Τις… όχι και τόσο ένδοξες ημέρες του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» όταν η πλατφόρμα υποδοχής των αιτήσεων παρέμενε για κάποιες ώρες ή ακόμα και για ελάχιστα λεπτά ανοιχτή μέχρι να εξαντληθούν πόροι αρκετών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ ανά Περιφέρεια, φαίνεται ότι ζει και η πλατφόρμα του δεύτερου κύκλου του «Κινούμαι Ηλεκτρικά».
Έτσι, την Πέμπτη η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων άνοιξε εκ νέου, προκειμένου να διατεθεί σε ενδιαφερόμενους ποσό ύψους 1 εκατ. ευρώ, το οποίο επρόκειτο να επαναδιατεθεί, αλλά για ακόμα μία φορά οι περισσότεροι από τους υποψήφιους είδαν την πλατφόρμα να κλείνει και να ξανανοίγει και το ποσό να εξαντλείται σε ελάχιστο χρόνο.
Πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνουν ότι το ενδιαφέρον είναι τεράστιο, ενώ ταυτόχρονα οι πόροι του προγράμματος δεν είναι απεριόριστοι. Ωστόσο, ο ίδιος ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας σε συνέδριο πριν λίγες ημέρες είχε αποκαλύψει ότι στο μικροσκόπιο του υπουργείου βρίσκονται και διάφορα περίεργα λογισμικά: «Όταν ανοίγουμε την πλατφόρμα σε μισή ώρα διαπιστώνουμε ότι έχουν καλυφθεί οι δυνατότητες που υπάρχουν. Αλλά και αυτό ερευνάται. Έχουμε δει περίεργα λογισμικά συστήματα που χρησιμοποιούνται από μεγάλες επιχειρήσεις για να κλειδώνουν επιδότηση για μεγάλους στόλους», τόνισε.
«Γνώριμα» τα λογισμικά μαζικής υποβολής αιτήσεων
Αυτό δεν αποτελεί κάτι πρωτοφανές για ψηφιακές πλατφόρμες υποβολής αιτήσεων, οι οποίες λειτουργούν με αυστηρή σειρά προτεραιότητας, χωρίς κάποια παραμετροποίηση που θα απέτρεπε τις μαζικές υποβολές. Στο παρελθόν άλλωστε αυτό το γεγονός είχε αποτελέσει και τη βασική αιτία αλλαγής των όρων λειτουργίας της πλατφόρμας του προγράμματος «Εξοικονομώ», καθώς είχε καταγραφεί περίπτωση στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας που σε μόλις 15 λεπτά είχαν εξαντληθεί πόροι ύψους 57 εκ. ευρώ με τα περισσότερα φυσικά πρόσωπα να έχουν μείνει εκτός επιδότησης.
Τότε είχαν διαπιστωθεί από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στρεβλώσεις στη λειτουργία της πλατφόρμας κυρίως από τη δραστηριότητα μεγάλων τεχνικών γραφείων που αναλάμβαναν την υποβολή αιτήσεων για λογαριασμό ιδιοκτητών κατοικιών. Αξιοποιώντας ειδικά λογισμικά με δυνατότητες ταχύτατης και μαζικής υποβολής αιτήσεων στην πλατφόρμα, ήταν σε θέση να «κλειδώσουν» επιδοτήσεις για πελάτες τους αφήνοντας εκτός διαδικασίας φυσικά πρόσωπα και μικρά γραφεία μηχανικών.
Ύστερα από τις μαζικές αντιδράσεις, στο ανανεωμένο πρόγραμμα εγκαταστάθηκε… κόφτης που δεν επέτρεπε την υποβολή δεύτερης αίτησης εάν δεν είχαν περάσει πέντε λεπτά από τη συμπλήρωση των στοιχείων της πρώτης. Με τον τρόπο αυτό επιδιώχθηκε να περιοριστούν οι μηχανισμοί αυτόματης και μαζικής υποβολής αιτήσεων.
Αντίστοιχα λογισμικά φαίνεται πως έχουν ήδη εντοπίσει και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με πηγές του υπουργείου να σημειώνουν πως έχουν ήδη λάβει τα μέτρα τους ως προς τον αποκλεισμό τους από τη διαδικασία.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το ζήτημα αυτό θα ληφθεί υπόψη και στον σχεδιασμό του επόμενου κύκλου του προγράμματος, ο οποίος θα βγει στον «αέρα» μετά τις 30 Απριλίου που ολοκληρώνεται ο τρέχων.
Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι στο επόμενο στάδιο της δράσης θα πρέπει να έχουν επιλυθεί τα ζητήματα με την πλατφόρμα ώστε αυτή να μην… ανοιγοκλείνει, να μειωθεί περαιτέρω το διάστημα αναμονής από την υποβολή της αίτησης έως την πληρωμή των δικαιούχων, το οποίο σήμερα κυμαίνεται από έξι έως οκτώ μήνες και βεβαίως να υπάρχει διαθέσιμος ένας ικανοποιητικός προϋπολογισμός βάσει σχεδιασμού. Κι αυτό διότι προειδοποιούν πως η αγορά κινδυνεύει «να κρεμάσει» σε περίπτωση που λήξει αυτόματα κάθε ενίσχυση.
Έως και διπλάσιο το μπόνους απόσυρσης
Στον τρίτο κύκλο του προγράμματος, ο οποίος θα έχει αυξημένο προϋπολογισμό, όπως έχει ήδη γράψει το «Εθνος», θα είναι σημαντικά αυξημένη και η επιδότηση για όσους αποφασίσουν να αποσύρουν και το παλαιό τους όχημα. Το υπουργείο έχει αποφασίσει να αυξήσει το μπόνους απόσυρσης, το οποίο είναι σήμερα 1.000 ευρώ ενδεχομένως και διπλασιάζοντάς το ώστε να φτάσει τα 2.000 ευρώ προκειμένου να ενισχύσει το ποσοστό όσων αγοράζουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο αποσύροντας παράλληλα και ένα άλλο από την κυκλοφορία.
Το ενισχυμένο κίνητρο απόσυρσης παλαιών οχημάτων θα είναι το βασικό χαρακτηριστικό του επόμενου προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση, το οποίο θα έχει και αυξημένο προϋπολογισμό.
«Για το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 διασφαλίσαμε ήδη τους πόρους, οι οποίοι θα είναι περισσότεροι από το 2. Υφίσταται ήδη και θα ενισχυθεί περισσότερο η σύνδεση της απόσυρσης οχημάτων με την ανανέωση του στόλου με ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα υπάρχει μια πρόσθετη επιδότηση 1.000 ευρώ σε όποιον προχωρούσε και σε απόσυρση του οχήματός του. Αυτό το ποσό θα το ενισχύσουμε. Στόχος μας δεν είναι μόνο να μεταβούμε στην ηλεκτροκίνηση, αλλά ταυτόχρονα να αποσύρουμε και ένα κομμάτι του στόλου που είναι μεγάλης ηλικίας», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας
Από το καλοκαίρι έως σήμερα έχουν πληρωθεί 5.000 αιτήσεις ύψους 16 εκ. ευρώ όταν σε όλο το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 1» είχαν πληρωθεί 10 εκατομμύρια. Υπενθυμίζεται ότι η επιδότηση στο υφιστάμενο πρόγραμμα φτάνει έως και τα 8.000 ευρώ για κάποιο ηλεκτρικό όχημα, ενώ στο επόμενο πρόγραμμα, εξετάζεται αυτή να είναι υψηλότερη και η διαδικασία να είναι πιο γρήγορη και πιο ευέλικτη.