Συνεχώς διευρύνεται η βαρύτητα που έχει ο χώρος των ευρύτερων υποδομών (πέραν της ισχυρής παρουσίας του ομίλου σε ενέργεια και μεταλλουργία) για τη Μυτιληναίος, μέσω του εξειδικευμένου Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης, με την εστίαση σε έργα ενεργειακής μετάβασης και βιώσιμη ανάπτυξης να αποτελεί στρατηγική απόφαση της εισηγμένης, όπως βέβαια και η περαιτέρω διείσδυση στον χώρο των υποδομών – κατασκευών.
Και η χτεσινή επικράτηση του ομίλου, σε συνεργασία με την ΑΒΑΞ (η κοινοπραξία τους ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος), στο οδικό έργο (μέσω ΣΔΙΤ) για τη Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (Fly Over), ύψους 370 εκατ. ευρώ, αποτελεί επιβεβαίωση αυτής της στόχευσης του γκρουπ που ολοένα απλώνει το αποτύπωμά του στα μεγάλα έργα.
«Το 2021 σηματοδότησε την ουσιαστική επανεκκίνηση του Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης, που επέστρεψε σε κερδοφορία, έπειτα από ένα έτος με σημαντικές προκλήσεις εξαιτίας της πανδημίας αλλά και με τη νέα στρατηγική εστίαση σε έργα που προάγουν την Ενεργειακή Μετάβαση και τη Βιωσιμότητα», ανέφερε προ ημερών η Μυτιληναίος, στο πλαίσιο της παρουσίασής των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2021. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών του τομέα ανήλθε στα 370 εκατ. ευρώ (επί συνόλου 2,66 δισ. ευρώ), σημειώνοντας αύξηση κατά 116% σε σχέση με το 2020 (ήταν στα 171 εκατ. ευρώ), ενώ τα EBITDA ανήλθαν στα 34 εκατ. (επί συνόλου 359 εκατ. ευρώ) έναντι ζημιών 2 εκατ. ευρώ το 2020. Το περιθώριο EBITDA «έγραψε» 9,1%.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβασιοποιημένων έργων ανέρχεται σε 754 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης, το σύνολο ανέρχεται σε 2,4 δισ. ευρώ, από 1,6 δισ. στο τέλος του 2020 (+53%). Πλέον, θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το μερίδιο της Μυτιληναίος (50%) στο κατασκευαστικό «κομμάτι» του «Fly Over», συν το γεγονός ότι ο όμιλος αποκτά μια συμμετοχή σε έργα ΣΔΙΤ που θα ενισχύσει σε βάθος χρόνου τις ροές του (δεν έχει διόδια αλλά λογικά πληρωμές διαθεσιμότητας, εγγυημένες, από το δημόσιο).
Αναφορικά με το Συμβασιοποιημένο Ανεκτέλεστο Υπόλοιπο (754 εκατ.), οι Συμβατικές Μονάδες εισφέρουν 371 εκατ. ευρώ, τα Περιβαλλοντικά έργα 155 εκατ. ευρώ, οι Υποδομές 219 εκατ. ευρώ και οι Τεχνολογίες Ενέργειας 9 εκατ. ευρώ. Το 49% αφορά σε συμβατικές μονάδες, το 29% σε υποδομές και το 22% σε έργα βιώσιμης ανάπτυξης. Ως προς τη γεωγραφική διασπορά, στην Ελλάδα βρίσκονται 291 εκατ. ευρώ ανεκτέλεστου, στη Λιβύη 203 εκατ. ευρώ, στο Ηνωμένο Βασίλειο 148 εκατ. ευρώ, στη Γεωργία 36 εκατ., στην Αλγερία 27 εκατ. ευρώ, στην Αλβανία 21 εκατ. ευρώ και σε άλλες αγορές 28 εκατ. ευρώ.
Σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης είναι 1,623 δισ. ευρώ. Από αυτά 1,022 δισ. ευρώ αφορούν σε συμβατικές μονάδες, 407 εκατ. ευρώ σε έργα που αφορούν σε περιβαλλοντικές λύσεις, 97 εκατ. ευρώ σε υποδομές και 97 εκατ. ευρώ σε «τεχνολογίες ενέργειας».
Άρα, αθροίζοντας τις δύο κατηγορίες έχουμε: συμβατικές μονάδες 1,393 δισ. ευρώ, περιβαλλοντικές λύσεις 561,7 εκατ. ευρώ, υποδομές 315,8 εκατ. ευρώ, τεχνολογίες ενέργειας 106,5 εκατ. ευρώ αξία συμβάσεων.
Σύμφωνα με παρουσίαση του ομίλου, «η απόδοση του 2021, επιβεβαιώνει την επανάκαμψη του Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης, έπειτα από ένα έτος που επηρεάστηκε σημαντικά από την πανδημία, αλλά και τη νέα στρατηγική προσέγγιση σε έργα που προάγουν την Ενεργειακή Μετάβαση και τη Βιωσιμότητα. Εντός του έτους, ο Τομέας SES, ήρθε σε συμφωνία για την κατασκευή τριών έργων στον κλάδο του Transmission & Distribution, σηματοδοτώντας τη δυναμική εισχώρηση του Τομέα σε αυτό το χώρο». Γίνεται αναφορά για συμβάσεις ή ύψους 46 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, για 21,2 εκατ. στην Αλβανία και 35,7 εκατ. ευρώ στη Γεωργία, άρα σύνολο αξίας συμβάσεων στα 102,9 εκατ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται σε σχετική παρουσίαση, «σημαντικό είναι το γεγονός πως το pipeline περιλαμβάνει έργα Νέων Τεχνολογιών Ενέργειας αξίας €107 εκατ. έναντι €12 εκατ. το 2020». Επίσης, «ο Τομέας SES, παρέχει λύσεις που συμβάλλουν τόσο στους εθνικούς όσο και στους παγκόσμιους στόχους ενεργειακής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης έργων βιωσιμότητας και εφαρμογής νέων τεχνολογιών. Τα εν λόγω έργα αποτελούν ήδη το 22% του ανεκτέλεστου».
Η MYTILINEOS, «αναγνωρίζοντας τις σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές στον τομέα των περιβαλλοντικών λύσεων, αξιοποιεί το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα ως Turn-Key contractor για έργα μεγάλης κλίμακας. Σε αυτό το πλαίσιο, το 2021, συνεχίστηκε η εκτέλεση του “Protos Energy Recovery Facility”, ενώ εμπλέκεται ενεργά σε συζητήσεις για ανάληψη παρόμοιων έργων. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται να προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για την Ελληνική Οικονομία». Η MYTILINEOS, «έχει εξαιρετική τοποθέτηση ώστε να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που ανακύπτουν, επωφελούμενη από τα ισχυρά διαπιστευτήρια της και την τεχνογνωσία που διαθέτει σε έργα υποδομών και έργα που προωθούν την ενεργειακή μετάβαση», προσθέτει η εισηγμένη.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι πέρυσι ο όμιλος μειοδότησε σε μεγάλα σιδηροδρομικά projects (της ΕΡΓΟΣΕ) είτε αυτόνομα είτε σε συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ (περίπου 260 εκατ. ευρώ συνολικά). Παράλληλα, είναι εμφανές ότι έχει απλώσει το αποτύπωμά της σε πλήθος υποδομών και διαγωνισμών, όπως οδικά έργα (δημόσια ή τα ΣΔΙΤ σε συνεργασία με ΑΒΑΞ), απορρίμματα (π.χ. σε συνεργασία με τη Μεσόγειος και άλλες εταιρείες διεκδικεί συμβόλαια και έργα συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ), κτιριακές αναπτύξεις (ΣΔΙΤ σχεδόν 600 εκατ. ευρώ) κ.α., είτε κερδίζοντας σημαντικά συμβόλαια, είτε διεκδικώντας συμβάσεις κάμποσων δισ. ευρώ συνολικά. Προφανώς δε, αποτελεί ειλημμένη απόφαση του γκρουπ να διεκδικήσει μεγάλους διαγωνισμούς, αυτόνομα ή σε συνεργασίες (π.χ. έγινε με την ΤΕΡΝΑ σε σιδηροδρομικά, με ΑΒΑΞ σε οδικά ΣΔΙΤ, με ΕΛΛΑΚΤΩΡ σε σιδηροδρομικά 4 δισ. ευρώ μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου κ.λπ.), ενώ «κοιτάζει» προς την πλευρά των ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) ή των ιδιωτικών αναπτύξεων (π.χ. υποδομές στο Ελληνικό).
Πρόσφατα μόλις (τον περασμένο Δεκέμβριο), το insider αναδείκνυε την έμφαση που δίνει το γκρουπ στον ευρύτερο τομέα των υποδομών που «κρύβει» μεγάλες ευκαιρίες καθώς προωθούνται ήδη ή προγραμματίζονται διαγωνισμοί, αναπτύξεις και επενδύσεις δεκάδων δισ. ευρώ σε όλους σχεδόν τους τομείς της ελληνικής οικονομίας. Στο γκρουπ, επί της ουσίας, ο κλάδος των υποδομών εντάσσεται στον ευρύτερο Τομέας Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης, στον οποίο η εισηγμένη «ποντάρει» δυνατά.
Βασικοί καταλύτες που συντέλεσαν στην προαναφερόμενη πορεία αποτελούν: i) επανεκκίνηση το έργου «Μελέτη Προμήθεια και Κατασκευή Σταθμού Παραγωγής Ενέργειας ισχύος 650ΜW» στο Τομπρούκ της Λιβύης συμβατικού τιμήματος $372 εκατ., ii) συνέχιση του έργου «Μελέτη, Προμήθεια και Κατασκευή μιας νέας Μονάδας Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας (CHP) στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας» συμβατικού τιμήματος € 118 εκατ., iii) συνέχιση του έργου «μελέτη, προμήθεια και κατασκευή (EPC) μονάδας ενεργειακής αξιοποίησης απορριμμάτων (Protos Energy Recovery Facility) στο Cheshire της Αγγλίας, δυναμικότητας 400.000 τόνων μη ανακυκλώσιμων απορριμμάτων ανά έτος» συμβατικού τιμήματος € 182 εκατ.
Αναφορικά με τα έργα Waste-to-Energy, η MYTILINEOS, εντοπίζει μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές στο χώρο των περιβαλλοντικών λύσεων και εμπλέκεται ενεργά σε συζητήσεις για την ανάληψη παρόμοιων έργων, διαθέτοντας παράλληλα την αναγνώριση της αγοράς ως Turn-key Contractor έργων μεγάλης κλίμακας. Στην κατεύθυνση αυτή, o Τομέας παρέχει λύσεις που συμβάλλουν στους στόχους της ενεργειακής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης έργων βιωσιμότητας και εφαρμογής νέων τεχνολογιών. Τα εν λόγω έργα αποτελούν ήδη το 22% του ανεκτέλεστου υπολοίπου, ενώ ανοίγει ο δρόμος για περαιτέρω αύξηση.
Εντός του έτους (2021) αποτυπώθηκε η δυναμική εισχώρηση του Τομέα στο χώρο του Transmission & Distribution (T&D) με την σύναψη συμφωνιών για την εκτέλεση έργων σε Ελλάδα, Γεωργία και Αλβανία, συνολικού συμβατικού τιμήματος περίπου 103 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, o Τομέας επωφελείται από την ισχυρή τεχνογνωσία που διαθέτει στην κατασκευή θερμικών μονάδων και διεκδικεί με αξιώσεις ανάλογα έργα στην Ευρώπη και ειδικότερα σε αγορές όπως την Αγγλία, το Βέλγιο, η Πολωνία και η Ιταλία όπου παρατηρείται αύξηση της ζήτησης το τελευταίο διάστημα.