Σε μία περίοδο ανακαίνισης έχει μπει το Μετρό Αθήνας με έργα συντήρησης που είναι άκρως απαραίτητα, ενώ είναι πλέον φανερό ότι γίνεται μία προσπάθεια βελτίωσης των υποδομών και των υπηρεσιών, καθώς το μέσο λόγω της οικονομικής κρίσης είχε αφεθεί στη τύχη του για τουλάχιστον μία δεκαετία.
Πλέον το μετρό της Αθήνας απέχει μόλις λίγες εβδομάδες από τα 25 γενέθλιά του και προχωρά σε τρία σημαντικά έργα για τη σωστή και απρόσκοπτη λειτουργία του. Αυτά είναι οι δύο διαγωνισμοί για την απόκτηση και την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών,το λίφτινγκ στους συρμούς της Γραμμής 1 και η αναζήτηση χρηματοδότησης για την εγκατάσταση κλιματιστικών στους πιο γερασμένους συρμούς καθώς η ΣΤΑΣΥ έχει βρει πλέον την τεχνική λύση.
Ξεκινώντας από την επιβεβλημένη αντικατάσταση της σιδηροτροχιάς μήκους 32 χλμ η ΣΤΑΣΥ, η οποία είναι η θυγατρική του ΟΑΣΑ και διαχειρίζεται το Μετρό Αθήνας και τον Ηλεκτρικό, δηλαδή τις γραμμές 1,2 και 3, προκήρυξε δύο διαγωνισμούς, οι οποίοι θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2024 και το 2025 να ξεκινήσουν τα έργα.
Αυτοι αφορούν στην προμήθεια νέων σιδηροτροχιών με το κόστος του έργου να εκτιμάται στα 3,1 εκατ. € και τις προσφορές να αναμένεται να κατατεθούν εντός του μήνα. Μαζί με το διαγωνισμό αυτό έχει προκηρυχθεί άλλος ένας για τις εργασίες της αντικατάστασης των σιδηροτροχιών με τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου να διαμορφώνεται στα 4,1 εκατ. € με τις προσφορές να αναμένονται εντός του επόμενου μήνα.
Και τα δύο έργα θα έχουν ξεκινήσει πλην απροόπτου μέσα στο 2025 και εκτιμάται ότι θα χρειαστούν 21 μήνες για την ολοκλήρωσής τους. Το γεγονός αυτό δε σημαίνει ότι θα υπάρχουν καθυστερήσεις στο Μετρό της Αθήνας, καθώς αρχικά δε θα αντικατασταθούν όλες οι σιδηροτροχιές παρά μόνο οι καμπύλες του δικτύου, όπου σημειώνεται η μεγαλύτερη καταπόνηση των γραμμών, ενώ όλες οι εργασίες θα γίνονται με τη λήξη της βάρδιας, δηλαδή κατά τις νυχτερινές ώρες με το πέρας της λειτουργίας του Μετρό Αθήνας.
Μετρό Αθήνας: Απαραίτητο το νέο κύμα βελτίωσης των σιδηροτροχιών μετά την “ανακαίνιση” των συρμών και των κλιματιστικών
Ασφαλές το Μετρό, αλλά οι γραμμές χρήζουν ανακαίνισης
Οι διαγωνισμοί αυτοί, ωστόσο, εγείρουν, το ερώτημα του κατά πόσο είναι ασφαλείς οι Γραμμές και γιατί γίνονται αυτά τα έργα. Τόσο η σχετική ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ όσο και πηγές της εταιρείας που μιλούν στο The TOC καθιστούν σαφές πως δεν τίθεται τέτοιο θέμα για δύο κυρίως λόγους.
Ο πρώτος είναι το γεγονός ότι η διάρκεια ζωής των γραμμών ανέρχεται στα 30 έτη και το Μετρό σύντομα θα κλείσει το 25ο έτος λειτουργίας του. Γεγονός και το οποίο σύμφωνα με τις ίδιες πηγές σημαίνει ότι η ΣΤΑΣΥ προνοεί για την ποιότητα των γραμμών.
Επιπλέον τονίζεται ότι πραγματοποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα επαναλαμβανόμενες μετρήσεις ορίων φθορών, οι οποίες δείχνουν πως το δίκτυο βρίσκεται εντός των προβλεπόμενων ορίων.
Εν τούτοις οι μετρήσεις αυτές καταδεικνύουν την ανάγκη της σταδιακής αντικατάστασης των σιδηροτροχιών, ενώ και στα τεύχη δημοπράτησης γίνεται λόγος για σημαντικές αστοχίες και βλάβες.
Οι βλάβες αυτές δεν επηρεάζουν προς το παρόν την ασφάλεια του δικτύου, αλλά έχουν επίπτωση στη λειτουργία του Μετρό Αθήνας καθώς η ΣΤΑΣΥ μην έχοντας ενισχυθεί οικονομικά κατά την περασμένη δεκαετία λόγω της κρίσης, να καταφεύγει σε άλλες λύσεις όπως οι βραδυπορίες για να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω το δίκτυο.