Η δημιουργία μίας ευρείας παράκαμψης (ενός περιφερειακού δρόμου δηλαδή) είναι το σημαντικότερο θέμα που θέτει το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου ως πρόταση στην διαβούλευση για το νέο ΒΟΑΚ.
Σε αυτήν την πρόταση καταλήγει το σώμα στο πλαίσιο της μελέτης που έκανε και το ίδιο και καταθέτει στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, γνωρίζοντας πως αυτό φυσικά είναι μεν απαραίτητο, αλλά και δύσκολο να υλοποιηθεί σε αυτή τη φάση, δεδομένου ότι το Υπουργείο δύσκολα θα αλλάξει «ρότα» σε σχέση με τα όσα έχει ήδη παρουσιάσει.
Το δημοτικό συμβούλιο κατάθεσε την πρόταση του, η οποία υπερψηφίστηκε από τις τέσσερις παρατάξεις – καταψηφίστηκε από την Λαϊκή Συσπείρωση του Μανούσου Μανουσογιάννη – εκφράζοντας αντιρρήσεις κυρίως για το ανατολικό τμήμα του δήμου. Την πρόταση επί της μελέτης παρουσίασης ο μελετητής Κωνσταντίνος Γαβδούλης, ο οποίος είχε αναλάβει την εκπόνηση της από το δήμο Ρεθύμνου και δέχθηκε πληθώρα ερωτήσεων από τους δημοτικούς συμβούλους.
Λόγω της απουσίας του αντιδημάρχου Άγγελου Μαλά, την εισήγηση έκανε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος, ο οποίος ως μηχανικός συνεργάστηκε με τον δήμαρχο Γιώργο Μαρινάκη, την τεχνική υπηρεσία και τον μελετητή για την τελική διαμόρφωση της πρότασης.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Αναλυτικά, η πρόταση αναφέρει:
«Με το υπ’ αρ. πρωτοκόλλου ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/71961/4686/28.7.2021 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «ΒΟΑΚ τμήμα Χανιά – Ηράκλειο». Η εν λόγω ΜΠΕ βρίσκεται αναρτημένη στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) με ΠΕΤ 2105530311.
Η νέα προτεινόμενη λύση του ΒΟΑΚ στην κατατεθειμένη ΜΠΕ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έχει σχεδιαστεί με υψηλότερες προδιαγραφές σε σχέση με την Αρχική Τεχνική Λύση η οποία είχε παρουσιαστεί το 2017.Η προβλεπόμενη ταχύτητα μελέτης στα εξεταζόμενα τμήματα είναι 100 χλμ/ώρα. Η ταχύτητα αυτή συνεπάγεται μέγιστη πραγματική ταχύτητα 130 χλμ/ώρα (με τήρηση των ορίων ταχύτητας). Συνεπώς προκύπτει αύξηση της ταχύτητας κυκλοφορίας σε συνθήκες υψηλού επιπέδου οδικής ασφάλειας λόγω διαχωρισμένου οδοστρώματος.
Η θέση του Δήμου Ρεθύμνου σχετικά με την περιοχή ενδιαφέροντος του, είναι πως συμφωνεί με την πρόταση του ΤΕΕ Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης στο τμήμα Γεωργιούπολη – Επισκοπή – Γεράνι. Στη συνέχεια θα έπρεπε να εξεταστεί λύση Ευρείας Παράκαμψης Ρεθύμνου. Μια τέτοια λύση θα έδινε ανάσα στην κυκλοφορία του Δήμου και θα απάλλασσε την περιοχή από την βέβαιη μελλοντική ανάπτυξη μιας νέας περιφερειακής οδού.
Η Ευρεία Παράκαμψη Ρεθύμνου παρουσιάζεται ως εναλλακτική πρόταση του Δήμου μας στις οριζοντιογραφίες Ο1 και Ο2 με αφετηρία τον οικισμό Γερανίου, ως συνέχεια της προτεινόμενης παραλλαγής του ΤΕΕ στο προηγούμενο τμήμα. Διέρχεται νότια του οικισμού Ατσιπόπουλου και κατόπιν κινείται παράλληλα με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ. Ως πέρας της Ευρείας Παράκαμψης Ρεθύμνου μπορεί να οριστεί η χιλιομετρική θέση 9+700 όπου και ταυτίζεται με την προτεινόμενη λύση της ΜΠΕ. Η Ευρεία Παράκαμψη θα μπορούσε να έχει και εναλλακτική αφετηρία στην περιοχή του Ατσιπόπουλου, επί του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, όπως παρουσιάζεται στο φύλλο οριζοντιογραφίας Ο2.
Επειδή ο Δήμος μας κατανοεί τις δυσκολίες μελέτης μιας Ευρείας Παράκαμψης Ρεθύμνου όπως παραπάνω, εντός των στενών χρονικών περιθωρίων, περιορίζεται σε βελτιωτικές προτάσεις στην προτεινόμενη λύση της ΜΠΕ προσπαθώντας όπως πάντα να προσεγγίζει τα θέματα με εποικοδομητικό τρόπο.
Τα προβλήματα που έχουν εντοπισθεί στην προτεινόμενη λύση της ΜΠΕ είναι πολλά και παρουσιάζονται παρακάτω μαζί με μια μικρή περιγραφή:
Η προτεινόμενη λύση ΜΠΕ αποτελεί νέα χάραξη η οποία απομακρύνεται από την πορεία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ προς τα νότια μεταξύ Περιβολίων και Πλατανιά και στη συνέχεια ελίσσεται μεταξύ Άδελε – Πηγής και Πηγιανού Κάμπου. Μετά τον οικισμό Σκαλέτα η λύση στρέφεται βορειοανατολικά και μετά το ρέμα Τσαλκρή ακολουθεί την πορεία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ.
Επί του τμήματος αυτού προβλέπεται η διέλευση του άξονα με σήραγγες σε περιοχή Ν-ΝΑ του παραλιακού οικισμού Πλατανιάς μήκους 530m. Επίσης σήραγγες προβλέπονται μεταξύ των οικισμών Πηγιανός Κάμπος και Σταυρωμένος (προς Β) και Παγαλοχώρι και Χαμαλεύρι (προς Ν) μήκους ≈750m.
Τα προβλήματα που εντοπίζονται σε αυτό το τμήμα είναι:
- Η χάραξη ΜΠΕ στο τμήμα Αμάρι – Σκαλέτα, ρυμοτομεί τμήμα του εγκεκριμένου Τοπικού Ρυμοτομικού του οικισμού Πρίνος Μυλοποτάμου Ρεθύμνης (απόφαση Νομάρχη 5157/18-11-1998 – ΦΕΚ.1076/Δ/1998), όπου η αποκλειστική προβλεπόμενη χρήση είναι η κατοικία. Συνεπώς, το μελετώμενο έργο αναμένεται να επιφέρει σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιβαρύνσεις στον τουριστικό κλάδο, την τοπική οικονομία και την κοινωνία της άμεσης περιοχής
- Η χάραξη διασχίζει τον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Σφακακίου – Παγκαλοχωρίουστον οποίο έχουν θεσμοθετηθεί ζώνες Α΄ και Β΄ προστασίας (Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/6494/315/8-2-1995,ΦΕΚ 132/Β/1995 Υ.Α .ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/6494/315/8-2-1995, ΦΕΚ 1082/Β/1996
- Η χάραξη διασχίζει τον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Σταυρωμένου –Χαμαλευρίου, στον οποίο έχουν θεσμοθετηθεί ζώνες Α΄ και Β΄ προστασίας (Υ. Α. 21220/10-08-67 – ΦΕΚ 527/Β/24-08-1967, ΦΕΚ 804/Β/06-10-1993, ΦΕΚ 35/Β/21-01-1994, ΦΕΚ 179/Α.Α.Π./09-05-2007, ΦΕΚ 433/Α.Α.Π./ 14-09-2007).
- Κατά τη λειτουργία η προτεινόμενη χάραξη αναμένεται να έχει επίσης σοβαρές αρνητικές κοινωνικές και οικονομικές επιβαρύνσεις, λόγω του μεγάλου παραγόμενου θορύβου, της οπτικής όχλησης και της παρεμπόδισης της οδικής κυκλοφορίας και ειδικότερα στις μεγάλες τουριστικές μονάδες RΕΤΗYΜΝΟ MARE και SCALETA BEACH HOTEL, όπου η χάραξη διέρχεται σε επαφή ή εντός των ορίων των γηπέδων των τουριστικών εγκαταστάσεων.
- Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και το μεγάλο πλήθος μικρότερων τουριστικών εγκαταστάσεων (ενοικιαζόμενα δωμάτια, βίλλες) καθώς και οι κατοικίες που βρίσκονται σε επαφή ή σε μικρή απόσταση από τον σχεδιαζόμενο δρόμο. Ειδικότερα,
στη ΧΘ 71+820, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με κατοικία,
στη ΧΘ 71+940, η χάραξη διέρχεται σε απόσταση 50 m από κατοικία,
στη ΧΘ 71+950, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με την τουριστική μονάδα RΕΤΗΥΜΝΟ MARE,
στη ΧΘ 72+020, η χάραξη διέρχεται σε απόσταση 30 m από κατοικία,
στη ΧΘ 72+140, η χάραξη διέρχεται σε επαφή με κατοικία στα νότια και με την τουριστική μονάδα SCALETA BEACH HOTEL στα βόρεια.
Συμπερασματικά η λύση ΜΠΕ θα επηρεάσει σημαντικά το κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον της περιοχής του έργου τόσο κατά τη φάση της κατασκευής, όσο και κατά τη φάση της λειτουργίας του έργου.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω ο Δήμος μας προτείνει τις ακόλουθες βελτιώσεις:
- Στο πρώτο τμήμα και από τη χιλιομετρική θέση 62+700έως 64+500 προτείνεται ο υψομετρικός καταβιβασμός της χάραξης ο οποίος θα περιορίσει το μεγάλου ύψους προτεινόμενο από την ΜΠΕ επίχωμα. Η τροποποίηση διατηρεί τη γέφυρα του Πλατανιανού ποταμού σε υψόμετρο που καλύπτει τις υδραυλικές απαιτήσεις, ενώ ταυτόχρονα η κλίση εντός της σήραγγας που έπεται, δεν ξεπερνά το 2,50%. Μειώνεται σημαντικά το εύρος κατάληψης της οδού και περιορίζεται η οπτική όχληση.
- Η επόμενη προτεινόμενη βελτίωση αφορά την περιοχή στη χιλιομετρική θέση 66+500. Η λύση της ΜΠΕ παρουσιάζει επίχωμα μέγιστου ύψους 20μ το οποίο κρίνεται ως ιδιαίτερα υψηλό με μεγάλες κατασκευαστικές δυσκολίες και απαιτήσεις (αναβαθμούς κλπ) και περιβαλλοντικά μη αποδεκτό καθώς δημιουργεί φράγμα στην περιοχή. Η πρόταση αφορά στην αντικατάσταση του με τεχνικό γέφυρας εκτιμώμενου μήκους 415μ περίπου.
- Προτείνεται επίσης η μετατόπιση του κόμβου Εσταυρωμένου δυτικότερα ώστε να αποφευχθεί η κυκλοφοριακή φόρτιση του οικισμού Άδελε, ιδιαιτέρως στην περιοχή του σχολείου του οικισμού. Ταυτόχρονα θεωρούμε πως η επιλογή ανάπτυξης του κόμβου στην υφιστάμενη οδό προς τον Αδελιανό κάμπο δεν είναι εφικτή καθώς η τελευταία έχει περιορισμένο πλάτος και παρόδιες χρήσεις. Για τον λόγο αυτόν προτείνουμε, την κατασκευή νέας δυτικότερης οδού προς τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.
- Προτείνεται τέλος η μετατόπιση της χάραξης νοτιότερα από την χιλιομετρική θέση 66+000μέχρι τη θέση πέρατος του κόμβου Λατζιμά, ώστε να αποφύγει τους αρχαιολογικούς χώρους και όλα τα προαναφερθέντα προβλήματα. Η προτεινομένη χάραξη κινείται ανατολικά δεν παρουσιάζει σημαντικά μεγαλύτερο μήκος από την προτεινόμενη στην ΜΠΕ και είναι μειωμένου κόστους λόγω του μικρότερου μήκους των μεγάλων τεχνικών. Αποφεύγει τους αρχαιολογικούς χώρους, δεν προκαλεί όχληση στους κατοίκους και έχει μικρότερο αντίκτυπο στις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις καθώς δεν διχοτομεί τις περιοχές τουριστικής ανάπτυξης.Δεν παρουσιάζει σήραγγα μεγαλύτερη των 500μ με ότι αυτό συνεπάγεται στη λειτουργία του έργου.Αναμένεται να έχει μεγαλύτερη λειτουργική ταχύτητα καθώς οι διαδοχικές σήραγγες της λύσης ΜΠΕ σε ένα τμήμα συνολικού μήκους 2,50χλμ ρίχνουν την λειτουργική ταχύτητα στα 80χλμ/ώρα. Τέλος αποφεύγει την περιοχή του αλιευτικού καταφυγίου Σκαλέτας και απαλλάσσει από οποιαδήποτε όχληση την βιομηχανική περιοχή στο τέλος της χάραξης.Δεν προκύπτει απομάκρυνση από τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ και την παραλία κάποιου ανισόπεδου κόμβου σε σχέση με τη λύση ΜΠΕ. Αντ’ αυτού προτείνεται η προσθήκη του Α.Κ. Μαγνησίας.
- Ο Δήμος Ρεθύμνου εμμένει στην πρόταση νότιας μετακίνησης της νέας χάραξης του ΒΟΑΚ. Έχοντας όμως εξετάσει πλήθος εναλλακτικών λύσεων στην περιοχή της Σκαλέτας, παρουσιάζει στην οριζοντιογραφία Ο4 την προτιμητέα λύση στο τέλος της χάραξης ΜΠΕ, στην περίπτωση παραμονής σε αυτή. Η λύση περιλαμβάνει τεχνικό cut & coverμήκους 760μ, γέφυρα 130μ και απομάκρυνση της χάραξης από τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ, εξασφαλίζοντας έτσι την δυνατότητα βέλτιστης σύνδεσης του αλιευτικού καταφυγίου. Η εναλλακτική λύση αυτή μετριάζει κατά το δυνατόν τα προβλήματα που περιγράφονται παραπάνω με την εμπλοκή του έργου με οικίες και τουριστικές μονάδες.
Τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των προτάσεων καλύπτουν πλήρως τις προδιαγραφές της λύσης ΜΠΕ».
ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ Η ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ
Στην χθεσινή συνεδρίαση το δημοτικό συμβούλιο υπερψήφισε και την ίδρυση αναπτυξιακού οργανισμού με την επωνυμία «Ρίθυ».
Ο αναπτυξιακός οργανισμός, σύμφωνα με τις παρατάξεις Μαρινάκη, Νίνου, Κρεβετζάκη, που τον υπερψήφισαν, είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για την ανάπτυξη ενός τεχνικού έργου, σε μία περίοδο που μπορούν να διεκδικηθούν χρηματοδοτήσεις από πολλά προγράμματα της Ε.Ε. και όχι μόνο. Αντίθετη άποψη εξέφρασαν οι παρατάξεις Βουρβαχάκη, Μανουσογιάννη.
Ουσιαστικά, ο αναπτυξιακός οργανισμός θα είναι αυτοδύναμος, στην περίπτωση του Ρεθύμνου η σύσταση του θα είναι μονομετοχική και θα έχει Δ.Σ., με πρόεδρο αιρετό, έναν διευθύνοντα σύμβουλο που θα έχει το «γενικό πρόσταγμα», και μέλη πολίτες.
Ο αναπτυξιακός οργανισμός θα έχει τη δυνατότητα να προσλαμβάνει προσωπικό, με διάφορες σχέσεων εργασίας, να διαθέτει προσωπικό σε δημοτικές υπηρεσίες, και κυρίως την τεχνική, για την υλοποίηση των έργων ή των μελετών που θα αναλαμβάνει.
Όπως τονίζεται, «βασικός σκοπός του Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης Δήμου Ρεθύμνης είναι η λειτουργία του ως φορέας συλλογής, σύνθεσης και αναδιανομής πληροφοριών, τεχνογνωσίας, πόρων και υπηρεσιών, συμβάλλοντας στη δημιουργία σύγχρονων μηχανισμών και συστημάτων που θα καταλήγουν σε τυποποιημένες και απλοποιημένες μεθόδους και διαδικασίες.
Η δραστηριότητα της εταιρείας θα αναπτύσσεται σε πολλαπλούς άξονες αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά μέσα και εργαλεία. Ειδικότερα, οι άξονες που προβλέπονται είναι οι κάτωθι:
1ος Άξονας – Περιβάλλον / Κλιματική Αλλαγή / Βιώσιμη Κινητικότητα
2Ος Άξονας – Τεχνική Υποστήριξη (Ωρίμανση & Εκτέλεση Έργων)
3Ος Άξονας – Επιχειρηματικότητα / Επενδύσεις / Εξωστρέφεια
4Ος Άξονας – Υγεία / Ποιότητα Ζωής
5Ος Άξονας – Έξυπνες Πόλεις / Ψηφιακός Μετασχηματισμός
6Ος Άξονας – Πολιτισμός / Αθλητισμός / Εκπαίδευση
Ο Αναπτυξιακός Οργανισμός ΟΤΑ Δήμου Ρεθύμνης με την αξιοποίηση των κατάλληλων εργαλείων και ενεργώντας ως μορφή Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης πράξεων του ΟΤΑ, θα έχει τη δυνατότητα να συμβάλλει καθοριστικά στην ενδυνάμωση και ανάδειξη του Δήμου ως μία περιοχή με σημαντικές ευκαιρίες πρόσκτησης και προσέλκυσης νέων επενδύσεων.
Η εταιρεία θα αποτελέσει την κινητήριο δύναμη, κινητοποιώντας όλες τις παραγωγικές κοινωνικές δυνάμεις στην ίδια κατεύθυνση, με στόχο μία καλύτερη ζωή για όλους τους συμπολίτες μας, με περισσότερες ευκαιρίες και προοπτικές, σε ένα Ρέθυμνο σύγχρονο, δυναμικό και βιώσιμο».
Σε ό,τι αφορά το μετοχικό κεφάλαιο του οργανισμού ορίζεται στις 700 χιλ. ευρώ.
Η καταβολή του αρχικού κεφαλαίου θα γίνει μερικά, όπως ορίζει η παρ.2 του άρθρου 5 του Σχεδίου Καταστατικού ως εξής: 34% κατά τη σύσταση της εταιρείας, 34% έως 30.06.2022 και 32% έως 30.06.2023. Επομένως, ο Δήμος Ρεθύμνης θα καταβάλει: διακόσιες τριάντα οκτώ χιλιάδες ευρώ (€ 238.000) κατά τη σύσταση της εταιρείας, διακόσιες τριάντα οκτώ χιλιάδες ευρώ (€ 238.000) έως 30.06.2022 και διακόσιες είκοσι τέσσερις χιλιάδες (€ 224.000 ) έως 30.06.2023.