Με ταχείς ρυθμούς προχωρεί η «ωρίμανση» του νέου project της Gastrade για ένα δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη και το οποίο θα εγκατασταθεί σε απόσταση 8 χιλιομέτρων από το πρώτο FSRU που κατασκευάζεται από την ίδια εταιρεία στην περιοχή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, εντός του καλοκαιριού αναμένεται να κατατεθεί ο φάκελος για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, πράγμα που όταν εγκριθεί, εντός 4-5 μηνών, όπως εκτιμάται, θα «ξεκλειδώσει» και κάθε επόμενο βήμα για την περαιτέρω «ωρίμανση» έργου. Βασική στόχευση της εταιρείας, αν και μένουν ακόμη πολλά βήματα να μεσολαβήσουν, είναι να επιταχύνει στο μέγιστο δυνατό τις διαδικασίες, ώστε το δεύτερο FSRU να λειτουργήσει «μια ώρα αρχύτερα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στέλεχος της Gastrade στο energypress.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο διαγωνισμός για το καράβι προγραμματίζεται να γίνει στα τέλη του 2023. Σημειώνεται ότι η εκτιμώμενη επένδυση ανέρχεται σε 400-500 εκατ. ευρώ με την χωρητικότητα της δεύτερης μονάδας να κινείται στα επίπεδα των 6 bcm όταν το πρώτο FSRU βρίσκεται στα 5,5 bcm.
Ήδη η μέχρι τώρα πορεία των διαδικασιών επιβεβαιώνει μια άνευ προηγουμένου επιτάχυνση, δεδομένου ότι το πρώτο project «ωρίμασε» σε διάστημα 10 και πλέον ετών από την σύλληψη της αρχικής ιδέας έως την υλοποίησή της, ενώ, στην περίπτωση του δεύτερου FSRU, ολόκληρο το χρονοδιάγραμμα του έργου καταλαμβάνει μια περίοδο 4 περίπου ετών, εφόσον όλα πάνε βάσει προγράμματος.
Να σημειωθεί ότι τόσο το πρώτο καράβι όσο και το δεύτερο, με δεδομένες τις τρέχουσες ενεργειακές και γεωπολιτικές εξελίξεις, εντάσσεται οργανικά στο ευρύτερο ενεργειακό σχεδιασμό της περιοχής, «απολαμβάνοντας» σημαντικής κυβερνητικής και «υπερατλαντικής» στήριξης καθώς, πρόκειται να συμβάλει στην συνολικότερη προσπάθεια ενεργειακής απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Επομένως οι πολιτικές «πιέσεις» έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στο να «συρρικνωθεί» σημαντικά ο απαιτούμενος χρόνος για την εκπόνηση του έργου, όπως αναφέρουν πηγές με γνώση της συνολικής διαδικασίας.
Επιπρόσθετα, αν και σε πρώιμο στάδιο το έργο, το ενδιαφέρον της αγοράς καταγράφεται μεγάλο τόσο εγχώρια όσο και διεθνώς, γεγονός που αναμένεται, όπως εκτιμάται, να αποτυπωθεί και στο επικείμενο market test. Αυτό προγραμματίζεται να γίνει εντός του 2023 με ορίζοντα τέλος του 2025 το νέο FSRU να τεθεί σε λειτουργία. Να σημειώσουμε ότι τα μέχρι στιγμής «σήματα» της αγοράς είναι εξαιρετικά θετικά για την προοπτική τόσο του πρώτου όσο και του δεύτερου FSRU.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε, σύμφωνα με τα τελευταία «updates» από τους εμπλεκόμενους πως σε συνέχεια του επιτυχημένου market test, το ενδιαφέρον της (εγχώριας και διεθνούς) αγοράς παραμένει υψηλό για δέσμευση της εναπομείνασας δυναμικότητας τόσο ως προς το μακροχρόνιο σκέλος όσο και στο σκέλος που θα φορά spot φορτία.
Το πρώτο FSRU
Σε ότι αφορά το πρώτο FSRU, τον Φεβρουάριο του 2023, το καράβι θα μπει στα ναυπηγεία της Κορέας για την μετατροπή του σε FSRU και τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς θα αναχωρήσει για την Ελλάδα ώστε, αφού αφιχθεί στο μέρος εγκατάστασης, ο πλωτός τερματικός σταθμός LNG να τεθεί σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2023.
Η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU), χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της ευρύτερης περιφέρειας (Ρουμανία, Σερβία, Β. Μακεδονία κ.α.) αλλά και με προοπτική να εφοδιάσει και την Ουκρανία.
Σύμφωνα με νεότερη ανακοίνωση της εταιρείας, η συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης φθάνει ήδη μέχρι και το 60% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος. Σημειώνεται πως το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.