Η επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ, Καντρί Σίμσον, ανακοίνωσε σήμερα ένα σχέδιο δράσης για την αναμόρφωση της υποδομής ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, που μετράει ήδη 40 έτη, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις για ΑΠΕ, καθώς επιταχύνεται η ενεργειακή μετάβαση.
Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών μαζί με τη σύνδεση νέων υπεράκτιων αιολικών πάρκων και ηλιακών σταθμών συγκαταλέγονται ανάμεσα στα εκατοντάδες έργα που σχεδιάζονται για τα επόμενα χρόνια για τη σύνδεση με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας του μπλοκ. Η Επιτροπή αναμένει ότι η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ θα αυξηθεί κατά 60% από φέτος έως το 2030, ενώ στο μείγμα αυτό θα προστεθούν η βιομηχανία, η οικιακή θέρμανση, τα αυτοκίνητα και κάποια έργα υδρογόνου.
«Τα δίκτυα θα πρέπει επίσης να ενσωματώσουν ένα μεγάλο ποσοστό μεταβλητής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές», αναφέρει η Επιτροπή στο σχέδιο της. «Τα δίκτυα πρέπει να προσαρμοστούν σε ένα πιο αποκεντρωμένο, ψηφιοποιημένο και ευέλικτο σύστημα με εκατομμύρια ηλιακούς συλλέκτες στις στέγες και τοπικές ενεργειακές κοινότητες που μοιράζονται τους πόρους».
ΕΕ: Υπολογίζονται 584 δισ. για τις αναβαθμίσεις
Η Επιτροπή ανέφερε ότι οι διασυνοριακές υποδομές μεταξύ των κρατών μελών θα πρέπει να διπλασιαστούν μέσα στην επταετία. Συνολικά, η Επιτροπή εκτιμά ότι θα πρέπει να δαπανηθούν 584 δισ. ευρώ για τις αναβαθμίσεις. Σε ισχύ, αυτό μεταφράζεται σε αύξηση της διασυνοριακής μεταφοράς κατά 64 GW έως το 2030, με αρχικό στόχο την προσθήκη 23 GW έως το 2025. Το μπλοκ των 27 μελών διαθέτει 93 GW διασυνοριακών συνδέσμων ισχύος.
Η Επιτροπή ανακοίνωσε επίσης 166 νέα έργα κοινού ενδιαφέροντος με την πλειονότητα να αφορά την ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο. Η εγγραφή στον κατάλογο αποτελεί προϋπόθεση για να υποβάλουν τα έργα αίτηση για χρηματοδότηση από την ΕΕ το 2024. «Η ύπαρξη της κατάλληλης υποδομής είναι το τελευταίο κομμάτι του παζλ», δήλωσε η Σίμσον σε δημοσιογράφους. Τα μισά από τα έργα θα εκσυγχρονίσουν και θα συνδέσουν καλύτερα τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και θα προσθέσουν νέες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας, καθώς και θα καλύψουν 12 υπεράκτια έργα στη Βόρεια Θάλασσα, τη Βαλτική Θάλασσα και τον Ατλαντικό.