Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μπορεί η επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών στις 27 Δεκεμβρίου 2017 να αναφέρει ότι το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικής χρέωσης διοδίων θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το τέλος του 2018, όμως είναι κοινός τόπος ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσει ούτε μέχρι το τέλος του 2019. Ο αργός ρυθμός υλοποίησης του διαγωνισμού, σε συνδυασμό με σειρά ζητημάτων που ακόμη δεν έχουν επιλυθεί, έχουν μετατρέψει το… ξήλωμα των σταθμών των σταθμών διοδίων σε κυβερνητική εξαγγελία.
Οι υποψήφιοι
Την περασμένη εβδομάδα, ολοκληρώθηκε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τα ηλεκτρονικά διόδια, όπου πέρασαν δύο κοινοπραξίες των εταιρειών Άκτωρ-Autostrade Tech Spa-Intrakat-Intrasoft και Nus
-Ποιος θα εισπράττει τα διόδια τέλη. Σήμερα οι κοινοπραξίες παραχώρησης εισπράττουν τα διόδια και πιθανή τροποποίηση (που θα οδηγούσε στην είσπραξη των εσόδων από το Δημόσιο) του υπάρχοντος καθεστώτος θα πρέπει να εξασφαλίσει την έγκριση των πιστωτριών τραπεζών.
-Τη θέσπιση του απαιτούμενου νομικ
-Τη λήψη της απαιτούμενης αδειοδότησης από την Αρχή Προστασίας ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
-Ποιος θα προμηθεύει τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές με τις εποχούμενες συσκευές και
-Πώς θα ελέγχονται οι παραβάτες.
Επίσης, χάσμα χωρίζει τη διαδικασία των υπογραφών από την έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος, καθώς θα απαιτηθεί μακρύ χρονικό διάστημα μέχρι να καθαιρεθούν οι σταθμοί των διοδίων. Προς την κατεύθυνση αυτή, ο πρόεδρος του φορέα ελληνικών αυτοκινητοδρόμων Hellastron, Βασίλης Χαλκιάς, έχει αναφέρει ότι η μετάβαση στα ηλεκτρονικά διόδια θα πρέπει να υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.
Κατά τον ίδιο, η πρώτη φάση θα περιλαμβάνει ανοιχτές μπάρες σε κάποιες λωρίδες των διοδίων με παράλληλη λειτουργία πομποδεκτών και εγκατεστημένων καμερών. Κατά τη δεύτερη φάση θα ακολουθήσει η μερική καθαίρεση των διοδίων και η διαμόρφωση λωρίδων ελεύθερης ροής για τους χρήστες του νέου συστήματος. Η τρίτη φάση θα σημάνει την ολοκλήρωση της μετάβασης στη νέα εποχή με πλήρη καθαίρεση των διοδίων και τη διαμόρφωση ειδικών λωρίδων ελεύθερης ροής για το σύνολο των χρηστών.
Τι θα αλλάξει
Το ηλεκτρονικό σύστημα σχεδιάζεται να εφαρμοστεί, αρχικά, στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους αυτής άξονες και στη συνέχεια στους αυτοκινητοδρόμους Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Ε-65, Μορέας και Ιόνια Οδός.
Θα εφαρμοστεί, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, το πιο ώριμο τεχνολογικά σύστημα είσπραξης διοδίων (από τα έξι υφιστάμενα). Τα ιδιωτικής χρήσης, δηλαδή, οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading – ANPR).
Για τα επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά κ.λπ.) η υποδομή είναι διαφορετική. Προβλέπεται, δηλαδή, η τοποθέτηση στα φορτηγά οχήματα μιας “εποχούμενης συσκευής” (On Board Unit – OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων.