Διαμορφώνονται πλατείες, χώροι στάσεις, πάρκα πρασίνου, παιδικές χαρές και υπαίθριοι χώροι άθλησης
Του Πάνου Γαρουφαλιά
Ολοκληρώνεται η μελέτη που εκπονεί το λαρισινό αρχιτεκτονικό γραφείο Hapitas/Architectural & Interior Design για λογαριασμό του Δήμου Αγιάς και αφορά σε ανάπλαση των παραλίων του Δήμου συνολικού μήκους 12 χλμ. Η παρέμβαση πραγματικά εντυπωσιάζει καθώς αναμορφώνει πλήρως την περιοχή δημιουργώντας μια σύγχρονη εικόνα η οποία δένει αρμονικά με το φυσικό κάλλος της περιοχής.
Στο σχεδιασμό θα υπάρχουν ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι σύμφωνα με τον δήμαρχο Αγιάς κ. Αντώνη Γκουντάρα, οι οποίοι υλοποιούνται από την περιφέρεια Θεσσαλίας και θα είναι έτοιμοι έως και το ερχόμενο καλοκαίρι. Οι υπόλοιπες παρεμβάσεις, αφού ολοκληρωθεί η μελέτη, αναμένεται να ενταχθούν σε χρηματοδοτικά προγράμματα της Περιφέρειας Θεσσαλίας το επόμενο διάστημα. Πάντως είναι αλήθεια ότι το αρχιτεκτονικό γραφείο της Λάρισας υπό την καθοδήγηση του Μελιβιώτη Νίκου Χαπίτα έχει δημιουργήσει ένα μοναδικό σχέδιο που αναδεικνύει τα προτερήματα της παραλιακής ζώνης.
Τι περιλαμβάνει η ανάπλαση
Ο Δήμος Αγιάς σε συνεργασία με την ΔΕΥΑ αναθέτει τον Φεβρουάριο του 2019, στο αρχιτεκτονικό γραφείο Hapitas/Architectural & Interior Design, τη μελέτη ανάπλασης του Παραλιακού Άξονα (Αγιόκαμπος – Κάτω Σωτηρίτσα – Βελίκα). Η παράκτια περιοχή επέμβασης η οποία έχει συνολικό μήκος 12 χλμ., οριοθετείται από το Λιμάνι του Αγιοκάμπου (Νότιο άκρο) και την περιοχή βραχάκια στη Βελίκα (Βόρειο άκρο).
Βασική επιδίωξη του Δήμου είναι η δημιουργία μιας ενιαίας, αναβαθμισμένης και αισθητικά σύγχρονης παράκτιας ζώνης, η ανάδειξη του φυσικού κάλλους της περιοχής και η ενίσχυση των δραστηριοτήτων με σκοπό την ευρύτερη προσέλκυση κοινού και την αύξηση της αναπτυσσόμενης τουριστικής δραστηριότητας στην περιοχή.
Με βάση αυτό λοιπόν, κύριο ζητούμενο της μελέτης είναι η δημιουργία νέου πεζοδρόμου και ποδηλατοδρόμου που θα διατρέχει την περιοχή σε όλη την έκταση και θα ενσωματώνονται σε αυτή σημεία στάσης, παρατήρησης και δραστηριοτήτων. Με τον τρόπο αυτό, επιδιώκεται η αδιάκοπη κίνηση του πεζού και του ποδηλάτου κατά μήκος της ακτογραμμής σε ένα απολύτως φυσικό περιβάλλον στο οποίο επιτρέπονται οπτικές φυγές προς τη θάλασσα ενώ παράλληλα θα παραμένει ανεμπόδιστη η κατακόρυφη σύνδεση του Αιγιαλού με την παράκτια εμπορική ζώνη.
«Κύρια πρόθεση του σχεδιασμού του αρχιτεκτονικού γραφείου μας ήταν η παραγωγή μιας λύσης που θα ενσωματώνεται πλήρως στη φυσικότητα του τοπίου και θα διαμορφωθεί μια φυσική κίνηση για τον επισκέπτη στην οποία θα εναλλάσσονται οι διάφορες χωρικές διαμορφώσεις» υπογραμμίζει ο κ. Νίκος Χαπίτας επικεφαλής του αρχιτεκτονικού γραφείου Hapitas/ Architectural & Interior Design.
Έτσι λοιπόν, σχεδιάζονται δύο βασικές ροές (πεζόδρομος/ποδηλατόδρομος) οι οποίες αναπτύσσονται παράλληλα με το παράκτιο οδικό δίκτυο, ακολουθούν πάντα το ανάγλυφο του εδάφους και ανάλογα με το πλάτος του αιγιαλού στο εκάστοτε σημείο είτε βρίσκονται σε επαφή μεταξύ τους, είτε απομακρύνονται η μία από την άλλη δημιουργώντας ενδιάμεσους χώρους στάσης, δραστηριοτήτων ή πρασίνου. Στα σημεία επαφής, υπάρχει διαχωριστική νησίδα 0,5 μέτρου η οποία ακολουθεί ένα σχεδιαστικό μοτίβο στο οποίο εναλλάσσεται τμήμα παρτεριού, τμήμα διέλευσης για τους πεζούς (σύνδεση δρόμου με θάλασσα) και τμήμα καθιστικού (παγκάκι). Στα σημεία όπου οι ροές αποκολλιούνται, διαμορφώνονται πλατείες/χώροι στάσεις, πάρκα πρασίνου, παιδικές χαρές και υπαίθριοι χώροι άθλησης (γυμναστήρια/γήπεδα/πάρκο ποδηλάτου).
Μορφολογικά, οι ροές ακολουθούν μια καμπυλόμορφη – οργανική γραμμή, μεθερμηνεύοντας τα φυσικά μονοπάτια που συναντά κανείς στα ημιορεινά τμήματα της ευρύτερης περιοχής, ενώ η πλέξη μεταξύ των κινήσεων και ο τρόπος που αναπτύσσονται κατά μήκος, μιμείται το αποτύπωμα του κύματος.
Η ίδια οργανικότητα συναντάται και στη σχεδιαστική λογική των επιμέρους στοιχείων. Όλα τα καθιστικά τμήματα αναδύονται και βυθίζονται από το έδαφος, ακολουθώντας το αποτύπωμα των διαδρόμων κατά μήκος, με αποτέλεσμα να αποκτούν και αυτά μια καμπύλη μορφή που ενισχύει ακόμα πιο έντονα την ροικότητά της κατά μήκος κίνησης του χρήστη.
Στην ίδια λογική κινείται και η μελέτη φωτισμού. Ο τονισμός των γραμμικών και καμπύλων μορφών κατά μήκος της κίνησης, έχει ως στόχο τον προσανατολισμό της κίνησης του επισκέπτη και την ατμοσφαιρική περιήγηση στη περιοχή τις νυχτερινές ώρες.
Η παρέμβαση «δένει» με το φυσικό περιβάλλον
Η βασική πρόθεση, δηλαδή η όσο το δυνατόν ηπιότερη ένταξη του νέου σχεδιασμού στο φυσικό περιβάλλον της παραλίας και η επίτευξη καμπύλων και ροϊκών χωρικών διαμορφώσεων, προσανατόλισε και την επιλογή των διαφόρων υλικών στο χώρο, τα οποία είναι τέτοια ώστε να απαιτείται η λιγότερο συχνή συντήρησή τους. Ο πεζόδρομος είναι από χυτό σταμπωτό δάπεδο και μιμείται τις πραύλιες διαμορφώσεις των εξοχικών κατοικιών στην περιοχή, σε μια προσπάθεια διάλυσης των ορίων μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού χώρου. Ο ποδηλατόδρομος κατασκευάζεται από σταθεροποιημένο χωμάτινο δάπεδο. Πρόκειται για μια σύγχρονη τεχνοτροπία η οποία παράγει δάπεδα ανθεκτικά, φιλικά προς το περιβάλλον, κατάλληλα για δημόσιους χώρους, σε γήινες αποχρώσεις.Τα στοιχεία της διαχωριστικής νησίδας, όπως το καλούπι των παρτεριών, το τμήμα διέλευσης/σύνδεσης καθώς και τα καμπυλόγραμμα καθιστικά θα είναι εξολοκλήρου από σκυρόδεμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σαν σημεία αναφοράς αρχή/τέλους της συνολικής επέμβασής αλλά και της αφήγησης που διαδραματίζεται στην πορεία του επισκέπτη, λειτουργούν οι δύο προβλήτες που διαμορφώνονται στο Νότιο και το Βόρειο άκρο. Δύο σημεία στάσης υπερυψωμένα από την στάθμη της θάλασσας (λιμάνι/βραχάκια), λειτουργούν σαν χώρος παρατήρησης της νέας παράκτιας ζώνης και του ευρύτερου περιβάλλοντος.
Τέλος, ο σχεδιασμός συμπεριλαμβάνει την τακτική διαμόρφωση χώρων στάθμευσης οχημάτων.
Αναλυτικά, ο σχεδιασμός της ανάπλασης των παραλίων σε εικόνες: