιο) να γίνει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τα οκτώ ενδιαφερομένα επενδυτικά σχημάτα, έτσι ώστε μέσα στους επόμενους 3-4 μήνες να γίνει η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή. Αν συμβεί αυτό, τότε θα υπάρχει μια περίοδος 12 μηνών που είναι επαρκής για το οριστικό κλείσιμο της νέας σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα.
Το δεύτερο ζήτημα που αντιμετωπίστηκε με την ολοκλήρωση του σχεδίου για τη νέα σύμβαση παραχώρηση είναι αναμφισβήτητα η νέα τιμολογιακή πολιτική. Το ΤΑΙΠΕΔ ανέμενε από την κυβέρνηση να απαντήσει σχετικά με την πολιτική της κυμαινόμενης χρέωσης, η οποία ουσιαστικά θα σημάνει, έστω και για ορισμένες ώρες της ημέρας, μια σημαντική αύξηση πάνω από το σημερινό όριο των 2,8 ευρώ ανά διέλευση.
Είναι άγνωστο τι απάντησε η κυβέρνηση και το υπ. Υποδομών στο αίτημα αυτό του ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο είναι κάτι που θα μαθευτεί πολύ γρήγορα, μόλις οι ενδιαφερόμενοι δουν το σχέδιο της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.