Βολιώτης μηχανολόγος – μηχανικός ένα χρόνο πριν είχε επισημάνει αβλεψίες, για τη γέφυρα που «έπνιξε» το Νέο Δέλτα – Τα στοιχεία που είχε συγκεντρώσει κατατέθηκαν ήδη στον Εισαγγελέα
Δεκατρείς μέρες μετά τη μεγάλη θεομηνία που προκάλεσε σημαντικές ζημιές στον Βόλο και τη Μαγνησία οι πλημμυροπαθείς μετρούν ακόμη πληγές.
Η συνοικία «Νέο Δέλτα» είναι μία από τις συνοικίες της πόλης που επλήγησαν ανεπανόρθωτα. Τα σπίτια που βρίσκονται δίπλα στην οδό Βυζαντίου, στο κάτω μέρος της γειτονιάς έχουν καταστραφεί, Οι ιδιοκτήτες τους έχουν ξεσπιτωθεί. Φιλοξενούνται σε συγγενείς, ενώ όσοι έχουν απομείνει στις εστίες τους ακόμη δίνουν μάχη… με λάσπες, σαπισμένα από το νερό έπιπλα και κατεστραμμένες οικοσυσκευές.
Η νέα οδογέφυρα που κατασκευάστηκε στο ύψος του Ιδρύματος Ασπρες Πεταλούδες «έπνιξε» την περιοχή, αφού το έργο λειτούργησε ως φράγμα αποτρέποντας τα ορμητικά νερά του Ξηριά να βρούνε διέξοδο. Το ποτάμι «φούσκωσε» και πλημμύρισε τα πάντα.
Ο Σπύρος Βαμβακάς, μηχανολόγος- μηχανικός στον ιδιωτικό τομέα, που διαμένει στην περιοχή και έχει όμορη ιδιοκτησία στον χείμαρρο Ξηριά, πριν από ενάμιση και πλέον χρόνο, όπως καταγράφει το ρεπορτάζ, μιλούσε για «ελλιπείς μελέτες κατασκευής του έργου οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν, όπως τόνιζε, ακόμη και σε πλημμυρικά φαινόμενα». Είχε απευθυνθεί τόσο στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, όσο και στο ΤΕΕ, καταθέτοντας συγκεκριμένες επισημάνσεις- καμπανάκι αναφορικά με τη σκοπιμότητα του έργου, άγνωστο ωστόσο παραμένει αν δόθηκε βαρύτητα στις επισημάνεις του ή αγνοήθηκαν και για ποιο λόγο έγινε αυτό.
Η εισαγγελική έρευνα που ξεκίνησε θεωρείται βέβαιο ότι θα συμπεριλάβει και το συγκεκριμένο έργο.
Καλά πληροφορημένες πηγές λένε ότι ο κ. Βαμβακάς την περασμένη Πέμπτη πέρασε το κατώφλι των δικαστηρίων του Βόλου και κατέθεσε φάκελο με στοιχεία, αναφορικά με τα όσα ο ίδιος είχε επισημάνει στις αρχές που είχε απευθυνθεί, ως ιδιοκτήτης αγροκτημάτων που γειτνιάζουν με το σημείο που κατασκευάστηκε η οδογέφυρα στο Νέο Δέλτα.
Ίσως τώρα, μέσα από την έρευνα που ξεκίνησε να δοθεί απάντηση στο ερώτημα, για ποιο λόγο μια σύγχρονη γέφυρα κατασκευάστηκε το 2023 με τη μισή περίπου δυνατότητα παροχέτευσης από άλλες γέφυρες, όπως αυτή που είναι στην οδό Λαρίσης και αφορά επίσης τον Ξηριά.
Στον Συνήγορο του Πολίτη για να του δοθούν στοιχεία
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο κ. Βαμβακάς αρχικά απευθύνθηκε στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας. Αναζήτησε λεπτομέρειες για τη μελέτη του έργου, αλλά από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του δόθηκαν αντίγραφα της τεχνικής περιγραφής, μόνο μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη στον οποίο απευθύνθηκε όταν διαπίστωσε απροθυμία της υπηρεσίας να συνεργαστεί μαζί του.
Ο ίδιος και η οικογένειά του διαθέτουν αγροτεμάχια στις δύο πλευρές που κατασκευαζόταν το έργο, προϋπολογισμού 1,200,000 ευρώ.
Μέχρι να μπει το εργοτάξιο και να ξεκινήσει η κατασκευή της γέφυρας κανείς υπηρεσιακά δεν είχε ενημερώσει για το έργο.
Την πρώτη αίτηση στις Τεχνικές Υπηρεσίες της ΠΕ Μαγνησίας την έκανε τον Σεπτέμβριο του 2022 ζητώντας τις μελέτες αυτές, για να διαπιστώσει αν θίγονται τα ακίνητα της οικογένειας λόγω αλλαγής υψομέτρων, κυκλοφορίας, κλπ. εξαιτίας των εργασιών συναρμογής της γέφυρας με την υπάρχουσα οδοποιία.
Στη συνέχεια, επιδίωξε και συνάντηση με τα στελέχη των Τεχνικών Υπηρεσιών και τον εργολάβο του έργου και έλαβε προφορικές διαβεβαιώσεις ότι θα γίνουν όλα τα απαιτούμενα έργα (επιχωματώσεις, τοιχία, περιφράξεις κλπ.), στην πορεία όμως, διαπίστωσε ότι το έργο δεν γινόταν με βάση τα όσα είχαν μελετηθεί.
Η επιστολή στο ΤΕΕ
Τότε απέστειλε επιστολή – καμπανάκι στο ΤΕΕ, τονίζοντας ότι η γέφυρα κατασκευάζεται με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι αρχικώς είχε σχεδιαστεί και πως θα είναι η μόνη γέφυρα του χειμάρρου που θα έχει μεσαίο υποστύλωμα στήριξης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις συνέπειες της ορμής του συγκεκριμένου χειμάρρου.
Ανέφερε επίσης ως παράδειγμα ότι «η θεμελίωση της υπό κατασκευή γέφυρας, δεν γίνεται με «ένχυτους φρεατοπασσάλους» και σημείωνε παράλληλα: «Ο λόγος που απευθύνομαι σε εσάς, είναι η ανησυχία μου για την έλλειψη μελετών, και για την κατασκευή με διαφορετικό τρόπο από ότι έχει μελετηθεί. Με τη λογική αυτή αναρωτιέμαι: Υδραυλική μελέτη έχει γίνει; Νοτίως της υπό κατασκευή γέφυρας, σε απόσταση λιγότερη από 200 μέτρα, υπάρχουν ακόμη δύο γέφυρες: Του ΟΣΕ και της οδού Βόλου-Λαρίσης. Καμία από αυτές δεν έχει μεσαίο υποστύλωμα, ενώ η υπό κατασκευή έχει».
Συνεχίζοντας, αναρωτιόταν «δεν μπορεί αυτό να αποτελέσει αιτία πλημμύρας του χείμαρρου Ξηριά; Έχει αναλογισθεί κανείς τι σημαίνει αυτό για το Ίδρυμα Ασπρες Πεταλούδες; Κυκλοφοριακή μελέτη έχει γίνει; Εκτιμώ ότι μεγάλα φορτηγά θα αναγκάζονται να χρησιμοποιούν μέρος του αγροτεμαχίου μας λόγω του αναγκαστικού S στην πορεία τους. Εναλλακτικές λύσεις έχουν μελετηθεί όπως για παράδειγμα η χωροθέτηση της γέφυρας 10 μέτρα βόρεια;» και ζητούσε από το ΤΕΕ να εξετάσει το όλο θέμα. Μέχρι σήμερα όπως λέει, δεν έχει ενημέρωση αν το Τεχνικό Επιμελητήριο παρενέβη στο θέμα και τι έγινε.
Ο Ξηριάς όμως έσπασε, η οδογέφυρα έχει σχεδόν καταστραφεί, αφού θα χρειαστούν πολλές χιλιάδες ευρώ για να είναι ξανά (αν μπορεί να γίνει αυτό), λειτουργική και προκάλεσε όλεθρο.
ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ