Παρά τις κατά καιρούς δεσμεύσεις της, η προηγούμενη Κυβέρνηση έχει αφήσει αρκετές εκκρεμότητες στα σιδηροδρομικά έργα στην Πελοπόννησο ενώ η πρόσφατη εναλλαγή στην εξουσία έχει δημιουργήσει διοικητικό κενό.
Εν αναμονή του διορισμού των νέων διοικήσεων σε ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ σε επίπεδο Δήμου Πατρέων επικρατεί έντονη ανασφάλεια.
Σήμερα τρέχουν κυρίως οι εργολαβίες υποδομής για την υποδοχή της νεάς γραμμής από το Αίγιο μέχρι και το Ρίο και στα σκαριά είναι ακόμη τρεις εργολαβίες που έχουν «ημερομηνία λήξης»: Το τέλος του 2023.
ΕΡΓΟ ΠΡΩΤΟ
Το έργο μεταξύ Ροδοδάφνη – Ψαθοπύργου έχει προετοιμαστεί μόνο κατά το ¼ (25%) καθώς εκκρεμεί το έργο της επιδομής, της τηλεδιοίκησης και της ηλεκτροκίνησης.
Το τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο βρίσκεται μεν σε αρχικό στάδιο, εκτιμάται όμως ότι, λόγω της καλής προσπάθειας που δίνει εδώ και μια διετία από εργολήπτη και υπ-εργολήπτες (GD Infrastrutture και Εδραση – Ψαλλίδας), σύντομα μπορεί να προσεγγίσει και αυτό στο 25% του αντικειμένου που θα βαίνει προς ολοκλήρωση.
Αυτή την εποχή, με το σκεπτικό ότι η υποδομή από Ροδοδάφνη-Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση, σταθμούς) έχει προχωρήσει, ωριμάζει και «ο Φάκελος Μεγάλου Εργου» για να εγκριθεί από την DG Regio (Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής) και το έργο να λάβει χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ.
ΕΡΓΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η νέα Κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσει αν το έργο επιδομή, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση, θα πρέπει να έχει αφετηρία το Ρίο, εφόσον η υποδομή μέχρι εκεί δεν έχει προβλήματα ή αν θα πρέπει να ξεκινήσει προς Ψαθόπυργο για λόγους… ανασφάλειας επί του τεχνικού αντικειμένου.
Η οριστικοποίηση των προθέσεων εκ μέρους της νέας Κυβέρνησης θα φέρει και ένα πρώτο χρονικό ορίζοντα, μετά από μια 15ετία περίπου, για το πότε το τρένο μπορεί να κυκλοφορήσει και πάλι μέχρι το Ρίο ή -τουλάχιστο- έως τον Ψαθόπυργο. «Εδώ, έστω και οριακά, μπορεί να προλάβουμε την ολοκλήρωση στο τέλος του 2023» αναφέρει ο ειδικευμένος στα σιδηροδρομικά έργα διευθυντής του «Yποδομές.gr» Νίκος Καραγιάννης.
Αν μέχρι το 2023 το τρένο δεν φτάσει στην Πάτρα, η χώρα κινδυνεύει με απαίτηση από την ΕΕ επιστροφής σημαντικών κονδυλίων που περιλαμβάνουν περί το 1 τρισ. Ευρώ περίπου (όλα τα επιδοτούμενα από το ΕΣΠΑ έργα για τη γραμμή Αθήνα-Πάτρα).
«Το ειρωνικό εδώ είναι ότι η χρηματοδότηση δεν είναι πρώτο πρόβλημα αλλά το γεγονός ότι τα απαραίτητα έργα δεν έχουν δημοπρατηθεί ενώ είμαστε ήδη στο δεύτερο μισό του 2019!» τονίζει ο κ. Καραγιάννης.
Π. Σακελλαρόπουλος