Ο ΔΕΣΦΑ προκήρυξε διαγωνισμό για το σχεδιασμό, προμήθεια υλικών και κατασκευή του Μετρητικού Σταθμού για την διασύνδεση φυσικού αερίου Ελλάδας – Β. Μακεδονίας.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 15,8 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι για τη διασύνδεση έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την ΝER τον Οκτώβριο 2016 καθώς και υπεγράφη στις 10 Σεπτεμβρίου 2021 Συμφωνία Συνεργασίας για την κατασκευή του αγωγού στις δύο πλευρές των συνόρων. Επίσης, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία διαδικασία market test.
Όπως αναφέρεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του διαχειριστή, το απαιτούμενο έργο εντός της ελληνικής επικράτειας συνίσταται στην κατασκευή:
– Αγωγού μήκους 55 χιλιομέτρων και διαμέτρου 30 in, με πίεση σχεδιασμού 80 barg και μέγιστη πίεση λειτουργίας 66,4 barg οποίος ξεκινά από την Νέα Μεσημβρία (Σημείο σύνδεσης κατάντη του Συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το Μεθοριακό Σταθμό U-7550 που ανήκει στα Διοικητικά Όρια της Κοινότητας Ευζώνων, ανατολικά από τον ποταμό Αξιό.
– Συνοριακό Μετρητικό Συνοριακό Σταθμό (ΜΣΣ) στην περιοχή διασύνδεσης (εκτιμώμενη δυναμικότητα 430.000 Nm3 /h) με κεντρική διάταξη παράκαμψης του σταθμού 50% της τελικής δυναμικότητας
Ο σχεδιασμός του νέου ΜΣΣ αποτελείται από τις παρακάτω τμήματα:
a) τμήμα φίλτρανσης αερίου, (1+1), ένα ρεύμα φίλτρων σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 430.000 Nm3 /h,
b) τμήμα μέτρησης αερίου, (2+1), δυο μετρητικά ρεύματα σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 215.000 Nm3 /h,
c) Τμήμα Ελέγχου ροής αερίου, (2+1), δυο ρεύματα ελέγχου ροής σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 215.000 Nm3 /h,
– Σταθμός Ξεστροπαγίδων-αποστολής (Launcher Scraper Stations) στην διασύνδεση με τον ΕΣΜΦΑ στην Νεα Μεσημβρία
– Σταθμός Ξεστροπαγίδων-αποστολής (Launcher Scraper Station) και υποδοχής (Receiver Scraper Station) στην περιοχή του ΜΣΣ.
Καθυστέρηση στο έργο βλέπει ο γειτονικός διαχειριστής
Η σκοπιανή Nomagas προκήρυξε επίσης διαγωνισμό ύψους 84 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού στο δικό της έδαφος, τη στιγμή που στην ελληνική επικράτεια έχουν ξεκινήσει ήδη τα έργα. Εντούτοις, φαίνεται πως το χρονοδιάγραμμα αλλάζει. Αρχικά η διασύνδεση ήταν να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2025. Τώρα η Nomagas κάνει λόγο για εργασίες 36 μηνών, δηλαδή ως το 2027. Πρόκειται για μια καθυστέρηση 22 μηνών, όπως αναφέρει σχετικά το Argus σε άρθρο του.
Μια ακόμη αλλαγή έχει να κάνει με τη χωρητικότητα που πλέον αναγράφεται ως 1,8 δισ. κ.μ. ετησίως από 1,5 δισ. προηγουμένως.