Σημαντική ανάπτυξη διάγουν, τα τελευταία χρόνια, οι κατασκευές στην Ελλάδα, απόρροια της προκήρυξης / συμβασιοποίησης πολλών δημόσιων, όπως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και ιδιωτικών έργων, όπως το Ελληνικό.
Είναι ενδεικτικό ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ / ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ) έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από το 2020, καθώς από τα 5,60 δις το 2020, ανήλθε στα 15,35 δις το 2023 και «ακουμπά» σήμερα τα 14 δις., με ανοδικές τάσεις.
Το ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκτιμάται, σήμερα, στα 5 δις, του Ομίλου ΑΚΤΩΡ στα 4,5 δις, της ΑΒΑΞ στα 3,23 δις και της ΜΕΤΚΑ στα 1,2 δις, σύνολο 13,93 δις., με ανοδικές τάσεις.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα δημοπρατούμενα έργα – το 2023 – ανήλθαν στα 7 δις., ενώ τα επόμενα 2 χρόνια εκτιμάται ότι θα προκηρυχθούν / συμβασιοποιηθούν έργα 8 – 10 δις.
Όπως αναφέρεται σε πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ για τις κατασκευές, ο κλάδος παρουσίασε αύξηση του αντικειμένου κατά 84%, από το 2017 μέχρι σήμερα.
Οι επενδύσεις στις κατασκευές αντιστοιχούσαν στο 4,8% του ΑΕΠ το 2022, έναντι 14,7% το 2007, ενώ η απόκλιση για το 2022, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ – 27, υπερέβαινε τις 6 ποσοστιαίες μονάδες.
Το 2023, η εκτίμηση για τις επενδύσεις στις κατασκευές ήταν 6,3% και το 2024 8,3%, κάτι το οποίο φανερώνει σημαντικές προοπτικές ανόδου / ανάπτυξης.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανεκτέλεστο 5 δις ευρώ και “κυριαρχεί”, σήμερα, στις οδικές παραχωρήσεις.
Στο ανεκτέλεστό της έχει συμπεριλάβει, μεταξύ άλλων, την Εγνατία Οδό και τις Νέα και Κεντρική Οδό και το αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Ο νέος Όμιλος ΑΚΤΩΡ, ο οποίος αποτελεί εταιρεία holding, έχοντας 5 θυγατρικές, εκ των οποίων η ΑΚΤΩΡ Κατασκευές που έχει ενσωματώσει το έργο των Intrakat και ΑΚΤΩΡ, διαθέτει ανεκτέλεστο 4,5 δις ευρώ.
Μεταξύ των πιο σημαντικών έργων που υλοποιεί είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης, το Πάτρα – Πύργος και σιδηροδρομικά / οδικά έργα στη Ρουμανία.
Η ΑΒΑΞ έχει ανεκτέλεστο 3,23 δις ευρώ, έχοντας στο χαρτοφυλάκιο της σημαντικά έργα, όπως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το Fly Over Θεσσαλονίκης, η επέκταση της Ιόνιας Οδού, κ.ά.
Η ΜΕΤΚΑ της METLEN, δηλαδή του Ομίλου ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, διαθέτει ανεκτέλεστο 1,2 δις ευρώ, έχοντας στο χαρτοφυλάκιό της αρκετά έργα, όπως την παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, το Fly Over Θεσσαλονίκης, τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής, κ.ά.
Ποιες είναι οι σημαντικές προκλήσεις για τις κατασκευές; Η έλλειψη προσωπικού, η ιεράρχηση των έργων, οι αναθεωρήσεις προϋπολογισμών, οι καθυστερήσεις πληρωμών, αλλά κυρίως, η συντήρηση / ανθεκτικότητα των υποδομών, καθώς τα όσα διαδραματίστηκαν στη Βαλένθια, αλλά και στη Θεσσαλία έχουν προκαλέσει τεράστιο προβληματισμό.