Ανταλλαγή του οικοπέδου του πρώην ΙΚΑ στο κέντρο της πόλης με οικοπεδική έκταση πίσω από το Δημοτικό Γηροκομείο Λάρισας
Του Γιάννη Ανδρεάκη
Την πρόταση που στοχεύει να λύσει τον «Γόρδιο δεσμό», ο οποίος αφορά στην χρήση του οικοπέδου όπου κατά το παρελθόν στεγάζονταν οι υπηρεσίες του ΙΚΑ Λάρισας – στη συμβολή των οδών Ασκληπιού και Ηπείρου – παρουσιάζει στη larissanet ο Κωνσταντίνος Διαμάντος, αντιδήμαρχος Πολεοδομίας και Ψηφιακών Πολιτικών – Έξυπνης πόλης.
Πρόκειται για το σχέδιο που αποφάσισε ο δήμαρχος Λαρισαίων Απόστολος Καλογιάννης, μετά από αναλυτική επεξεργασία όλων των παραμέτρων από τον αντιδήμαρχο Κ.Διαμάντο, ώστε τον Φεβρουάριο να σταλεί στον διοικητή του ΕΦΚΑ Χρήστο Χάλαρη – με κοινοποίηση στον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη–το κείμενο της πρότασης. Κεντρικός άξονας αυτής αποτελεί η ανταλλαγή του οικοπέδου του πρώην ΙΚΑ στο κέντρο της πόλης με οικοπεδική έκταση πίσω από το Δημοτικό Γηροκομείο Λάρισας, απέναντι από το Πάρκο των Χρωμάτων, ώστε εκεί να κατασκευαστεί το νέο κτίριο του ΕΦΚΑ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι συνεννοήσεις του κ. Διαμάντου είχαν ξεκινήσει κατά την περίοδο που αρμόδιος υπουργός ήταν ο Γιάννης Βρούτσης, μετά και από παρέμβαση τότε του βουλευτή της ΝΔ Χρήστου Κέλλα, ενώ υπήρξε και τηλεφωνική επικοινωνία με τον διοικητή του ΕΦΚΑ, μηχανικό, Χρ. Χάλαρη.
Ο κ. Διαμάντος, σ’ αυτό το σημείο,αναλύει την πρόταση δηλώνοντας: «Το ΙΚΑ εδώ και 20 χρόνια είχε εκπονήσει μελέτη για το οικόπεδο – στη συμβολή των οδών Ασκληπιού και Ηπείρου – με ένα κτιριολογικό πρόγραμμα. Παράλληλα, από τότε στον προγραμματισμό του ΙΚΑ ήταν και η αναζήτηση χώρου περιφερειακά της πόλης για ανέγερση νέου κτιρίου – είχε ανακοινώσει διαγωνισμό το 1998 – ενώ ήδη τώρα λειτουργεί περιφερειακά σε μισθωμένο.
Εμείς, με την πρότασή μας, βάζουμε νέα δεδομένα τα οποία είναι τα εξής:
Το οικόπεδο Ασκληπιού – Ηπείρου έχει εμβαδόν 2.068 τ.μ., όπου με συντελεστή δόμησης 2,9 χτίζονται 6.000 τ.μ.. Το οικόπεδο που εμείς προτείνουμε– πίσω από το Δημοτικό Γηροκομείο – έχει εμβαδόν 7.096 τ.μ., ενώ με τον συντελεστή δόμησης χτίζονται 5.700 τ.μ.. Άρα το αποτέλεσμα είναι το ίδιο σε ότι αφορά το κτιριολογικό πρόγραμμα.
Σε επίπεδο αξίας το προτεινόμενο από εμάς οικόπεδο έχει υψηλότερη κατά 100.000 ευρώ. Δηλαδή κυμαίνεται στα 4 εκατ. ευρώ, ενώ το κεντρικό οικόπεδο φτάνει τα 3.890.000 ευρώ.
Παράλληλα, προτείνουμε να τιτλοποιηθεί υπέρ του ΕΦΚΑ και το 25% του συντελεστή δόμησης του οικοπέδου που θα αφήσει στο κέντρο της Λάρισας. Δηλαδή γι’ αυτά τα 1.500 τ.μ. να έχει δικαίωμα μεταφοράς συντελεστή ή διαχείρισης, πώλησης κλπ. Αυτά τα επιπλέον 1.500 τ.μ. σε τίτλο μεταφοράς συντελεστή έχουν αξία 2.815.000 ευρώ.
Άρα δίνουμε οικόπεδο ίσης δομήσιμης επιφάνειας, ίσης αξίας και επιπλέον προτείνουμε το 25% του συντελεστή στο οικόπεδο που αφήνει να το πάρει σε τίτλο μεταφοράς.
Πέραν όλων αυτών,όταν θα λειτουργήσει το νέο κτίριο η πρόσβαση των πολιτών θα είναι πιο εύκολη, ενώ οι συνθήκες εργασίας των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ θα βελτιωθούν σημαντικά. Σε περίπτωση που από τον Φορέα επιλεγεί η κατασκευή βιοκλιματικού κτιρίου, τότε το ενεργειακό κόστος θα περιοριστεί στο ελάχιστο και θα προκύψει τεράστια εξοικονόμηση λειτουργικών εξόδων. Συνάμα, η νέα θέση που προτείνουμε είναι περίοπτη λόγω της γειτνίασης τόσο με το Πάρκο των Χρωμάτων όσο και με το χώρο όπου ο περιφερειάρχης Κ. Αγοραστός σχεδιάζει την ανέγερση Πλανητάριου».
Σε ότι αφορά το οικόπεδο στη συμβολή των οδών Ασκληπιού και Ηπείρου ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας σκιαγραφεί την χρήση που μπορεί να έχει: «Προφανώς θα είναι ελεύθερος κοινόχρηστος χώρος – πλατεία. Θα μπορούσαμε να εξετάσουμε έναν μικρό δομήσιμο χώρο εξυπηρέτησης κάποιων αναγκών π.χ. μικρό αναψυκτήριο ή μια δομή πολιτισμού ή δομή νεότητας. Παράλληλα, υπάρχει σκέψη – για να διευκολυνθεί η στάθμευση στην περιοχή – να γίνει υπόγειο πάρκινγκ μόνο όμως για χρήση από τους μόνιμους κατοίκους ή τους εργαζόμενους σε υπηρεσίες στο κέντρο της πόλης. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαν να απελευθερωθούν θέσεις στάθμευσης στους δρόμους».
Πλέον, στην βάση αυτής της πρότασης, αναμένεται να ξεκινήσει διάλογος τόσο με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, όσο και με τον Διοικητή του ΕΦΚΑ.
Μια επιπλέον σημαντική παράμετρο την οποία γνωστοποιεί ο αντιδήμαρχος έχει να κάνει με την εντολή που έχει δώσει στην Υπηρεσία για την εκπόνηση τροποποίησης του Σχεδίου Πόλης με νέα χρήση του κεντρικού οικοπέδου ως «Κοινόχρηστου Χώρου».
«Είμαστε πλέον πεπεισμένοι– το λέγαμε από τη δεκαετία του 2000 ο Απόστολος Καλογιάννης, ο Γιώργος Σούλτης και εγώ ως πρόεδρος του ΤΕΕ – ότι αυτός ο χώρος δεν πρέπει να οικοδομηθεί, αλλά οφείλει να είναι κοινόχρηστος με κάποιες παρεμβάσεις που μπορούν να βοηθήσουν λειτουργίες στο κέντρο» τονίζει ο Κ.Διαμάντος.
Το τρίπτυχο για να δοθεί «ανάσα» στη στάθμευση
Η συζήτηση με τον Κωνσταντίνο Διαμάντο μεταφέρεται σε ένα από τα πλέον ακανθώδη προβλήματα που αντιμετωπίζουν δημότες και επισκέπτες της πόλης, το οποίο δεν είναι άλλο από την στάθμευση. Το τρίπτυχο που παρουσιάζει ο κ. Διαμάντος ώστε να δοθεί «ανάσα» περιλαμβάνει τα εξής: Έλεγχο πεζοδρομημένων τμημάτων. Ελεγχόμενη στάθμευση στον εσωτερικό δακτύλιο. Περιφερειακά πάρκινγκ για να αποφευχθεί η επιπλέον κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Σχετικά με τον έλεγχο στα πεζοδρομημένα τμήματα του Κέντρου ο αντιδήμαρχος δηλώνει ότι «έχουμε έτοιμη την Κανονιστική και περιμένουμε την έγκριση του νέου κανονισμού κοινοχρήστων χώρων από την Αποκεντρωμένη. Παράλληλα, είμαστε έτοιμοι να απευθύνουμε την πρόσκληση προς τους πολίτες ώστε να κάνουν αιτήσεις – ο σεισμός μας πήγε πίσω – για να ξεκινήσουμε». Με την ολοκλήρωση των παραπάνω διαδικασιών η εκκίνηση θα γίνει στο τμήμα από την οδό Βενιζέλου και προς τον Λόφο του Φρουρίου. «Να ξεκινήσουμε πιλοτικά από αυτό το κομμάτι, να δούμε τις λειτουργίες και μετά, άμεσα, θα επεκτείνουμε το σύστημα στο σύνολο των 43 σημείων εισόδου – εξόδου των πεζοδρόμων» επισημαίνει ο κ.Διαμάντος.
Το πλέγμα παρεμβάσεων για να δοθεί «ανάσα» στο μεγάλο πρόβλημα της στάθμευσης
Στο ζήτημα της ελεγχόμενης στάθμευσης αναφέρει: «Έχουμε την προμελέτη και θα κατατεθεί στο Πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης” το συγκεκριμένο σύστημα. Άλλωστε, όλα αυτά – έλεγχος πεζοδρόμων, ελεγχόμενη στάθμευση, περιφερειακά πάρκινγκ – θα λειτουργούν με “έξυπνα” συστήματα π.χ. αυτόματη είσοδος – έξοδος, αυτόματη και συνεχή εικόνα για το πόσες θέσεις στάθμευσης είναι κατειλημμένες, πόσες θέσεις και που είναι ελεύθερες. Πρόκειται, δηλαδή, για συστήματα “έξυπνης πόλης”.
Η ελεγχόμενη στάθμευση θα αποδώσει περίπου 6.000 θέσεις σε μόνιμους κατοίκους στον κεντρικό τομέα – αφορά τον εσωτερικό δακτύλιο όπως περικλείεται από τις οδούς Ηρώων Πολυτεχνείου, Αεροδρομίου, Γεωργιάδου, Καλλιθέας, Κραννώνος, Λαγού – και 1.150 θέσεις για βραχεία στάθμευση οχημάτων σε χρήση όσων εισέρχονται στο κέντρο». Για να υπάρχει μια τάξη μεγέθους – με βάση τα στοιχεία του αντιδημάρχου Πολεοδομίας – αυτήν την στιγμή το σύνολο των θέσεων στάθμευσης σε δημοτικούς και ιδιωτικούς χώρους είναι 2.215. Εξ αυτών σε δημοτικούς χώρους υπάρχουν 1.239 θέσεις και σε ιδιωτικούς 1.010. Στις 1.239 θέσεις συμπεριλαμβάνονται 625, οι οποίες βρίσκονται στα με παραχώρηση δύο υπόγεια πάρκινγκ (πλατείας Λαού και ΟΥΗΛ) και 614 θέσεις είναι υπαίθριες.
Ο κ. Διαμάντος,με την εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης,κάνει λόγο για έλλειμμα περίπου 500 θέσεων στον αυστηρά κεντρικό τομέα που πρέπει να καλυφθεί, ενώ αυτό το έλλειμμα φτάνει στις 1.500 θέσεις αν προστεθούν τμήματα των περιοχών Σιδηροδρομικού Σταθμού και Αμπελοκήπων που βρίσκονται στις παρυφές του εσωτερικού δακτυλίου. Η παραπάνω κατάσταση θα αντιμετωπιστεί – σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο – από την δημιουργία περιφερειακών πάρκινγκ.
Οι χώροι στους οποίους θα αναπτυχθούν είναι: στο οικόπεδο της οδού Καλλιθέας (δίπλα από το κτίριο του ΤΕΕ), στην οδό Γεωργιάδου (στο πρανές εκεί που υπήρχε γήπεδο μπάσκετ), σε έκταση όπισθεν του ΚΤΕΛ, στην περιοχή Αλκαζάρ (μεταξύ του Ιερού Ναού Αγίας Αικατερίνης και του γηπέδου μίνι γκολφ). Οι παραπάνω χώροι μπορούν να αποδώσουν 515 θέσεις στάθμευσης.
«Η λειτουργία που θα βάλουμε στα περιφερειακά πάρκινγκ – πέρα από τα “έξυπνα” συστήματα – δεν θα επιτρέπει σε κάποιους να αφήνουν τα οχήματά τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Άρα λοιπόν θα αποδώσουμε σε μια ευέλικτη μορφή αυτούς τους χώρους» δηλώνει ο κ. Διαμάντος και αναφέρεται σε επιπλέον σημεία όπου θα μπορούσαν να δημιουργηθούν περιφερειακά πάρκινγκ: «Διαπραγματευόμαστε με τον ΟΣΕ – και είμαστε σε καλό επίπεδο συνεννόησης – να μας αποδοθεί μια μεγάλη έκταση δίπλα στο Τελωνείο με κατεύθυνση προς το Λαογραφικό Μουσείο, στην αριστερή πλευρά του δρόμου, όπου σε συνδυασμό με ήδη υπάρχοντες μικρούς χώρους που διαθέτουμε να φτάσουμε τις 100 θέσεις στάθμευσης.
Έχουμε εντοπίσει και άλλες περιοχές π.χ. στην ΔΕΥΑΛ, από την Λεωφόρο Καραμανλή προς την οδό Βόλου, έτσι ώστε να καλυφθούν όλες οι είσοδοι της πόλης με περιφερειακά πάρκινγκ.
Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε τη δυνατότητα στους μόνιμους κατοίκους του κέντρου να έχουν καλύτερες συνθήκες στάθμευσης και κυκλοφορίας, ενώ όσοι έρχονται από τις συνοικίες και οι επισκέπτες στην πόλη θα μπορούν να σταθμεύουν περιφερειακά. Εφόσον η απόσταση από τον χώρο στάθμευσης προς το κέντρο είναι σχετικά μεγάλη π.χ. Τελωνείο, τότε θα μπορούν να μεταφέρονται δωρεάν με ηλεκτροκίνητα mini-bus».
Κλείνοντας, ο κ. Διαμάντος τονίζει ότι το 2021 θα είναι μια κομβική χρονιά, καθώς και στα τρία επίπεδα – έλεγχος πεζοδρομημένων τμημάτων, ελεγχόμενη στάθμευση, περιφερειακά πάρκινγκ – θα υλοποιηθεί σειρά παρεμβάσεων με χρονικό ορίζοντα το τέλος του έτους.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET