Στο περιθώριο των εγκαινίων του Καφηρέα, χθες, υψηλόβαθμες πηγές της ΔΕΠΑ μετέφεραν ένα νέο σενάριο που συζητείται στο πλαίσιο της προετοιμασίας του νόμου για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας αερίου, που αφορά στην τύχη των διεθνών project. Ως γνωστόν, εκτός από τις δύο εταιρείες που θα ιδιωτικοποιηθούν, τα διεθνή project προβλέπεται να παραμείνουν στον έλεγχο της ΔΕΠΑ με τη σημερινή μετοχική σύνθεση, δηλαδή με ισχυρή πλειοψηφία του Δημοσίου.
Εδώ λοιπόν, σύμφωνα με τις εν λόγω πηγές, έχει πέσει στο τραπέζι πρόταση για μεταφορά των διεθνών project στην κρατική Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων, την περίφημη ΕΔΕΥ.
Το εν λόγω σενάριο πάντως, παρουσιάζει σημαντικές δυσκολίες και εμπόδια, με δεδομένο ότι τα διεθνή project ενεργειακών υποδομών, όπως αυτά στα οποία συμμετέχει η ΔΕΠΑ έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις και πρακτικές. Ειδικότερα απαιτείται σε αυτά η συμμετοχή ευέλικτων σχημάτων που θα μπορούν να λαμβάνουν γρήγορες αποφάσεις και όχι εταιρειών που βαρύνονται από τις χρονοβόρες διαδικασίες που ισχύουν για φορείς του Δημοσίου όπως η ΕΔΕΥ. Αλλά και με βάση τη διεθνή πρακτική, σε μεγάλα project ενεργειακών υποδομών, οι βασικοί μέτοχοι είθισται να είναι εμπορικές εταιρείες, οι οποίες και θα συμμετέχουν στη διαμετακόμιση ενεργειακών αγαθών: αυτό είναι φανερό και σε όλα τα μεγάλα διεθνή πρότζεκτ που αναπτύχθηκαν ή αναπτύσσονται στην περιοχή μας (TAP, IGB, FSRU Αλεξανδρούπολης).
Και βέβαια υπάρχουν και μια σειρά από διαδικαστικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα, το τι θα συμβεί με το προσωπικό της ΔΕΠΑ το οποίο έχει τρέξει τα συγκεκριμένα project: θα πρέπει να μεταφερθούν από τη ΔΕΠΑ στην ΕΔΕΥ; Με ποιο τρόπο και κάτω από ποιο καθεστώς; Μια τέτοια εξέλιξη, είναι πολύ πιθανόν να δημιουργούσε επιπλοκές ακόμη και στο μεγάλο πρότζεκτ της αποκρατικοποίησης των δύο άλλων εταιρειών (ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Δίκτυα), που η κυβέρνηση επιδιώκει να τρέξουν αμέσως μετά την ψήφιση του νέου νόμου που προβλέπεται να κατατεθεί στη βουλή τις επόμενες εβδομάδες.