Του Κώστα Κετσιετζή
Μέρος από τα έργα της Ψηφιακής Βίβλου, συνολικού ύψους άνω των 6 δισ. ευρώ, ετοιμάζεται να διεκδικήσει η Oracle, ρίχνοντας το βάρος στο πεδίο των υποδομών που αναμένεται να σηκώσει το το “βάρος” της ψηφιακής μετεξέλιξης του κράτους.
Εξάλλου όπως δηλώνει στο Capital.gr ο Αντώνης Μονοκρούσος, Country Leader Oracle Greece και Cluster Leader GCMB η ιστορία της Oracle στην Ελλάδα είναι συνυφασμένη με την εξέλιξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. “Από τα πρώτα ολοκληρωμένα πληροφορικά συστήματα (ΟΠΣ) μέχρι το Σύστημα Δημοσίων Συμβάσεων και το Μητρώο Πολιτών, και από το Taxis και τα ΚΕΠ μέχρι την Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση, οι τεχνολογίες και οι εφαρμογές της Oracle έχουν χρησιμοποιηθεί σε μέγιστο βαθμό από τους Δημόσιους Φορείς για την αυτοματοποίηση των διαδικασιών τους και την εξυπηρέτηση των πολιτών”, σημειώνει.
Ο ίδιος προσθέτει ότι “σημαντικό ρόλο αναμένουμε να παίξουν οι τεχνολογίες μας στην εξέλιξη, επέκταση και αναβάθμιση τομεακών πληροφοριακών συστημάτων στην κοινωνική ασφάλιση, την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, στην δικαιοσύνη, την υγεία, την οικονομία, τις δημόσιες προμήθειες κλπ. Οριζόντια έργα επίσης που στοχεύουν στην εξυπηρέτηση του πολίτη, και θα μετεξελίξουν το Gov.gr, μπορούν να υλοποιηθούν με καρδιά τις πλατφόρμες Citizen Experience της εταιρείας.
“Ο Δημόσιος Τομέας ήταν και παραμένει μία από τις σημαντικότερες αγορές που η εταιρεία στοχεύει διεθνώς, με πληθώρα λύσεων, τεχνολογιών, εφαρμογών, μοντέλων υλοποίησης”, τονίζει ο κ. Μονοκρούσος.
Τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης, αν και όπως σημειώνει ο Country Leader της Oracle οι παραγωγικές επενδύσεις στις υπηρεσίες Πληροφορικής και στον ψηφιακό μετασχηματισμό υπολείπονται σημαντικά των άλλων χωρών της Ευρώπης σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας και είναι ανάγκη να αυξηθούν και να πλησιάσουμε το μέσο όρο.
Μια ακόμη πρόκληση, σύμφωνα με τον κ. Μονοκρούσο είναι ότι η Ελληνική οικονομία απαρτίζεται πρωτίστως από ένα μεγάλο αριθμό μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Γεγονός που δεν βοηθάει στην εκμετάλλευση οικονομιών κλίμακας, στην διεθνή ανταγωνιστικότητα και την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών.
Σε κάθε περίπτωση, ο ίδιος θεωρεί ότι η ανάγκη και η σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού δεν εξομοιώνεται με την τυχαία χρήση των αναδυόμενων τεχνολογιών, “αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό – αναθεωρεί τις διαδικασίες μιας επιχείρησης για να αυξήσει την παραγωγικότητα αξιοποιώντας τις τεχνολογίες παλαιές και νέες”.
Υπ’ αυτό το πλαίσιο υπάρχουν μια σειρά από προκλήσεις που κάθε επιχείρηση ή οργανισμός καλείται να αντιμετωπίσει. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η Έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού που έχει την εμπειρία να σχεδιάσει και να οδηγήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησης αλλά και η έλλειψη κατάλληλου budget, είτε λόγω οικονομικής δυνατότητας (π.χ. οικονομική κρίση στην Ελλάδα), είτε λόγω μη κατανόησης της κρισιμότητας του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Σύμφωνα με τον κ. Μονοκρούσο, το cloud computing λαμβάνει πλέον σταδιακά, μεγάλη αποδοχή που οφείλεται στην εκρηκτική ζήτηση για νέους πόρους ως αποτέλεσμα και της ραγδαίας αύξησης των δεδομένων και της ανάγκης αποθήκευσης, εύκολης πρόσβασης και γρήγορης επεξεργασίας αυτών από κάθε είδους επιχείρηση – είτε αυτή είναι μικρού μεγέθους είτε μεσαίου είτε μεγάλου.
Όπως δηλώνει ο επικεφαλής της Oracle για την Ελλάδα, η υιοθέτηση του cloud όμως εκτός από την αντιμετώπιση προκλήσεων και προβλημάτων που αφορούν στις λειτουργίες και υποδομές πληροφορικής (ασφάλεια, αυτόματες ενημερώσεις λογισμικού, πρόληψη και αποκατάσταση καταστροφών, επεκτασιμότητα πόρων και ελαστικότητα κ.α.) βοηθά τις επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων, και στους παρακάτω τομείς.
Η απόκτηση των νέων πόρων – από εφαρμογές μέχρι ένα ολόκληρο κέντρο δεδομένων – γίνεται στο cloud κατά παραγγελία (on-demand) και στη βάση του πληρώνω-για-ότι-χρησιμοποιώ (pay-for-use). Επομένως οι επιχειρήσεις επωφελούνται άμεσα από την εξοικονόμηση χρόνου/χρήματος και την ευελιξία και ικανότητα να ανταποκρίνονται γρήγορα στις επιχειρηματικές απαιτήσεις, τα οποία μπορεί να κάνουν μια σημαντική διαφορά στη συνολική αποτελεσματικότητα του οργανισμού.
To cloud προσφέρει τη δυνατότητα πρόσβασης και χρήσης, σε προσιτή τιμή, σε προηγμένες τεχνολογίες και σύνθετες εφαρμογές που επιτρέπουν τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και εμβέλειας, τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και προϊόντων της επιχείρησης και τον εντοπισμό νέων επιχειρηματικών μοντέλων που τη διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές της. Τεχνολογίες όπως Artificial Intelligence/Machine Learning, Blockchain, Internet of Things, Digital Assistants και εφαρμογές για Business Analytics, Big Data Analytics δεν απαιτούν πλέον την απόκτηση δαπανηρών λογισμικών, αδειών χρήσης και πλατφορμών υλικού απαγορευτικών για τις περισσότερες επιχειρήσεις, και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την γρήγορη και ακριβή επιχειρηματική λήψη αποφάσεων που βασίζεται σε κάθε μορφής δεδομένα που συλλέγει η επιχείρηση και είναι σχετικά με τους στόχους της.
H ανάγκη για αποτελεσματική συνεργασία είτε οι εργαζόμενοι βρίσκονται στην έδρα της επιχείρησης είτε βρίσκονται σε απομακρυσμένη τοποθεσία είναι εξαιρετικά σημαντική και αυτό επιβάλλεται σε καταστάσεις όπως η πανδημία που βιώνουμε σήμερα. Το Cloud προσφέρει μια ποικιλία εργαλείων που επιτρέπουν στα μέλη της ομάδας να προβάλλουν και να μοιράζονται πληροφορίες εύκολα και με ασφάλεια από οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα βελτιωμένη συνεργασία μεταξύ των μελών της ομάδας που οδηγεί σε βελτιωμένη απόδοση και παραγωγικότητα. Ορισμένες υπηρεσίες δε που βασίζονται στο cloud παρέχουν ακόμη και συνεργατικούς κοινωνικούς χώρους για τη σύνδεση υπαλλήλων σε ολόκληρο τον οργανισμό, αυξάνοντας έτσι το ενδιαφέρον και την αφοσίωση των εργαζομένων. Η συνεργασία μπορεί να είναι δυνατή χωρίς την υιοθέτηση του cloud, αλλά δεν θα είναι ποτέ τόσο εύκολη, ούτε τόσο αποτελεσματική.
Το cloud computing επιτρέπει (και πάντως βοηθάει καταλυτικά) την πρόσβαση σε εταιρικά δεδομένα μέσω smartphone και φορητών συσκευών. Το προσωπικό της επιχείρησης, μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτήν τη δυνατότητα για να ενημερώνεται άμεσα ενώ βρίσκεται σε πελάτες και συνεργάτες του. Μέσω του cloud, οι πληροφορίες είναι εύκολα προσβάσιμες στο προσωπικό πωλήσεων, και όχι μόνο, που βρίσκεται στο δρόμο ή σε επαγγελματικό ταξίδι, ή σε υπαλλήλους που εργάζονται εξ’ αποστάσεως, και έχουν στη διάθεσή τους τα εργαλεία για να κάνουν καλύτερα και γρηγορότερα την δουλειά τους συμβάλλοντας στην καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι οργανισμοί με προτεραιότητα την ικανοποίηση των εργαζομένων έχουν περισσότερες πιθανότητες να επεκτείνουν τη χρήση cloud.
Δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης του περιβάλλοντος, η πραγματική βιωσιμότητα απαιτεί λύσεις που αντιμετωπίζουν τη σπατάλη σε κάθε επίπεδο μιας επιχείρησης. Η φιλοξενία στο cloud είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον και οδηγεί σε λιγότερο αποτύπωμα άνθρακα αφού τροφοδοτεί την επιχείρηση με εικονικές υπηρεσίες αντί για φυσικά προϊόντα και υλικό, μειώνοντας τα απορρίμματα χαρτιού, βελτιώνοντας την ενεργειακή απόδοση και (δεδομένου ότι επιτρέπει στους υπαλλήλους να έχουν πρόσβαση από οπουδήποτε με σύνδεση στο Διαδίκτυο) μειώνοντας τις εκπομπές που σχετίζονται με τους προμηθευτές.