Θέμα… χρόνου θεωρείται, όπως τουλάχιστον εκτιμούν στην κατασκευαστική αγορά, η επισημοποίηση της αποχώρησης της Hochtief από τη μεγάλη οδική σύμβαση παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού». Της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, δηλαδή, που έχει κατασκευάσει και διαχειρίζεται / λειτουργεί / συντηρεί / εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα», και προσεχώς και το τμήμα «Πάτρα – Πύργος» που ως γνωστόν έχει «κουμπώσει» εκ νέου στην παραχώρηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διεργασίες, τις οποίες είχε αποκαλύψει προ μηνών το insider.gr, είναι σε προχωρημένο στάδιο και σύντομα ενδέχεται να έχουμε εξελίξεις, εφόσον βέβαια δεν προκύψει κάποια αλλαγή ή ανατροπή.
Όπως και τότε είχαμε αναφέρει, η Hochtief, που εδώ και καιρό ουσιαστικά έχει αποχωρήσει από το «παιχνίδι» της διεκδίκησης νέων μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης ή ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, ετοιμάζεται, κατά πληροφορίες, να αποχωρήσει από την «Ολυμπία Οδό», ρευστοποιώντας το μερίδιό της που ανέρχεται σε 17%. Η Hochtief, εισηγμένη σε γερμανικό χρηματιστήριο, δραστηριοποιείται στη Ευρώπη, τη Βόρειο Αμερική και την Αυστραλία. Το 2007 στο μετοχικό της κεφάλαιο εισήλθε ο μεγάλος ισπανικός κατασκευαστικός όμιλος ACS, ο οποίος σήμερα κατέχει το 75,7%. Εφόσον δεν έχουμε κάποια αλλαγή της τελευταίας στιγμής, οι άλλοι εταίροι της κοινοπραξίας, δηλαδή η γαλλική VINCI Concessions και οι εγχώριες ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ασκήσουν τα δικαιώματά τους για την εξαγορά, από κοινού, των μετοχών της Hochtief στην εταιρεία παραχώρησης (Ολυμπία Οδός) αλλά και στην εταιρεία λειτουργίας.
Τα μερίδια
Οι άλλοι «εταίροι» της Hochtief έχουν τα εξής μερίδια: η γαλλική VINCI CONCESSIONS 29,9%, η ΑΒΑΞ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ μερίδιο 19,1%, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ 17% και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 17%. Εφόσον το ποσοστό της HOCHTIEF PPP SOLUTIONS πάει αναλογικά στους «4», τότε η VINCI Concessions θα ξεπεράσει οριακά το 36%, η ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις το 23%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις θα προσεγγίσει το 20,5%, όσο και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σε κάθε περίπτωση, η «τετράδα» θα συνεχίσει την επιτυχημένη λειτουργία του έργου, στο οποίο από τα μέσα του 2025 θα ενσωματωθεί και το οδικό τμήμα «Πάτρα – Πύργος», μήκους 74 χλμ., που κατασκευάζουν οι ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ. Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. συστάθηκε το 2008 ως εταιρία ειδικού σκοπού προκειμένου να υλοποιήσει τη Σύμβαση Παραχώρησης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα. Ως Παραχωρησιούχος του έργου είναι υπεύθυνη για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου για μια περίοδο 30 ετών, δηλαδή η σύμβαση εκπνέει το 2038.
Οι «καραμπόλες» στις Παραχωρήσεις
Βέβαια, το ζητούμενο σε αυτή την περίπτωση δεν είναι τόσο, ή μάλλον μόνο, η αποχώρηση της Hochtief, όσο, κατά βάση, αν θα δούμε και άλλες κινήσεις στη δευτερογενή αγορά παραχωρήσεων. Άλλωστε, ήδη π.χ. η ΑΒΑΞ έχει ρευστοποιήσει την συμμετοχή της στη «Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο» (κοντά στο 20,5% και 21,55% στην ΓΕΦΥΡΑ Λειτουργία ΑΕ) με τις Vinci – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις να αγοράζουν αναλογικά τις μετοχές της, ενώ, ήδη, πριν καλά καλά ξεκινήσει η λειτουργία της «Νέας Αττικής Οδού» υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το family office της κας Μαριάνας Λάτση απέκτησε το 10% και ουδείς αποκλείει, σε βάθος χρόνου, να προκύψουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι καθώς πρόκειται για το πλέον «χρυσό» asset στις οδικές συμβάσεις.
Επίσης, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η Hochtief παραμένει leader στον «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ ΑΙΓΑΙΟΥ», με μερίδιο στην εταιρεία παραχώρησης 38,89%. Οι άλλοι μέτοχοι είναι οι ΑΒΑΞ με 23,61%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με 22,22% και Vinci με 15,28%. Σε μια παραχώρηση στην οποία, όπως επίσης έχει αποκαλύψει το insider.gr, και προ ολίγων μηνών σημείωνε εκ νέου, έχει γίνει αναδιάρθρωση δανεισμού με μεγάλα οφέλη για τους εταίρους. Κατά πόσο η Hochtief λάβει απόφαση για αποχώρηση και από αυτή την παραχώρηση, θα φανεί στο μέλλον.
Σε κάθε περίπτωση, βρισκόμαστε σε μια περίοδο στην οποία οι παραχωρήσεις, κυρίως οι οδικές (αλλά όχι μόνο αυτές), φαίνεται να αποτελούν βασικό πυλώνα ανάπτυξης για τους ομίλους που ποντάρουν σε μακροπρόθεσμες, και σχετικά σταθερές, σημαντικές ροές ενώ γίνεται «μάχη» για τη διεκδίκηση σχετικών συμβάσεων (και ΣΔΙΤ). Μένει, λοιπόν, να δούμε αν σε υφιστάμενες παραχωρήσεις (οδικές ή άλλες) προκύψουν νέες αλλαγές μετοχικών μεριδίων (αν και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει το 100% σε Νέα – Κεντρική Οδό, ενώ ο ΜΟΡΕΑΣ δεν φέρνει κέρδη). Βέβαια, δεν έχουν λείψει τα σενάρια περί πιθανής εισόδου άλλων ομίλων στην παραχώρηση του ΒΟΑΚ, όπου είναι προσωρινή ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (περιμένει τις υπογραφές, προ ημερών μόλις το υπ. Υποδομών ενέκρινε την Επικαιροποιημένη Ενδιάμεση Χρηματοδότηση Περιόδου Οριστικοποίησης – χρηματοδοτική δομή της προφοράς, αλλά και την ένταξη της προαίρεσης, ήτοι του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, περιλαμβανομένου και του Α/Κ ΒΟΑΚ – Οδός προς Α/Δ Χανίων). Όπως και άλλες φορές έχουμε αναφέρει, έχουν ακουστεί τα ονόματα τουλάχιστον 2-3 σχημάτων, αλλά εσχάτως έχει «κάτσει το θέμα».
Επιπρόσθετα, δεν έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από τότε που κυκλοφορούσαν σενάρια περί ενδιαφέροντος συγκεκριμένου ομίλου (ή και άλλου) για απόκτηση είτε ολόκληρης θυγατρικής παραχωρήσεων είτε για αγορά μεμονωμένων μετοχικών μεριδίων. Ωστόσο, το μέλλον θα δείξει αν παραμείνουμε σε επίπεδο σεναριολογίας ή προκύψει κάποιο deal σε κάποια παραχώρηση ή σε ΣΔΙΤ.