Μια νέα γενιά και νέα μεγάλα έργα υποδομής προωθούνται και ωριμάζουν για να μπορέσουν κάποια στιγμή στο μέλλον να δημοπρατηθούν. Κάποια από αυτά είναι πιο ώριμα και μπορεί να δούμε να δημοπρατούνται τους επόμενους μήνες ενώ κάποια άλλα μπορεί να χρειαστούν ακόμα και μερικά χρόνια για να μπορέσουν να πάρουν την άγουσα προς προς υλοποίηση. Συνολικά πάνω από 15 μεγάλα έργα βρίσκονται σε διαφορετική φάση ωρίμανσης και σήμερα θα δούμε κάποια από τα έργα αυτά, τα σημαντικότερα.
Πρόκειται για σημαντικά έργα που αφορουν νέες σημαντικές υποδομές και πιο συγκεκριμένα είναι το διπλό έργο ανάπλασης της περιοχής του Βοτανικού, η Β` φάση της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σιδηροδρομικά έργα, αστικά έργα κ.α.
Το διπλό έργο ανάπλασης του Βοτανικού
Ίσως είναι το πιο προχωρημένο από όλα τα έργα που ωριμάζουν. Αυτή την εποχή είμαστε στη φάση δημοπράτησης των έργων υποδομής και των έργων ανάπλασης. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο Δήμος Αθηναίων. Το κόστος των έργων ανέρχεται σε περίπου 75 εκατ. ευρώ και καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Με τα έργα υποδομών θα δημιουργηθούν δρόμοι, πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομοι, κοινόχρηστοι χώροι και πράσινο ενώ θα δημιουργηθούν και τα απαραίτητα δίκτυα αποχέτευσης, ύδρευσης, ηλεκτρισμού, φυσικού αερίου, τηλεπικοινωνιών κ.α. Με την δημιουργία τους αναμένεται η ριζική αναβάθμιση της περιοχής του Βοτανικού που σήμερα, παρά του ότι βρίσκεται σε απόσταση μόλις 2,5 χιλιομέτρων από το κέντρο της Αθήνας παρουσιάζει σε πολλές περιπτώσεις τριτοκοσμική εικόνα.
Επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας
Σε φάση διαγωνισμού βρίσκεται το έργο για την επέκταση της γραμμής 2 προς το Ίλιον. Στο στόχαστρο της Ελληνικό Μετρό έχουν μπει αρκετές επεκτάσεις του δικτύου Μετρό. Στα νότια προάστια έχουμε την ωρίμανση της επέκτασης της γραμμής 2 από το Ελληνικό στη Γλυφάδα και ένα νέο κλάδο της γραμμής 1 από το Θησείο μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Στα βόρεια προάστια έχουμε την επέκταση της γραμμής 4 από το Γουδή μέχρι το Μαρούσι και ακολούθως μέχρι την Αττική Οδό αλλά και την επέκταση της γραμμής 1 από την Κηφισιά μέχρι την Βαρυμπόμπη. Στα δυτικά έχουμε πέρα από την επέκταση της γραμμής 2 από τον Άγιο Νικόλαο (Ίλιον) στο σχεδιασμό υπάρχει και μια ακόμα μέχρι τα Άνω Λιόσια και ακολούθως μέχρι το Μενίδι.
Επίσης έχουμε τις επεκτάσεις της γραμμής 4 από το Άλσος Βεϊκου μέχρι την Πετρούπολη και τον νέο κλάδο από τον Ευαγγελισμό μέχρι την Δάφνη. Τα συγκεκριμένα έργα απαιτούν πάνω από 3 δισ. ευρώ οπότε η χρονική τους υλοποίηση θα προτεραιοποιηθεί και θα τα δούμε να οδεύουν προς κατασκευή σταδιακά τα επόμενα χρόνια και ανάλογα την χρηματοδοτική επάρκεια που θα υπάρχει.
Επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης
Η Ελληνικό Μετρό εξετάζει παράλληλα και δύο επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης. Μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό τόσο της βασικής γραμμής, όσο και της γραμμής προς Καλαμαριά θα ανοίξει η πόρτα για την υλοποίηση της επέκτασης προς τα βορειοδυτικά της πόλης αλλά και προς το αεροδρόμιο “Μακεδονία”. Οι δύο επεκτάσεις θα απαιτήσουν πάνω από 1,2 δισ. ευρώ και θα χρειαστεί να ωριμάσουν μελετητικά προκειμένου να φτάσουν σε επίπεδο προώθησης προς κατασκευή. Όπως όλα δείχουν “κεφάλι” προς υλοποίηση παίρνει η επέκταση προς τα βορειοδυτικά.
Επεκτάσεις Αττικής Οδού
Εδώ έχουμε τρεις επεκτάσεις που εξετάζονται. Είναι η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης που θα ενώσει την Κατεχάκη με την Λ.Βουλιαγμένης και το Ελληνικό μειώνοντας τον απαιτούμενο χρόνο σε περίπου 10 λεπτά. Έχει ήδη γίνει μια Πρότυπη Πρόταση από κοινοπραξία εταιρειών ωστόσο μένει να ληφθούν οι αποφάσεις από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ειδικά για την Σήραγγα Ηλιούπολης προχωρούν μελέτες από την Lamda Development καθώς υπάρχει μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Πρόκειται για έργα που θεωρούνται μεγάλης εμπορικής και κυκλοφοριακής αξίας και θα μας απασχολήσουν το επόμενο χρονικό διάστημα. Το κόστος τους ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ και με την υλοποίηση του συνδέουν επαρκώς τα δορυφορικά λιμάνια της Αττικής (Ραφήνα και Λαύριο) ενώ καλύπτουν και τον πόλο του Ελληνικού.
Β` φάση Ανάπλασης Φαληρικού Όρμου
Το έργο αυτό θεωρείται κρίσιμο για την ολοκλήρωση των έργων που ξεκίνησαν το 2017 για την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου. Συμπληρώνει ουσιαστικά την μεγάλη δωρεά του Ίδρυματος Νιάρχου και το Κέντρο Πολιτισμού και τα έργα Α` φάσης είναι σχεδόν ολοκληρωμένα. Τα νέα έργα αφορούν την διαμόρφωση σε παράκτιο πάρκο της παράκτιας περιοχής από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας μέχρι τον Φλοίσβο. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ και έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Το έργο αφορά στην ολοκληρωμένη ανάπλαση του Φαληρικού Μετώπου και περιλαμβάνει τα έργα Δημιουργίας Μητροπολιτικού Πάρκου, Έργα εγκαταστάσεων περιβάλλοντος χώρου, διαμορφώσεων τοπίου και φύτευσης σε έκταση 536 στρεμμάτων, Υπόγειοι χώροι στάθμευσης επιφανείας 30.930 τμ, Λιμενικά έργα όπως προβλήτες, νησίδες αλλά και διαμορφώσεις παραλίας που συμπληρώνουν την όλη ανάπλαση στο θαλάσσιο μέτωπο κ.α.
Κυβερνητικό Πάρκο ΠΥΡΚΑΛ
Πρόκειτια για έργο που αφορά την μετεγκατάσταση 9 υπουργείων και άλλων φορεών στις παλιές εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στην περιοχή του Δήμου Δάφνης-Υμηττού. Ο διαγωνισμός σχεδιάζεται να βγει στον αέρα το 2024 με το κόστος να εκτιμάται αρχικά σε περίπου 250 εκατ. ευρώ. Για να φτάσουμε στον διαγωνισμό θα χρειαστεί να ωριμάσει το συνολικό πλάνο και ληφθεί η έγκριση της Περιβαλλοντικής Μελέτης από το ΥΠΕΝ ενώ και ο Δήμος Αθηναίων έχει ζητήσει διαβούλευση.
Πρόκειται για έκταση 154,9 στρεμμάτων που καταλαμβάνεται από 93 εγκαταστάσεις (91 από αυτά κτήρια) συνολικής κάλυψης 68.084,95 τ.μ. και δόμησης 88.670,7 τ.μ. Από τα σημερινά κτίρια θα διατηρηθούν τα 47.704 τ.μ., τα οποία καλύπτουν επιφάνεια 27,7 περίπου στρεμμάτων
Ποιά άλλα μεγάλα έργα νέας γενιάς προγραμματίζονται
Τα επόμενα χρόνια ομως προγραμματίζεται και η υλοποίηση και άλλων σημαντικών έργων υποδομής, όπως το “στοιχειωμένο” έργο για τον νέο σταθμό ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, σιδηροδρομικά έργα όπως η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η αναβάθμιση του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη, το νέο Εμπορευματικό Κέντρο Γκόνου, το νέο Πάρκο Μεταφορικών Εταιρειών στη Φυλή κ.α.
Επίσης προετοιμάζονται και άλλα έργα-ΣΔΙΤ και παραχώρησης όπως τα Δικαστικά Μέγαρα Κρήτης που είναι ήδη σε δημοπράτηση, η υποθαλάσσια σήραγγα Λευκάδας, η ανάπλαση της ΔΕΘ κ.α.