Επιβεβαιώνοντας το χθεσινό ρεπορτάζ του energypress, ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας ανέφερε χθες σε συνέντευξη προς τους δημοσιογράφους ότι την Πέμπτη θα συζητηθεί στην ολομέλεια της Αρχής ο κανονισμός τιμολόγησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας και στη συνέχεια το σχέδιο της ΡΑΕ θα δοθεί σε διαβούλευση πριν ληφθεί η τελική απόφαση.
Γίνεται έτσι το σημαντικό προαπαιτούμενο βήμα το οποίο ανέμενε και για το οποίο πίεζε το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να προχωρήσει τις διαδικασίες του διαγωνισμού στο επόμενο στάδιο, δηλαδή στην υποδοχή δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους «μνηστήρες».
Παρόλα αυτά, τα όσα είπε χθες ο κ. Δαγούμας (και κυρίως οι πολύ επιθετικές διατυπώσεις που χρησιμοποίησε) για τον ΔΕΣΦΑ, φανέρωσαν ότι η μέχρι τώρα διαδικασία δεν υπήρξε καθόλου ανώδυνη, ενώ προκαλεί σύγχυση η εντελώς διαφορετική εικόνα που δίνουν για το θέμα οι δύο πλευρές.
Με ιδιαίτερη ένταση και με φανερό εκνευρισμό ο κ. Δαγούμας ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Ο ΔΕΣΦΑ ήρθε με ένα σενάριο που δεν είναι αποδεκτό από τη ΡΑΕ. Εμείς προστατεύουμε τους πολίτες όχι το να αυξάνουν τα κέρδη τους οι Διαχειριστές. Αυτός είναι ο ρόλος μας. Ήρθε ο Διαχειριστής και μας λέει να κάνουμε ένα διπλό αγωγό σε όλη αυτή την έκταση, από τη Θράκη έως τη Θεσσαλονίκη, για να δουλέψει η αποθήκη της Καβάλας. Να πληρώσουν οι έλληνες καταναλωτές σχεδόν 1 δις. ευρώ, το οποίο παρουσίασαν ότι είναι 450 εκατ. ευρώ. Σιγά μην είναι 450 εκατ. Πλάκα κάνετε; Να πληρώσει ο έλληνας καταναλωτής 1 δις. ευρώ για να βγάζει κέρδη ο Διαχειριστής; Είναι δυνατόν; Δεν ντρέπονται; Να πληρώνουν οι καταναλωτές 1 δις. ευρώ για αγωγούς που δεν χρειαζόμαστε; (…) δεν είμαστε αποικία εδώ…»
Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα τα δεδομένα έχουν ως εξής: «Στις 2 Σεπτεμβρίου η ΡΑΕ πήρε απόφαση για την ΥΑΦΑ Καβάλας. Στις 8 Σεπτεμβρίου αποτυπώθηκε η ανάγκη περαιτέρω ανάλυσης από τον ΔΕΣΦΑ. Στις 9 Σεπτεμβρίου η Αρχή αποφάσισε να μην κοινοποιήσει την απόφασή της και μέσα στο Σεπτέμβριο ο ΔΕΣΦΑ να κάνει τις περαιτέρω αναλύσεις. Ο ΔΕΣΦΑ ήρθε το Δεκέμβριο με τις αναλύσεις, με το σενάριο του 1 δις. ευρώ που δεν έγινε αποδεκτό από τη ΡΑΕ. Μεταφέρθηκε εντόνως στο Διαχειριστή η διαφωνία της Αρχής, η οποία του ζήτησε να κάνει update στις μελέτες του με αναβάθμιση μόνον ενός μικρού τμήματος του συστήματος, με μία επένδυση γύρω στα 100 εκατ. ευρώ. Ο ΔΕΣΦΑ το έστειλε στις 19 Ιανουαρίου. Θα συζητηθεί την Πέμπτη στην ολομέλεια και η ΡΑΕ θα βγάλει το σχέδιό της σε διαβούλευση».
ΔΕΣΦΑ: Η λύση των 420 εκατ. ευρώ είναι η βέλτιστη
Εντελώς διαφορετική εικόνα παρουσιάζουν ωστόσο πηγές του ΔΕΣΦΑ που ρωτήθηκαν σχετικά από το energypress:
Μετά από αίτημα της ΡΑΕ, ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε και παρουσίασε (στη ΡΑΕ) μελέτη για τις επενδύσεις που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση της πρόσβασης στο ΕΣΦΑ για τρεις μεγάλες υποδομές, οι οποίες έχουν αιτηθεί πρόσβαση στο ΕΣΦΑ: Το FSRU της Gastrade, το FSRU της Dioryga και την ΥΑΦΑ Νότιας Καβάλας. Εξετάστηκαν πολλά σενάρια, ορισμένα εκ των οποίων περιελάμβαναν και την κατασκευή παράλληλων τμημάτων αγωγών, σε διάφορα τμήματα του δικτύου.
Ειδικότερα για την ΥΑΦΑ Νότιας Καβάλας, η μελέτη ανέδειξε ότι χρειάζεται να κατασκευαστεί ένα τμήμα αγωγού σε ένα αρκετά μεγάλο μήκος και παράλληλα με το υφιστάμενο σύστημα. Η ίδια μελέτη ανέδειξε ότι η συγκεκριμένη επένδυση, εάν συνδυαστεί με την ανάπτυξη της υπόγειας αποθήκης, θα προσκομίσει οφέλη για τους καταναλωτές, τα οποία θα υπερκεράσουν το κόστος κατασκευής και λειτουργίας της επαύξησης του συστήματος, και, ως εκ τούτου, ή συγκεκριμένη επαύξηση του συστήματος θα έπρεπε να αποτελέσει έργο του Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ και να καλυφθεί από τα κόμιστρα του ΕΣΦΑ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα λένε στο energypress πηγές του Διαχειριστή, ο ΔΕΣΦΑ διεξήγαγε και παρέδωσε στη ΡΑΕ δύο μελέτες: μία εκτενέστατη ανάλυση σεναρίων για την επαύξηση της δυναμικότητας του ΕΣΦΑ για την κάλυψη των αναγκών των αιτούντων πρόσβαση στο ΕΣΦΑ για τις τρεις προαναφερθείσες υποδομές, καθώς και μία ανάλυση κόστους οφέλους, για τις επεκτάσεις εκείνες που μπορούν να οδηγήσουν είτε σε πλήρη επέκταση του δικτύου για την κάλυψη όλων των αιτημάτων των τριών υποδομών, είτε αποκλειστικά σε όσες αφορούν στην ικανοποίηση της πρόσβασης μόνο της ΥΑΦΑ Νότιας Καβάλας στο ΕΣΦΑ.
Η πρώτη, κόστους περί τα 750εκ. Ευρώ, δεν παράγει οφέλη που μπορούν να καλύψουν τα κόστη. Η δεύτερη, κόστους περί τα 420 εκ. Ευρώ, παράγει οφέλη, τα οποία όχι μόνο υπερκαλύπτουν το κόστος κατασκευής και λειτουργίας της συγκεκριμένης επέκτασης, αλλά και εκείνα της ανάπτυξης και λειτουργίας της ΥΑΦΑ Νότιας Καβάλας. Εξετάστηκαν και άλλες, ενδιάμεσες, περιπτώσεις, όμως εκείνη των 420 εκ. Ευρώ είναι η βέλτιστη δυνατή.
Για το αν χρειάζεται ο παράλληλος αγωγός στον οποίο αναφέρεται ο κ. Δαγούμας, ανεξάρτητα από το τι θα γίνει με την υπόγεια αποθήκη, από τον ΔΕΣΦΑ αναφέρουν τα εξής:
Το υφιστάμενο σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου έχει προσεγγίσει τα όρια της συμφόρησης (ειδικά στον βόρειο τομέα) και ως εκ τούτου, χωρίς τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις, σύντομα δεν θα μπορεί να εγγυηθεί την πρόσβαση των νέων υποδομών που καθιστούν τη χώρα gas hub. Η πρόταση του ΔΕΣΦΑ, ουσιαστικά, αφορά την απαραίτητη αναβάθμιση του δικτύου.