Μία ακόμα σημαντική ομιλία πραγματοποίησε ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, στο πλαίσιο της Τράπεζας των Κατασκευών του 3ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών.
Σημείωσε πως θα πρέπει πρώτα να ξεφύγουμε από τη σημερινή κατάσταση και στη συνέχεια και στη συνέχεια να τεθούν βάσεις για ένα μακρόπνοο, στέρεο και ρεαλιστικό σχεδιασμό έργων.
Ο κ.Μιτζάλης θύμισε πως είχε μιλήσει στα περασμένα συνέδρια για τις αλόγιστες εκπτώσεις, την έλλειψη συντονισμού των δημόσιων φορέων και φυσικά τον προγραμματισμό των έργων, την έλλειψη μελετών και τις κυβερνητικές αλλαγές που φέρνουν ολική ανατροπή προτεραιοτήτων.
“Σήμερα ο κατασκευαστικός κλάδος είναι στη χειρότερη κατάσταση” είπε ο επικεφαλής της ΑΒΑΞ και συνέχισε “η έλλειψη νέων έργων οδηγεί πολλές εταιρείες στο κλείσιμο. Όσες έχουν τη δυνατότητα στρέφονται σε διεκδίκηση έργων στο εξωτερικο, κάτι που όπως ξέρετε είναι πολλή δύσκολη υπόθεση. Οι δυνατότητες είναι περιορισμένες σε σχέση με ξένες εταιρείες λόγω του κόστους χρηματοδότησης, του κόστους εγγυητικών επιστολών, της μη κυβερνητικής υποστήριξης και άλλων. Τα προβλήματα παραμένουν τα ίδια, χωρίς καμία ουσιαστική πρόοδο. Στα ελάχιστα έργα τα οποία δημοπρατούνται, αναδεικνύονται ανάδοχοι με εκπτώσεις 50 και 50% και ας μην απαριθμήσουμε πόσες εταιρείες κατέρρευσαν και πόσους ακόμα πήραν μαζί τους, από υπεργολάβους και προμηθευτές, ως το προσωπικό τους.
Στη συνέχεια ο κ.Μιτζάλης αναρωτήθηκε τι είναι αυτό που αναστέλλει την έγκαιρη δημοπράτηση έργων και σε μία ειλικρινή δήλωση, είπε πως αν ερωτηθεί σε ποιο δημόσιο έργο ή ΣΔΙΤ θα δώσει η ΑΒΑΞ προσφορά στο 2ο εξάμηνο του 2019 δεν θα μπορεί να απαντήσει με σιγουριά. Κάλεσε σε συστράτευση όλους για να διαπιστωθεί τι είναι αυτό που προκαλει αυτή τη μεγάλη καθυστέρηση και πρότεινε τη δημιουργία Εθνικού Σχεδίου με μακροχρόνια προοπτική για τις υποδομές της χώρας με προτεραιότητες, διαφοροποίηση πόρων, χρηματοδότησης και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, μετρήσιμους στόχους και ανεξάρτητο από πολιτικές εξελίξεις.
“Ο προγραμματισμός έργων να σταματήσει να είναι πεδίο ακραίας πολιτικής αντιπαράθεσης. Είμαι βέβαιος ότι υπάρχει το περιθώροο συνέναισς μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων τουλάχιστον ως προς τις βασικές επιλογές μεγάλων έργων”, τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο ισχυρός άνδρας της ΑΒΑΞ ζήτησε να λαμβάνονται υπόψιν οι απόψεις και παρατηρήσεις του ιδιωτικού τομέα, των επενδυτών, των τραπεζών και του κατασκευαστικού κλάδου, αυτών δηλαδή που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της υλοποίησης έργων. Επίσης σημείωσε την ανάγκη να γινούν τομές με επιμέρους εργαλεια που υπάρχουν στη χώρα και διεθνώς.
Αναφέροντας τα πρόβληματα αναλυτικά ξεκίνησε από τις καθυστερήσεις “πρέπει να τεθεί σε ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα η διαδικασία προετοιμασίας της δημοπράτησης κάθε έργου. Σωστά νομοθετήθηκε η πρότερη σύνταξη μελετών, απαλλοτριώσεων, περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και εξασφάλισης οικονομικών πόρων αλλά δεν πρέπει και αυτές να ολοκληρώνονται πιο γρήγορα;” αναρωτήθηκε.
Για τη διαγωνιστική διαδικασία ο κ.Μιτζάλης προτείνει να γίνεται με συμπλήρωση τιμολογίου και να υπάρχει βαθμολόγηση (ως κριτήριο ανάθεσης) του χρόνου συντήρησης του έργου ενώ ζήτησε να αυξηθεί το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com