«Ενδεχομένως και υπό προϋποθέσεις, σε περίπου έως 7-8 μήνες από τώρα να έχουμε αλλαγές στις τιμές των διοδίων στους περιφερειακούς αυτοκινητόδρομους της χώρας, καθώς υπάρχει μπροστά ο εκλογικός κύκλος που δεν… αφήνει περιθώρια για μεγάλες, και μάλιστα άμεσα, ανατιμήσεις, οι οποίες θα βασίζονται στο ύψος του πληθωρισμού», σημείωνε προ ημερών στο insider.gr στέλεχος εταιρείας που συμμετέχει στις κοινοπραξίες των παραχωρησιούχων που έχουν κατασκευάσει και λειτουργούν τους οδικούς άξονες μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
Ο λόγος για τους οδικούς άξονες εκτός Αττικής, δηλαδή τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος (Ολυμπία Οδός), τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του ΠΑΘΕ) ή τον Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα», τη Νέα Οδό (Ιόνια οδός και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια της εθνικής οδού) και την Κεντρική Οδό (Ε 65 – οδικός άξονας κεντρικής Ελλάδας), τη «Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο», ενώ είναι ένα ερώτημα αν «μπαίνει στο παιχνίδι» και η Εγνατία Οδός Δηλαδή συμβάσεις τις οποίες διαχειρίζονται οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, δευτερευόντως η Intrakat (μικρή συμμετοχή στον Μορέα), όπως βέβαια και ξένα σχήματα όπως οι Vinci, Hochtief.
Ενεργοποιήθηκαν αντανακλαστικά και… «άμυνες» για τα διόδια
Πρέπει να σημειωθεί ότι, ως γνωστόν, έτσι κι αλλιώς σε οδικές συμβάσεις παραχώρησης προβλέπονται ετήσιες αναπροσαρμογές στις τιμές των διοδίων αναλόγως της πορείας του πληθωρισμού. Και τα προηγούμενα χρόνια έχουν υπάρξει αλλαγές σε σταθμούς ή συγκεκριμένες κατηγορίες, όχι όμως ιδιαίτερα μεγάλες ώστε να αποτελέσουν πρόβλημα ή ακόμα και να γίνει αντιληπτό από μη συχνούς χρήστες. Ωστόσο, η εκτόξευση κατά τους προηγούμενους μήνες του πληθωρισμού σε διψήφια νούμερα, ακόμα και άνω του 10-12%, όπως έχει αναδείξει το insider.gr ενεργοποίησε τα αντανακλαστικά των παραχωρησιούχων, που έχουν και εταιρίες μετόχους, προκειμένου να εκκινήσει μια ζύμωση για ανατιμήσεις από την αρχή του 2023 που να «κουμπώνουν» στην άνοδο του πληθωρισμού.
Αντίστοιχα όμως, δεδομένου ότι εισερχόμαστε σε προεκλογική περίοδο και το 2023 θα είναι εκλογική χρονικά, ενεργοποιήθηκαν αντανακλαστικά και «άμυνες» στο κυβερνητικό επίπεδο και στο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών όπου βέβαια, για πολιτικούς και κοινωνικούς λόγους, δεν επιθυμούν αυξήσεις, ιδίως αυτού του ύψους, αν όχι και ελάχιστες. Προφανώς λοιπόν, έγιναν ζυμώσεις και διεργασίες αν και υπάρχουν ανοιχτά μέτωπα στις οδικές συμβάσεις παραχώρησης, όπως και πρόσφατα έγραψε το insider.gr (π.χ. να γίνουν νέες επενδύσεις αλλά έναντι κάποιους οφέλους για τους παραχωρησιούχους, ηλεκτρονικά διόδια κ.α.).
Τα σενάρια για ορίζοντα και ύψος αναπροσαρμογής
Στελέχη πάντως του κατασκευαστικού κλάδου συνδέουν μια ενδεχόμενη ανατίμηση διοδίων, και μάλιστα όχι οριακή αλλά προς το ύψος του πληθωρισμού, σε κάμποσους μήνες από τώρα και μάλλον προς τα τέλη του πρώτου εξαμήνου 2023 με αρχές του δεύτερου και εφόσον πρώτα έχουν γίνει οι εκλογές που με τα μέχρι πρότινος δεδομένα αναμένονται για πριν το καλοκαίρι. Εάν αλλάξει κάτι στον κυβερνητικό προγραμματισμό και επισπευσθεί μια προσφυγή στις κάλπες, τότε θα φανεί αν επηρεαστεί και το θέμα των διοδίων. Μάλιστα, κατά άλλους ανθρώπους του κλάδου, οι όποιες αλλαγές στο αντίτιμο, εφόσον βέβαια επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις τους για αναπροσαρμογές σε βάθος χρόνου, ίσως βασιστούν στον πληθωρισμό όχι της περιόδου εκείνης, αλλά βάσει του επιπέδου του περασμένου μήνα – διμήνου (ως αναφορά), ήτοι για επίπεδα πάνω από 8%. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι δεν πρόκειται για εκτιμήσεις που προέρχονται από το αρμόδιο υπουργείο το οποίο σε όλους τους τόνους έχει δώσει το «μήνυμα» ότι δεν επιθυμεί ανατιμήσεις, αλλά για σενάρια που «βάζουν στο τραπέζι» στελέχη του εργοληπτικού κόσμου σε timing μετεκλογικό.
Η ιδιαίτερη περίπτωση της Αττικής Οδού
Όπως πάντως προκύπτει, μάλλον εκτός αυτών των σεναρίων μένει η Αττική Οδός, όπου το ύψος του ενιαίου διοδίου παραμένει σταθερό στα 2,8 ευρώ. Ενδεχομένως ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος να μην αναφέρθηκε από στελέχη του κλάδου τόσο γιατί αποτελεί έναν αστικό οδικό άξονα, άρα τυχόν σημαντική αύξηση στο ύψος των διοδίων και μάλιστα προεκλογικά θα έχει μεγάλο αντίκτυπο σε σχέση με άλλους αυτοκινητόδρομους, όσο και γιατί «τρέχει» διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης. Διαγωνισμός δίχως κατασκευαστικό αντικείμενο που θα βασιστεί μόνο στο «πόσο σχεδιάζουν να ανοίξουν τα πορτοφόλια τους τα ξένα funds, κυρίως, και δευτερευόντως οι εγχώριοι εταίροι τους», σημειώνει στέλεχος του χώρου. Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός αυτός, για τον οποίο χτες το insider.gr ανέδειξε εκ νέου σενάρια για το timing των προσφορών και τα διόδια (της νέας σύμβασης) επιφυλάσσει μικρότερο ρόλο για τις κατασκευαστικές εταιρείες και κυρίαρχο για ξένα funds και γκρουπ που επενδύουν στις υποδομές. Εφόσον βέβαια αλλάξει και εδώ το αντίτιμο, θεωρητικά θα είναι για το υπόλοιπο της σύμβασης, έως τον Οκτώβριο 2024 όπου αναμένεται, υπό καλές συνθήκες, να αναλάβει ο νέος παραχωρησιούχος.