Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί πριν από λίγα χρόνια πως το κέντρο της πόλης θα έχει τέτοια μορφή. Από πολύβουο και γεμάτο αυτοκίνητα κάθε είδους, επιβατικά και επαγγελματικά, μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα μεταμορφώθηκε. Έγινε μια περιοχή ιδιαίτερα φιλική τόσο για τους πεζούς όσο και για τους ποδηλάτες, δίνοντας φυσικά και τον ανάλογο χώρο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η λύση ακούει στο όνομα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) το έργο προχωράει και ολοκληρώνεται δίνοντας την αίσθηση μιας γενναίας παρέμβασης με σημαντικές ρυθμίσεις. Είναι στιγμές μάλιστα που χαρίζει στη Λάρισα «αέρα» μιας σύγχρονης, ευρωπαϊκής πόλης.
Είναι άγραφος κανόνας όμως πως με τέτοιου είδους ρυθμίσεις και αλλαγές να καταγράφονται αντιδράσεις. Όπως θυμούνται και οι παλιότεροι πολίτες όμως ακόμα και με το σύστημα των πεζόδρομων (που αποτελεί πλέον σήμα κατατεθέν για τη Λάρισα) είχαν καταγραφεί διαμαρτυρίες οι οποίες με το πέρασμα των ετών εξανεμίστηκαν.
Η Λάρισα, όπως δήλωσε και προ ημερών ο Δήμαρχος κ. Απόστολος Καλογιάννης στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που υλοποιεί Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, με τρόπο ολοκληρωμένο και όχι αποσπασματικό. Σύμφωνα με τον κ. Καλογιάννη ο σχεδιασμός θα προχωρήσει ώστε το κέντρο της πόλης να γίνει περισσότερο ανθρώπινο και λειτουργικό.
Η Λάρισα βιώνει, όπως και οι περισσότερες ελληνικές πόλεις, σοβαρές δυσλειτουργίες λόγω της δυσανάλογης, ως προς τις αντοχές των δρόμων της, φόρτισής τους από αυτοκίνητα και των συνεπαγόμενων επιπτώσεών τους σε ρύπανση, θόρυβο, αισθητική υποβάθμιση των δημόσιων χώρων, παρεμπόδιση της οικονομικής δραστηριότητας, απομάκρυνση επισκεπτών, επενδύσεων και πτώση των αξιών γης, σύμφωνα με το πλάνο του Δήμου Λαρισαίων για το ΣΒΑΚ.
Το συνολικό κόστος όλων των παραπάνω στο περιβάλλον, την υγεία, την ποιότητα ζωής και την οικονομία αντιπροσωπεύει σημαντικό ποσοστό του ΑΕΠ της πόλης. Η μεγάλη πρόκληση για τους σχεδιασμούς για το αύριο της Λάρισας είναι να γίνει η πόλη ακόμη πιο ζωντανή , να γεμίσουν οι δρόμοι με περισσότερους πεζούς και πολλούς ποδηλάτες και να σταματήσουν να συμβαίνουν ατυχήματα.
Για να μετατραπούν οι γειτονιές σε «ήπιας κυκλοφορίας» πρέπει το οδικό τους δίκτυο να αποκτήσει μια νέα γεωμετρία που θα περιορίζει τις ταχύτητες και θα διαθέτει περισσότερο χώρο για περπάτημα, ποδήλατο και πράσινο. Αυτός είναι ο βασικός στόχος του «Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας»: Η Λάρισα να γίνει προοδευτικά μια πόλη με λιγότερα αυτοκίνητα και μικρότερες ταχύτητες.
Στα τέλη του προηγούμενου έτους ωστόσο το ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας αιτήθηκε τον άμεσο προγραμματισμό για την αναθεώρηση του ΣΒΑΚ, προκειμένου να διερευνηθεί εάν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι του Σχεδίου ως σήμερα, αλλά και για να συμπεριληφθούν όποιες προτάσεις συμβάλλουν στους μακροπρόθεσμους στόχους για την πόλη. Το αίτημα της διοίκησης του φορέα ήρθε σε συνέχεια τόσο των επισημάνσεων από την ειδική μελέτη αξιολόγησης των ΣΒΑΚ από Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ-ΚΔΘ, όσο και την πρωτοβουλία του ίδιου του Τεχνικού Επιμελητηρίου για την κατάθεση προβληματισμών-προτάσεων για το ΣΒΑΚ Λάρισας.
Όπως περιγράφηκε από την Ομάδα Εργασίας, το ΣΒΑΚ Λάρισας δεν αντιμετωπίζει σειρά ζητημάτων που αφορούν σε καθημερινές ή περιστασιακές ανάγκες διαφόρων πληθυσμιακών ομάδων, όπως είναι επισκέπτες της πόλης για λόγους τουριστικούς ή ενδιάμεσου σταθμού, επισκέπτες της πόλης για λόγους ανάγκης (δημόσια υπηρεσία), φοιτητές (τελικός προορισμός: εκπαιδευτική μονάδα), ασθενείς και συνοδοί (τελικός προορισμός: μονάδα υγείας), εργαζόμενοι κάτοικοι ή μη κάτοικοι της πόλης (τελικός προορισμός (μονάδα υγείας).
Ανεξαρτήτως πληθυσμιακής ομάδας, το ΣΒΑΚ για την πόλη της Λάρισας δεν αντιμετωπίζει τα εξής θέματα: την απουσία χώρων στάθμευσης στους χώρους ΟΣΕ και ΚΤΕΛ, την έλλειψη διασύνδεσης των διαφορετικών ΜΜΜ (σταθμός τρένων με σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων που είναι διάσπαρτοι στην πόλη), την απουσία σύνδεσης, μέσω ΜΜΜ, αξιοθέατων εκτός του κέντρου (Διαχρονικό), την έλλειψη οριζόντιας-κάθετης σύνδεσης μεταξύ διαφορετικών υπηρεσιών (π.χ. Δήμος ή Περιφέρεια με αποκεντρωμένη διοίκηση, δικαστήρια), την έλλειψη απευθείας σύνδεσης, μέσω ΜΜΜ, μεταξύ ΟΣΕ-ΚΤΕΛ και εκπαιδευτικών μονάδων (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας).
Πριν από λίγες ημέρες, ο επικεφαλής των μελετητών του ΣΒΑΚ, συγκοινωνιολόγος- πολιτικός μηχανικός κ. Χρυσόστομος Ριζομυλιώτης μιλώντας στη Θεσσαλία Τηλεόραση είπε πως «Πραγματικά νομίζω πως είμαστε σε ένα πολύ καλό σημείο του προγράμματος. Έχουν κατασκευαστεί δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας. Ο καθένας έχει και τη δική του μορφή, όπως είναι η Βενιζέλου, όπως είναι η Ασκληπιού που είναι ένας καθαρά δρόμος γειτονιάς και τώρα έχουμε την Ιουστινιανού που πραγματικά είναι ένας δρόμος αναφοράς για τη Λάρισα. Είναι ο δρόμος που εξυπηρετεί ένα μεγάλο αριθμό σχολείων, έναν μεγάλο όγκο παιδιών και γι’ αυτό ακριβώς έχει και μια ιδιαίτερη μορφή. Έχει και αρκετούς ποδηλατόδρομους για να εξυπηρετούνται τα παιδάκια».
Για την 28ης Οκτωβρίου τόνισε πως «πράγματι υπάρχει ένα θέμα με το πρόγραμμα σηματοδότησης. Ήδη ο Δήμος έχει δρομολογήσει να αυξήσει το χρόνο στο πράσινο φανάρι για να βγει κάποιος στην Ηρώων Πολυτεχνείου. Όλα όμως θα αντιμετωπιστούν με το μεγάλο έργο της αναβάθμισης της περιμετρικής οδού Ηρώων Πολυτεχνείου, Γεωργιάδου και διάνοιξη Τάκη Τσιόγκα όπου και θα δημιουργηθούν μια σειρά κυκλικών κόμβων που θα αντικαταστήσουν τα φανάρια που κι έτσι η ροή θα είναι πολύ καλύτερη με πολύ μικρότερες καθυστερήσεις».
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET