Το «πράσινο» σχέδιο ανάκαμψης της Κομισιόν θα επικεντρωθεί στην ανακαίνιση των κτηρίων, στις ΑΠΕ, το υδρογόνο και τις καθαρές μεταφορές, όπως προκύπτει από προσχέδιο που δημοσίευσε το Euractiv χθες.
Πρόκειται για ένα σχέδιο που θα κινητοποιήσει συνολικά τουλάχιστον 1 τρις. ευρώ πόρων και θα παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα επισήμως.
Σε ότι έχει να κάνει με την ενεργειακή αποδοτικότητα, ο στόχος που τίθεται είναι ο τριπλασιασμός του σημερινού ρυθμού ανακαίνισης των κτηρίων, δηλαδή από 1% σε 3% του κτηριακού αποθέματος. Παράλληλα, προβλέπεται η σύσταση ενός ταμείου ύψους 350 δις. ευρώ ετησίως για το συγκεκριμένο εγχείρημα με προτεραιότητα στα δημόσια κτήρια, αλλά και τα κτήρια που στεγάζουν κοινωνικές ομάδες χαμηλού εισοδήματος. Για τις ιδιωτικές κατοικίες, το ταμείο θα στηρίξει την παροχή πράσινων δανείων ύψους 50 δις. ευρώ, ενώ η Κομισιόν σκοπεύει επίσης να αναθεωρήσει τους κανονισμούς κρατικών ενισχύσεων ως το 2021.
Στον τομέα των ΑΠΕ, η Κομισιόν προβλέπει συρρίκνωση 20-33% φέτος για την ανάπτυξη στα φωτοβολταϊκά και αιολικά. Το σχέδιό της επικετρνώνεται τόσο στις ΑΠΕ όσο και στο υδρογόνο, καθώς είναι αλληλοσυνδεδεμένες τεχνολογίες, όπως υποστηρίζει.
Από εκεί και πέρα, το σχέδιο προβλέπει ευρωπαϊκό μηχανισμό δημοπρασιών για έργα 15 γιγαβάτ μέσα στα επόμενα 2 χρόνια με επενδύσεις ύψους 25 δις. ευρώ. Επίσης, περιλαμβάνει στήριξη για τα κράτη-μέλη με 10 δις. ευρώ για μια διετία και συγχρηματοδότηση από την ΕΙΒ.
Στο υδρογόνο η Κομισιόν σκοπεύει να διπλασιάσει τη χρηματοδότηση για την έρευνα και καινοτομία έναντι των τωρινών 650 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, θα αφιερώσει άλλα 10 δις. ευρώ στην επόμενη δεκαετία για τον περιορισμό του ρίσκου ανάπτυξης της εν λόγω τεχνολογίας, καθώς και θα δεσμευτεί για 1 εκατ. τόνους δυναμικότητας σχετικών μονάδων.
Το σύστημα ανάπτυξης των έργων υδρογόνου θα είναι αντίστοιχο με ότι συμβαίνει στις δημοπρασίες ΑΠΕ και οι εταιρείες θα πληρώνονται τη διαφορά ανάμεσα στο κόστος ρύπων για να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στα συμβατικά και τα ανανεώσιμα αέρια. Σχετικό ταμείο ύψους 10 δις. ευρώ ετησίως πρόκειται να συσταθεί υπό την ΕΙΒ για να παρέχει δάνεια σχετικά με τις υποδομές αυτού του είδους.
Τέλος, στις μεταφορές το σχέδιο περιλαμβάνει πανευρωπαϊκό μηχανισμό ύψους 20 δις. ευρώ για την επόμενη διετία για την στήριξη της αγοράς καθαρών οχημάτων. Επίσης, αναφέερται η σύσταση ταμείου 40-60 δις. ευρώ για την επιτάχυνση των επενδύσεων σε κινητήρες μηδενικών εκπομπών, όπως και ο διπλασιασμός της επένδυσης στις υποδομές ηλεκτροκίνησης με στόχο τους 2 εκατ. φορτιστές ως το 2025.