Μέσα στους επόμενους δύο με τρεις μήνες, το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής αναμένεται να εκδώσει όλες τις απαραίτητες άδειες για την έναρξη της κατασκευής του έργου επέκτασης του Προβλήτα 6 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΘ Α.Ε., Γιάννη Τσάρα, μεγάλο μέρος των επενδύσεων, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, θα πραγματοποιηθεί το 2025 και το 2026, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου σε 30 μήνες από την έναρξή του. Ο ίδιος επισημαίνει ότι η εμβληματική αυτή επένδυση θα επιτρέψει τη φιλοξενία εμπορευματοκιβωτίων έως 24.000 TEU, αναβαθμίζοντας τη θέση του λιμανιού ανάμεσα στα κορυφαία παγκοσμίως.
Η Θεσσαλονίκη διατηρεί το συγκριτικό της πλεονέκτημα σε μια περίοδο αυξανόμενου ανταγωνισμού στα Βαλκάνια. Όπως σημειώνει ο κ. Τσάρας, λιμάνια όπως το Κόπερ στη Σλοβενία, η Ριέκα στην Κροατία, το Μπουργκάς και η Βάρνα στη Βουλγαρία, καθώς και το Δυρράχιο στην Αλβανία, έχουν ενισχύσει τις υποδομές και τις επιδόσεις τους. Ωστόσο, η γεωγραφική θέση της Θεσσαλονίκης, οι επενδύσεις σε σύγχρονες υποδομές και υπηρεσίες logistics, καθώς και η συνεχής αναβάθμιση της ασφάλειας και της τεχνολογίας, της δίνουν προβάδισμα στις περιφερειακές εμπορικές ροές.
Παράλληλα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει καταγράψει εντυπωσιακή οικονομική ανάπτυξη. Τα έσοδά του αυξήθηκαν κατά 78,7% μεταξύ 2016 και 2023, φτάνοντας τα 86 εκατ. ευρώ. Το 2023, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ με 520.048 TEU, ενώ το 2024 ολοκληρώθηκε με θετικά αποτελέσματα σε όλες τις κατηγορίες δραστηριοτήτων. Ο κ. Τσάρας υπογραμμίζει ότι οι επενδύσεις από το 2018 μέχρι σήμερα, μαζί με το εγκεκριμένο Master Plan, εδραιώνουν το λιμάνι ως βασικό διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Σημαντικό μέρος των επενδύσεων αφορά την επέκταση του Προβλήτα 6, την αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού και τη βελτίωση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών. Ήδη έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις ύψους 71,3 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ. Το EBITDA του 2023 ανήλθε στα 34 εκατ. ευρώ.
Η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού αποτελεί επίσης προτεραιότητα. Σύμφωνα με τον κ. Τσάρα, η καθυστέρηση στην οδική σύνδεση οφείλεται σε ζητήματα απαλλοτριώσεων, ενώ η σιδηροδρομική σύνδεση αντιμετωπίζει ακόμα μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Ο ΟΛΘ βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Υποδομών για την επίσπευση των έργων.
Η κρουαζιέρα αποτελεί επίσης έναν ανερχόμενο τομέα. Το 2023 καταγράφηκαν 68 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, το 2024 αυξήθηκαν σε 81 και για το 2025 έχουν ήδη προγραμματιστεί 72. Οι πρώτες εκτιμήσεις για το 2026 είναι επίσης θετικές, χάρη στις νέες υποδομές, τη διεθνή παρουσία του λιμανιού και τη στενή συνεργασία με τουριστικούς φορείς.
Αναφορικά με τον διαγωνισμό για το 67% του λιμανιού του Βόλου, που ακυρώθηκε, ο κ. Τσάρας εκφράζει την απογοήτευσή του, επισημαίνοντας ότι η ΟΛΘ Α.Ε. είχε καταθέσει μια σημαντική πρόταση που αντανακλούσε τις προοπτικές του λιμένα. Αναμένουν ενημέρωση από το Υπερταμείο και δεν αποκλείουν νομικές ενέργειες.
Τέλος, σχετικά με το τελωνείο, οι χρόνοι αναμονής έχουν μειωθεί κατά 20%, αλλά ο κ. Τσάρας τονίζει την ανάγκη 24ωρης λειτουργίας για μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Όσον αφορά το ενδιαφέρον της οικογένειας Ντρέιφους για τις μετοχές του λιμανιού μέσω χρηματιστηρίου, σημειώνει ότι αυτή η εξέλιξη δεν επηρεάζει τη λειτουργία της εταιρείας.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ