Χρειάστηκε μόνον μία δεκαετία να πεισθούν οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες ότι το ηλεκτρικό όχημα είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα καινούργιο προϊόν, στο οποίο δίνουν ελάχιστη προσοχή απλώς και μόνον δίκην πειραματισμού. Σήμερα, υπό το βάρος της κλιματικής αλλαγής και των συνεπειών της, του απόηχου του μείζονος σκανδάλου ντίζελγκεϊτ, το οποίο κατέδειξε πως τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα δεν είναι τόσο «πράσινα» όσο διαφημίζονταν, αλλά και των σαφώς αυστηρότερων ορίων για τις εκπομπές ρύπων στην Ε.Ε. και αλλού, η ηλεκτροκίνηση έρχεται δυναμικά στο προσκήνιο. Κι ενώ η Volkswagen και οι υπόλοιπες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον επενδύουν μεγάλα κεφάλαια σε αυτήν, έχουν να λύσουν ένα βασικό πρόβλημα, το πόσο ελκυστικά είναι τα αμάξια με μπαταρίες για το καταναλωτικό κοινό – η μεγάλη τους ανταγωνίστρια, η καλιφορνέζικη Tesla, ναι μεν πουλάει τα προϊόντα της σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Κίνα, αλλά ακόμα δεν έχει κατορθώσει να επιτύχει κερδοφορία. Στη δε Κίνα και στη Δανία είναι οι κρατικές επιδοτήσεις που δίνουν το κίνητρο στους οδηγούς να αποκτήσουν ηλεκτρικό όχημα.
Χθες η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ, στα εγκαίνια της φετινής Διεθνούς Εκθεσης Αυτοκινήτου στη Φρανκφούρτη, αναφέρθηκε σε ένα «ηράκλειο έργο» που καλούνται να φέρουν εις πέρας οι εταιρείες του κλάδου. Χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες, τάχθηκε υπέρ της παροχής κινήτρων προς τους καταναλωτές για να αγοράσουν προϊόντα μη βλαβερά για το περιβάλλον. «Θέλουμε να στρέψουμε σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση τους ανθρώπους», τόνισε η καγκελάριος. «Ενας σωστός τρόπος είναι η κοστολόγηση των εκπομπών ρύπων, ώστε να διασαφηνιστεί ότι όλες οι καινοτομίες πρέπει να προσαρμόζονται στον στόχο μείωσής τους».
Οπως αναφέρει η Deutsche Welle, η γερμανική τράπεζα Commerzbank σε έκθεσή της απευθύνει έκκληση στις αυτοκινητοβιομηχανίες να κινηθούν ταχύτερα ώστε η Ε.Ε. να εκπληρώσει τους στόχους για το κλίμα. Ειδάλλως, οι εταιρείες διατρέχουν τον κίνδυνο να μετατρέπουν τα κέρδη τους σε πρόστιμα λόγω εκπομπής υπερβολικά υψηλών ρύπων. Στην έκθεση της Φρανκφούρτης ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen Χέρμπερτ Ντίες ζήτησε από τους κυβερνώντες να παραιτηθούν από τον γαιάνθρακα, ενώ παράλληλα παρουσίασε το πλήρως ηλεκτρικό ID.3 της εταιρείας του. Βέβαια, ναι μεν το μήνυμα προς τους οικολόγους οδηγούς είναι πως οι εταιρείες είναι μαζί τους, αλλά αυτό δεν αρκεί. Τα εμπόδια παραμένουν, ακριβώς όπως πριν από κάμποσα χρόνια, όταν κατασκεύασε η Nissan το ηλεκτρικό Leaf και η BMW το AG i3.
Οι καταναλωτές δεν αγοράζουν τεχνολογία στο αυτοκίνητό τους για την οποία δεν είναι βέβαιοι πώς λειτουργεί ούτε εάν τους πάει εκεί που θέλουν να πάνε. «Το επόμενο μείζον ερώτημα δεν είναι το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, γιατί αυτό θα έλθει σίγουρα, αλλά το πώς η νέα μορφή μετακίνησης θα μπορεί να αφορά τους περισσότερους ανθρώπους», παρατηρεί εύστοχα ο επικεφαλής της Peugeot Citroën και πρόεδρος της Ενωσης Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών Κάρλος Ταβάρες. Μέχρι στιγμής, όπου δίνεται οικονομικό κίνητρο, οι άνθρωποι αγοράζουν, ειδάλλως όχι. Στην Κίνα οι πωλήσεις έπεσαν 16% τον Αύγουστο, γιατί μειώθηκε η επιδότηση, όπως και στη Δανία το 2016. Αν, τώρα, οι εταιρείες προσφέρουν εκπτώσεις, θα συρρικνωθεί η κερδοφορία τους, η οποία είναι ανύπαρκτη στις πλείστες των περιπτώσεων – και η Tesla είναι ένα παράδειγμα. Σε όλη την Ευρώπη τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν πέρυσι αντιστοιχούσαν στο 2% των συνολικών.
Ισως να μην είναι και ο ευνοϊκότερος οιωνός για τις εταιρείες, όπως η VW με το iD.3 των σχεδόν 30 χιλιάδων ευρώ, και των αντίστοιχων ανταγωνιστικών Model 3 της Tesla και των λοιπών της Mercedes. Ωστόσο, η επιλογή είναι μονόδρομος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ειδάλλως θα κληθούν να καταβάλουν πρόστιμα. Ωστόσο, υπάρχουν θετικά στοιχεία, όπως το ότι το ID.3 προσφέρει μεγαλύτερη κάλυψη για απόσταση 330 χιλιομέτρων, οπότε μπορεί κανείς να σχεδιάσει μεγαλύτερα ταξίδια. Παράλληλα, βελτιώνoνται και οι υποδομές, διότι η κοινοπραξία Ionity, όπου συμμετέχουν οι Daimler, VW, Ford, BMW και Ηyundai Motor, θα ολοκληρώσει την κατασκευή ενός ευρωπαϊκού δικτύου 400 σταθμών ταχείας φόρτισης έως το 2020.