Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πυλώνα ισχυρών μεγεθών για τις κατασκευαστικές εταιρείες αποτελούν οι παραχωρήσεις, με τα “κλασικά” δημόσια έργα, ελλείψει κρατικής χρηματοδότησης, να είναι είδος υπό εξαφάνιση. Η πρόσφατη ισχυροποίηση των ποσοστών των Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ στις μεγαλύτερες οδικές παραχωρήσεις της χώρας, στην Αττική Οδό, τη Νέα και την Κεντρική Οδό φανερώνει, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ότι το κέντρο βάρους των τριών ισχυρότερων τεχνικών ομίλων της χώρας βρίσκεται και στις παραχωρήσεις.
Η θυγατρική παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Μετά την εξασφάλιση της έγκρισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, απομένει το πράσινο φως του Δημοσίου προκειμένου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αποκτήσει τα ποσοστά της ισπανικής Ferrovial στον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (33,34%) και στη Νέα Οδό (21,41%). Η εκταμίευση των απαραίτητων κεφαλαίων από την κατασκευαστική της Μεσογείων στη Ferrovial, θα σημάνει τυπικά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, με τον κατασκευαστικό όμιλο της Μεσογείων να ελέγχει το 100% των δύο οδικών αξόνων. Σημειώνεται ότι η Ferrovial-μέσω της θυγατρικής της Cintra- εγκαινίασε την παρουσία της στη χώρα μας τον Ιούνιο του 2006.
Πλέον, η εισηγμένη κατασκευαστική βρίσκεται στην τελική ευθεία της σύστασης θυγατρικής εταιρείας με αντικείμενο τις παραχωρήσεις, κίνηση που θα ενισχύσει τη δυνατότητα άντλησης χρηματοδότησης. Στη νέα εταιρεία θα εισφερθούν οι συμμετοχές της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε οδικούς άξονες (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, Νέα Οδός, Ολυμπία Οδός (17%) και έργα υποδομής (Αεροδρόμιο Καστελίου), όπως και συνδεδεμένες με αυτές υποχρεώσεις. Η νέα εταιρεία εκτιμάται ότι θα κάνει “πρεμιέρα” μετά τη συμβασιοποίηση του έργου του αερολιμένα Καστελίου, που θα αντικαταστήσει το υφιστάμένο στο Ηράκλειο “Ν.Καζαντζάκης”. Προς την κατεύθυνση αυτή, αναμένεται η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα Καστελίου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωσή της από τη Βουλή.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα εννεάμηνου, τα ebitda της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από παραχωρήσεις ανήλθαν σε 72,8 εκατ. ευρώ, με το συγκεκριμένο τομέα να “παράγει σταθερά και μακροπρόθεσμα έσοδα”.
Η Αττική Οδός
Τη θέση τους στις παραχωρήσεις ισχυροποίησαν και η Ελλάκτωρ με την J&P Άβαξ, που απέκτησαν το 9,88% του μετοχικού κεφαλαίου της Αττικής Οδού, που διέθετε η τράπεζα Πειραιώς. Στην Άκτωρ παραχωρήσεις κατέληξε το 6,5% των Αττική Οδός και Αττικά Διόδια, γεγονός που αυξάνει το ποσοστό της θυγατρικής του ομίλου Ελλάκτωρ στις δύο εταιρείες στο 65,749%.
Η παραχώρηση, από το 2013 που κατέστη εφικτή η διανομή μερίσματος, έχει διανείμει στους μετόχους, για τα κεφάλαια που επένδυσαν από το 2000 έως το 2002, συνολικά το ποσό των 476,9 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται δηλαδή ότι από τα 822,2 εκατ. ευρώ, που επένδυσαν οι μέτοχοι της Αττικής Οδού μέχρι σήμερα, κι αφού εξυπηρετούνται κανονικά τα δάνεια που ελήφθησαν, έχουν αποσβεστεί μέσω μερισμάτων περίπου 477 εκατ. ευρώ. Μέχρι το τέλος παραχώρησης, η μέση ποσοστιαία απόδοση της επένδυσης για τους μετόχους δεν θα ξεπεράσει το 10%, ενώ η συμφωνηθείσα απόδοση επί του έργου, σύμφωνα με το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, ανέρχεται σε 13,1%.
Ωστόσο, το μεγάλο ζητούμενο για τις κατασκευαστικές εταιρείες είναι η εξασφάλιση νέων έργων παραχωρήσεων. Γι’ αυτό, το βλέμμα τους είναι στραμμένο στη διεκδίκηση νέων projects, της Εγνατίας Οδού, του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος.