Τα λαμπερά φώτα του Slush, ενός από τα μεγαλύτερα τεχνολογικά events στον πλανήτη, «κοιτάζουν» τώρα προς τη σκηνή του founder stage. Οι ομιλίες σταματούν, επικρατεί σιωπή, τα μάτια όμως πολλών επίδοξων επιχειρηματιών είναι καρφωμένα εκεί. Είναι η ώρα που τουλάχιστον 5.500 ιδρυτές νεοφυών εταιρειών περιμένουν με αγωνία να ακούσουν τον ιδρυτή της Nvidia, Chris Malachowsky, να μοιράζεται μαζί τους στιγμές από την 30ετή πορεία ενός τεχνολογικού κολοσσού με κεφαλαιοποίηση κοντά στα 3,5 τρισ. δολάρια. «Χτίζαμε την τεχνολογία μας με την πεποίθηση ότι θα πετύχουμε», τονίζει από την κεντρική σκηνή του Slush που πραγματοποιείται στο Ελσίνκι, καθώς αφηγείτο τους στόχους και τις δυσκολίες μιας εταιρείας που σήμερα πρωταγωνιστεί με τα τσιπάκια της στην κούρσα για την ανάπτυξη τεχνολογιών γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη.
«Το Slush ιδρύθηκε το 2008 με μία απλή ιδέα: να δημιουργήσει μία συνάντηση από τους ιδρυτές startup για τους ιδρυτές. Ξεκίνησε από μία μικρή συγκέντρωση μόλις 250 ατόμων και έχει πλέον αναδειχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα startup events σε όλο τον κόσμο, όπου συγκεντρώνει δεκάδες χιλιάδες άτομα από όλο τον πλανήτη», διηγείται στην «Κ» η CEO του Slush, Αϊνο Μπέργιους. H ίδια συμμετείχε για πρώτη φορά το 2014 ως εθελόντρια στη διοργάνωση. «Ημουν ακόμη στο λύκειο και δεν είχα ιδέα πόσο βαθιά θα μπορούσε ένα τέτοιο γεγονός να μου διαμορφώσει όλη τη ζωή», διηγείται ενώ διακρίνονται στο βάθος εταιρείες όπως η Google, η Stripe και η φινλανδική Wolt. Φέτος η συμμετοχή ήταν μεγάλη. Τουλάχιστον 13.000 ήταν ο κόσμος που ήρθε να παρακολουθήσει το διήμερο event, ενώ σε αυτό συμμετείχαν 5.500 ιδρυτές startup αλλά και 3.300 μικρά και μεγάλα venture capitals, με υπό διαχείριση κεφάλαια τουλάχιστον 4 τρισ. δολαρίων. «Κλειδί» για τη διοργάνωση αποτελούν οι 1.600 εθελοντές, στους οποίους βλέπουν την επόμενη γενιά των νέων επιχειρηματιών.
«Με πάνω από 20.000 συναντήσεις να πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του event και με το 90% των startups που συμμετέχουν να βρίσκονται ενεργά σε διαδικασία άντλησης κεφαλαίων, το Slush αποδεικνύει πως δεν είναι απλώς ένα event. Eίναι ένα μέρος όπου τολμηρές ιδέες κάνουν τα πρώτα τους βήματα για να γίνουν πραγματικές εταιρείες», λέει στην «Κ», που έδωσε το «παρών» στο Slush. Στην έκθεση, παρουσία είχε και η Ελλάδα, μέσα από μία –για πρώτη φορά– πολυπληθή αποστολή 100 ατόμων που διοργάνωσε η Endeavor Greece. Σε αυτήν συμμετείχαν 30 startups-scaleups, ανάμεσα στις οποίες οι Acumino, Cinobo, Prosperty, Skroutz, Spotawheel και 32 επενδυτές, από family offices και angel investors μέχρι και ελληνικά venture capital funds. «Με το που άρχισα να εξηγώ τι κάνει η εταιρεία, ένα venture capital ήθελε να με χρηματοδοτήσει, να μου κόψει άμεσα επιταγή», μεταφέρει στην «Κ» Ελληνας startupper καθώς κατευθυνόταν προς το περίπτερο της endeavor, το σημείο συνάντησης της ελληνικής αποστολής.
Το ελληνικό οικοσύστημα βλέπω πως αυξάνεται ραγδαία, δηλώνει στην «Κ» ο Bίλε Ρούντμαν, Φινλανδός υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων.
«Το ελληνικό οικοσύστημα βλέπω πως αυξάνεται ραγδαία», δηλώνει στην «Κ» ο Bίλε Ρούντμαν, Φινλανδός υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων, στο περιθώριο συνάντησης εργασίας που διοργανώθηκε στο Ελσίνκι, με την παρουσία μεταξύ άλλων και του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου. «Το Slush είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα πως κάτι πολύ μικρό μπορεί να εξελιχθεί σε κάτι μεγάλο. Το παρατηρήσαμε αυτό και στην περίπτωση της Ελλάδας, όπου μέσα από την κρίση και τις δύσκολες στιγμές, έρχεται ένα πιο φωτεινό μέλλον», επισημαίνει, αναφερόμενος στην εμφάνιση ελληνικών startups κατά την περίοδο εκείνη. O ίδιος βλέπει ευκαιρίες συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών στον κλάδο της άμυνας, ενώ τονίζει πως στόχος είναι να αυξηθεί η δαπάνη για έρευνα και ανάπτυξη στο 4% του ΑΕΠ της Φινλανδίας από περίπου 3% σήμερα. «Για κάθε 1 ευρώ που επενδύεται από το κράτος, στόχος είναι να κερδίζουμε 2 ευρώ από τον ιδιωτικό τομέα».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της σύμπραξης των δύο χωρών είναι η εταιρεία διαστημικής τεχνολογίας ICEYE, που ήδη χτίζει παραγωγική μονάδα περίπου 800 τ.μ. στην Αθήνα, συναρμολογώντας από την Ελλάδα τμήματα των ραντάρ για τους δορυφόρους που κατασκευάζει. «Σχεδιάζουμε, κατασκευάζουμε δορυφόρους και διασφαλίζουμε ότι θα εκτοξευθούν στο Διάστημα. Αναπτύσσουμε επίσης λογισμικό για τη λειτουργία αυτών των δορυφόρων και επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα που συλλέγουν», εξηγεί στην «Κ» ο συνιδρυτής της εταιρείας, Rafal Modrzewski, σημειώνοντας πως στο Διάστημα βρίσκονται περίπου 40 δορυφόροι της.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2014, μετράει περισσότερους από 700 εργαζομένους και τα έσοδά της ξεπερνούν τα 100 εκατ. δολάρια. «Είμαστε έτοιμοι να μπούμε στον δρόμο της κερδοφορίας», αναφέρει. Ως φοιτητής erasmus στο φινλανδικό Aalto University, ασχολήθηκε με την κατασκευή μικροδορυφόρων στο πλαίσιο ενός πανεπιστημιακού project. «Στη συνέχεια αποφάσισα να το ακολουθήσω επαγγελματικά». Το δε Aalto έχει αποτελέσει σταθμό εκκίνησης και για άλλους ιδρυτές, όπως της online delivery εταιρείας Wolt, ενώ το 2023 το πανεπιστήμιο κατέγραψε τον τρίτο υψηλότερο αριθμό κατατεθειμένων πατεντών στη Φινλανδία, μετά τη Nokia.
Στελέχη της εταιρείας τούς αποκαλούν μικροδορυφόρους, καθώς το βάρος τους δεν ξεπερνάει τα 100 κιλά, ενώ οι διαστάσεις τους παραπέμπουν σε εκείνες ενός… κοινού πλυντηρίου ρούχων. «Σήμερα διαθέτουμε γραφεία στη Φινλανδία, στην Πολωνία, στην Ισπανία, στην Αμερική και αλλού και προστίθεται η Ελλάδα», λέει, υπενθυμίζοντας πως η ICEYE έχει αναλάβει, στο πλαίσιο συμφωνίας με το ελληνικό κράτος, να κατασκευάσει και να εκτοξεύσει δύο δορυφόρους ICEYE SAR. Τα δεδομένα που συλλέγονται από τους δορυφόρους θα επιτρέψουν να ανιχνεύει για λογαριασμό της Ελλάδας φυσικές καταστροφές, π.χ. πυρκαγιές και πλημμύρες, και να έχει εποπτεία των θαλασσών στη ναυτιλία. Αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν από φορείς του Δημοσίου, όπως η πολιτική προστασία μέχρι και το ελληνικό κτηματολόγιο. «Οι δορυφόροι βρίσκονται ήδη σε φάση παραγωγής», αναφέρει ο κ. Modrzewski , προσθέτοντας πως «η συναρμολόγησή τους θα πραγματοποιηθεί στα γραφεία μας στο Νέο Ψυχικό». Ο ίδιος χαρακτηρίζει την Ελλάδα hub, εκτιμώντας πως εκτός από Ελληνες, μπορεί να προσελκύσει και ταλέντο από τις γύρω περιοχές, Κύπρο, Βουλγαρία, Αλβανία κ.λπ. Ανάμεσα σε εκείνους που επέστρεψαν και βρήκαν θέση στην ICEYE είναι ο Βασίλης Χαλουλάκος, επικεφαλής της εταιρείας στην Ελλάδα. Για 12 χρόνια εργάστηκε στην Deutsche Bank, μέχρι που η έλευση της ICEYE στην Ελλάδα τον παρακίνησε να γυρίσει σελίδα. «Αισθάνομαι πως βρίσκομαι σε μία εταιρεία όπου η δουλειά μου έχει μεγαλύτερο impact, κάνω κάτι χρήσιμο», παραδέχεται στην «Κ», καθώς συνεχίζει την αναζήτηση για τη στελέχωση του ελληνικού παραρτήματος.
Το έξυπνο δαχτυλίδι που φοριέται ακόμη και από παίκτες του ΝΒΑ
Μπορεί εύκολα να χαρακτηριστεί ως… o άρχοντας των δαχτυλιδιών, με τη μόνη διαφορά πως το «πολύτιμο» δαχτυλίδι συνιστάται να φοριέται όλη την ημέρα και είναι περιτριγυρισμένο από… αισθητήρες που συλλέγουν βιομετρικά δεδομένα για τον ύπνο, το άγχος, τη θερμοκρασία, τους καρδιακούς παλμούς κ.ά. Ο λόγος για το έξυπνο δαχτυλίδι της φινλανδικής εταιρείας Oura Health, το οποίο έχει φτάσει, 11 χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας, να ανταγωνίζεται δημοφιλή wearables, όπως το Apple Watch, και να φοριέται ακόμη και από παίκτες του ΝΒΑ. Μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει πουλήσει περίπου 3 εκατομμύρια δαχτυλίδια σε 200 χώρες, ενώ πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό πως η αμερικανική εταιρεία κατασκευής συσκευών γλυκόζης, Dexcom επένδυσε σε αυτήν 75 εκατ. δολ., εγκαινιάζοντας στρατηγική συνεργασία. Η κεφαλαιοποίηση της Oura έχει πλέον ξεπεράσει τα 5 δισ. δολ.
«Από την αρχή θέλαμε να λύσουμε κάτι πολύ σημαντικό με το προϊόν μας, ακόμη και χωρίς να γνωρίζουμε ότι επρόκειτο να είναι δαχτυλίδι. Θέλαμε να λύσουμε το ζήτημα γιατί οι άνθρωποι αναπτύσσουν χρόνιες ασθένειες ή ανισορροπίες. Οπότε θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν “σύντροφο” που θα μπορούσε να βοηθήσει τον χρήστη να καταλάβει πώς το σώμα ανταποκρίνεται στον τρόπο ζωής του», λέει ο Πέτερε Λάχτελα, συνιδρυτής της εταιρείας, τον οποίο εντόπισε η «Κ» ανάμεσα στους ατέλειωτους διαδρόμους του φαντασμαγορικού Slush λίγο πριν από την εκπνοή του event. Ο ίδιος εκείνη τη στιγμή περιβαλλόταν από ιδρυτές νεοφυών επιχειρήσεων, που ρωτούσαν επίμονα πληροφορίες για την εταιρεία.
Η φινλανδική εταιρεία Oura Health ανταγωνίζεται δημοφιλή wearables, όπως το Apple Watch, και η κεφαλαιοποίησή της έχει πλέον ξεπεράσει τα 5 δισ. δολ.
Το δαχτυλίδι της εταιρείας μετράει δείκτες που αφορούν την ποιότητα του ύπνου, μετράει λεπτομερώς τη μεταβολή της θερμοκρασίας του σώματος, τους ρυθμούς της καρδιάς κ.ά. «Τα περισσότερα wearables απλώς συλλέγουν δεδομένα, ενώ η εταιρεία μας παρέχει πληροφορίες σχετικά με το τι μπορείτε να κάνετε με αυτά τα δεδομένα. Προσφέρει εξατομικευμένη καθοδήγηση για κάθε χρήστη», υποστηρίζει ο κ. Λάχτελα, ερωτηθείς για τον ανταγωνισμό από άλλες συσκευές που κυκλοφορούν στην αγορά.
«Είναι πολύ πιο εξελιγμένο από οποιοδήποτε άλλο wearable στην αγορά και αυτός είναι ο λόγος που το ποσοστό διατήρησης χρηστών είναι 4 φορές υψηλότερο από οποιαδήποτε άλλη συσκευή». Οι τιμές του νέου μοντέλου της, που λανσαρίστηκε τον Οκτώβριο, ξεκινούν περίπου από τα 380 ευρώ, ενώ με τη νέα επένδυση η συνεργασία με την Dexcom θα επιτρέψει «να εμβαθύνουμε στη μεταβολική υγεία». Οπως σημειώνει, το δαχτυλίδι αποτελεί το καλύτερο μέσο, δεδομένου πως μπορεί να φορεθεί με άνεση. Αλλωστε, όπως λέει, «οι άνθρωποι φοράνε δαχτυλίδια εδώ και πολλά χρόνια».