Συνεχίζονται οι έρευνες διάσωσης μετά τις σκηνές χάους τα ξημερώματα της Τρίτης στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ, όταν ένα φορτηγό πλοίο με σημαία Σιγκαπούρης προσέκρουσε πάνω σε έναν από τους πυλώνες της γέφυρας Francis Scott Key με αποτέλεσμα εκείνη να καταρρεύσει παρασύροντας στα νερά του ποταμού αυτοκίνητα και οδηγούς.
Σύμφωνα με τις νέες πληροφορίες, δύο άνθρωποι έχουν ανασυρθεί ζωντανοί από τα νερά του ποταμού Πατάπσκο, εκ των οποίων ο ένας είναι σε κρίσιμη κατάσταση.
Τι γνωρίζουμε για τη γέφυρα;
Η γέφυρα της Βαλτιμόρης, γνωστή ως γέφυρα Key, εγκαινιάστηκε το 1977 προς τιμήν του Francis Scott Key, ενός ποιητή του 19ου αιώνα από το Μέριλαντ, ο οποίος έγραψε τους στίχους για τον εθνικό ύμνο των ΗΠΑ.
Η γέφυρα είχε μήκος 2.632 μέτρα (8.636 πόδια) και υπερέβαινε τον ποταμό Πατάπσκο και το λιμάνι της Βαλτιμόρης. Ο ποταμός εκβάλλει στον Κόλπο Τσέζαπικ, τη μεγαλύτερη εκβολή ποταμού στις ΗΠΑ.
Περιγράφεται ως γέφυρα συνεχούς δοκού και το κύριο άνοιγμά της είναι 1.200 πόδια κάτι που την καθιστά την μεγαλύτερη γέφυρα τέτοιου τύπου στον κόσμο.
Το χρονικό
Βιντεοσκοπημένο υλικό από το περιστατικό φαίνεται να δείχνει τη γέφυρα να καταρρέει ακαριαία αφού το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali χτυπά έναν από τους πυλώνες της. Αυτό συνέβη γύρω στη 01:30 τοπική ώρα της Τρίτης, ενώ αρκετοί άνθρωποι εθεάθησαν να βρίσκονται στη γέφυρα εκείνη τη στιγμή, γεγονός που επιβεβαίωσε αργότερα ο επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας της Βαλτιμόρης, James Wallace. Οι αξιωματούχοι δήλωσαν αργότερα ότι σε αυτούς περιλαμβάνονταν εργολάβοι που έκαναν επισκευές στη γέφυρα.
Στις 01:50 έφτασε στο σημείο η πρώτη μονάδα της πυροσβεστικής υπηρεσίας και ανέφερε την πλήρη κατάρρευση της γέφυρας.
Μεγάλη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης βρίσκεται σε εξέλιξη, με δύτες να αναζητούν θύματα στα παγωμένα νερά του λιμανιού και του ποταμού.
Η θερμοκρασία του νερού στο λιμάνι λέγεται ότι αυτή τη στιγμή είναι περίπου 9 βαθμούς.
Οι αξιωματούχοι της πυροσβεστικής υπηρεσίας της Βαλτιμόρης δήλωσαν ότι οχήματα έχουν εντοπιστεί στο νερό με τη βοήθεια της τεχνολογίας σόναρ.
Τι γνωρίζουμε για το πλοίο;
Το υπό σημαία Σιγκαπούρης πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali κατασκευάστηκε αρχικά για την ελληνική πλοιοκτήτρια εταιρεία Oceanbulk από τη νοτιοκορεατική Hyundai Heavy Indu.
Το πλοίο απέπλευσε από τον τερματικό σταθμό Seagirt Marine της Βαλτιμόρης γύρω στις 00:24 τοπική ώρα την Τρίτη, με προορισμό το Κολόμπο της Σρι Λάνκα.
Η ταχύτητά του αυξανόταν σταθερά και διατηρούσε ευθεία πορεία νοτιοανατολικά κατά μήκος του ποταμού. Στη συνέχεια, στις 01:25 τα δεδομένα της MarineTraffic δείχνουν ότι το πλοίο ξαφνικά εξετράπη της ευθείας πορείας του και άρχισε να επιβραδύνει.
Περίπου αυτή τη στιγμή, το βίντεο δείχνει ότι όλα τα φώτα στο εξωτερικό του πλοίου έσβησαν ξαφνικά και καπνός άρχισε να βγαίνει από το χωνί του πλοίου.
Λίγο αργότερα χτύπησε τη γέφυρα.
Ένα μη διαβαθμισμένο υπόμνημα από την Υπηρεσία Κυβερνοασφάλειας και Υποδομών των ΗΠΑ που περιήλθε στην κατοχή του αμερικανικού εταίρου του BBC, του CBS, αναφέρει ότι το Dali είχε χάσει το σύστημα πλοήγησης.
Η Synergy δήλωσε ότι το πλήρωμα, και οι δύο χειριστές που επέβαιναν στο πλοίο είχαν όλοι καταγραφεί και δεν υπήρχαν αναφορές για τραυματισμούς.
Ένας ειδικός σε θέματα ναυτιλίας δήλωσε στο BBC ότι η συντριβή θα μπορούσε να έχει προκληθεί από βλάβη του κινητήρα, βλάβη του πηδαλίου ή διακοπή ρεύματος στη γεννήτρια.
Αυτό δεν είναι το πρώτο περιστατικό στο οποίο εμπλέκεται το Dali. Το 2016 το πλοίο έπαθε ζημιά ενώ προσπαθούσε να φύγει από το λιμάνι της Αμβέρσας.
Ποιος θα είναι ο αντίκτυπος της κατάρρευσης της γέφυρας;
Η κατάρρευση της γέφυρας Key Bridge αναμένεται να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην οδική κυκλοφορία για μήνες ή και χρόνια. Η ναυτιλιακή δραστηριότητα στο λιμάνι της Βαλτιμόρης θα επηρεαστεί επίσης σοβαρά.
Η γέφυρα τεσσάρων λωρίδων αποτελούσε μέρος του Interstate 695, του εξωτερικού περιφερειακού δρόμου γύρω από την πόλη της Βαλτιμόρης, γνωστού ως «Baltimore Beltway», και μεταφέρει περίπου 11,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως. Θα εξακολουθεί να είναι δυνατή η διέλευση από το λιμάνι της Βαλτιμόρης μέσω σήραγγας πιο κοντά στην πόλη, αλλά οι τοπικές αρχές έχουν κηρύξει «σημαντικό κυκλοφοριακό συναγερμό», αναμένοντας σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα μετά το συμβάν.
Η κατάρρευση της γέφυρας θα αποτελέσει, ειδικότερα, σημαντικό πρόβλημα για τα φορτηγά που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά, τα οποία απαγορεύεται να χρησιμοποιήσουν τη σήραγγα.
Όμως το περιστατικό δεν δημιούργησε μικρότερο πρόβλημα για τη ναυτιλία.
Ο ειδικός σε θέματα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Lars Jansen δήλωσε ότι αυτό που συνέβη ήταν μια «μεγάλη καταστροφή» η οποία «θα δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ για τους εισαγωγείς και εξαγωγείς των ΗΠΑ». Πέρα από τις περίπου 21.000 μονάδες φορτίου που πρέπει να περάσουν από άλλα λιμάνια της περιοχής, λέει ότι «πολλά εμπορικά πλοία είναι τώρα παγιδευμένα στο λιμάνι της Βαλτιμόρης».
Υπολογίζεται ότι περίπου 800.000 οχήματα πέρασαν από το λιμάνι το 2023, διακινώντας ένα ρεκόρ 1,3 εκατομμυρίων τόνων εισαγόμενου φορτίου.
Ωστόσο, ο κ. Γιάνσεν λέει ότι ενώ θα υπάρξουν κάποιες καθυστερήσεις και πρόσθετο κόστος, από παγκόσμια άποψη το περιστατικό δεν θα έχει σημαντικό αντίκτυπο.