Σε έναν χώρο όπου οι απαιτήσεις των πελατών αυξάνονται συνεχώς, η AfterSalesPro προσφέρει μια μοναδική προσέγγιση στη διαχείριση των παραγγελιών και αποστολών. Για την ίδρυση και την πορεία της εταιρείας, αλλά και τις λύσεις υψηλής αξίας που προσφέρει στην απαιτητική αγορά του e-commerce και του λιανικού εμπορίου γενικά, μιλήσαμε με τον co-founder και CEO της AfterSalesPro, Νικόλα Χατζηδάκη.
S.M. Τι σας ενέπνευσε να δημιουργήσετε το AfterSalesPro.gr; Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το υπόβαθρό σας και πώς αυτό επηρέασε το επιχειρηματικό σας ταξίδι;
N. Χατζηδάκης: Η ενασχόλησή μου με τον χώρο του web ξεκίνησε το 2010, όταν διαχειριζόμασταν digital agencies και στη συνέχεια επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων μέσω eCommerce. Αυτή η εμπειρία μάς έδωσε τη δυνατότητα να κατανοήσουμε σε βάθος πώς λειτουργεί το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο ως επιχειρηματίες που εξυπηρετούσαν πελάτες, όσο και ως agencies που πρόσφεραν υπηρεσίες marketing και ανάπτυξης. Σαν επιχείρηση eCommerce, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μεγάλους όγκους παραγγελιών σε περιόδους αιχμής, όπως οι εκπτώσεις και το Black Friday, γεγονός που απαιτούσε άμεση διαχείριση χωρίς να θυσιάζουμε την ποιότητα εξυπηρέτησης. Στην ελληνική αγορά, με περιορισμένους πόρους και την έλλειψη ευέλικτου προσωπικού, αναγκαστήκαμε να δημιουργήσουμε εργαλεία που θα επιτάχυναν τις διαδικασίες μας.
Από εκείνη την περίοδο, καλλιεργήθηκε το πάθος μου για τη βελτιστοποίηση επιχειρηματικών διαδικασιών και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Στόχος μου ήταν να αυτοματοποιήσω κάθε επαναλαμβανόμενη και χρονοβόρα διαδικασία, ώστε να μπορούμε να επικεντρωνόμαστε σε ό,τι έχει πραγματική σημασία και συμβάλλει στην ανάπτυξη της επιχείρησης, διατηρώντας ταυτόχρονα σταθερά υψηλά πρότυπα, ανεξαρτήτως του φόρτου εργασίας.
Σήμερα προσφέρουμε ολοκληρωμένες λύσεις SaaS διαχείρισης αποστολών και παραγγελιών για επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου με μια μεγάλη ομάδα experts με εκτενή εμπειρία στο ηλεκτρονικό εμπόριο, δημιουργώντας λύσεις που δίνουν στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δυνατότητες αντίστοιχες με αυτές των μεγάλων εταιρειών και έχουμε τιμηθεί με χρυσά βραβεία για την καινοτομία μας στον τομέα του Digital Transformation και των Back Office Operations.
S.M. Πώς εντοπίσατε το συγκεκριμένο κενό στην αγορά υπηρεσιών aftersales για επιχειρήσεις eCommerce; Ποιο πρόβλημα προσπαθούσατε να λύσετε για τους πελάτες σας;
N. Χατζηδάκης: Αν παρατηρήσει κανείς την εξέλιξη του e-commerce, ειδικά το 2018 όταν ξεκινήσαμε, θα δει ότι τα εργαλεία και οι μέθοδοι στο marketing και γενικά το pre-sales funnel είχαν βελτιωθεί σημαντικά. Ωστόσο, οι περισσότερες διαδικασίες μετά την πώληση παρέμεναν παρωχημένες, χρονοβόρες και με ελάχιστους αυτοματισμούς. Ως ενεργοί στην αγορά του e-commerce, εντοπίσαμε όλα τα αδύναμα σημεία που χρειαζόταν να βελτιωθούν για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Αντιλαμβανόμενοι τη σημασία του last mile στην εμπειρία του καταναλωτή, δημιουργήσαμε μια ολοκληρωμένη εφαρμογή που παρέχει πλήρη έλεγχο στις αποστολές, ανεξάρτητα από την πλατφόρμα ή την εταιρεία courier. Στόχος μας ήταν η ανάπτυξη ενός αξιόπιστου εργαλείου (SaaS) που θα συνδέει τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τα ERPs με τα συστήματα των εταιρειών courier, βελτιστοποιώντας κάθε διαδικασία στο pre- και after-sales οικοσύστημα.
Από τότε, η εφαρμογή μας έχει αναβαθμιστεί σημαντικά με νέες υπηρεσίες, διατηρώντας όμως την αρχική της ταυτότητα: να αυτοματοποιεί και να απλοποιεί τις λειτουργίες από την παραγγελία μέχρι την παράδοση.
Ο απώτερος στόχος μας είναι η AfterSalesPro να αποτελέσει μια ολοκληρωμένη λύση (one-stop solution) για τα after-sales operations στην ταχέως εξελισσόμενη αγορά του e-commerce, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
S.M. Κάθε startup αντιμετωπίζει προκλήσεις στην αρχή. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες που συναντήσατε τις πρώτες μέρες του AfterSalesPro.gr και πώς καταφέρατε να τις ξεπεράσετε;
N. Χατζηδάκης: Όταν ξεκινήσαμε με το AfterSalesPro, γνωρίζαμε τις ανάγκες που θέλαμε να καλύψουμε, και η υλοποίηση ήταν το εύκολο κομμάτι λόγω της σχετικής εμπειρίας μας. Ωστόσο, η πραγματική πρόκληση προέκυψε με την εισαγωγή του προϊόντος στην αγορά. Η εφαρμογή μας ήταν τόσο καινοτόμα, που πολλοί δεν γνώριζαν ότι υπήρχε αυτή η ανάγκη, και έτσι έπρεπε να βρούμε δημιουργικούς τρόπους να την προωθήσουμε και να εξηγήσουμε τα οφέλη της.
Επιπλέον, ξεκινήσαμε σε μια περίοδο όπου λίγες επιχειρήσεις έβλεπαν το eCommerce ως κεντρικό μέρος της λειτουργίας τους, πόσο μάλλον την ανάγκη για μια άριστη εμπειρία πελάτη. Η πανδημία, ωστόσο, άλλαξε το τοπίο. Οι επιχειρήσεις συνειδητοποίησαν τη σημασία της ολοκληρωμένης εμπειρίας πελάτη, τη χρήση πολλαπλών εταιρειών courier και τη σωστή ενημέρωση των πελατών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αρχίσουν οι επιχειρήσεις να αναζητούν από μόνες τους λύσεις σαν τη δική μας, και να έρχονται σε εμάς για βοήθεια.
Μια άλλη σημαντική πρόκληση ήταν η εύρεση ταλαντούχων προγραμματιστών, καθώς η άνθιση των startups και οι μεγάλες χρηματοδοτήσεις αύξαναν τη ζήτηση και τα μισθολογικά κόστη.
Παρά τις δυσκολίες, καταφέραμε να δημιουργήσουμε μια ισχυρή και ενωμένη ομάδα, για την οποία είμαστε εξαιρετικά περήφανοι!
S.M. Μπορείτε να μας πείτε την ιστορία των πρώτων πελατών σας; Πώς τους πείσατε να εμπιστευτούν το AfterSalesPro.gr και τι feedback λάβατε που σας βοήθησε να διαμορφώσετε την υπηρεσία σας;
N. Χατζηδάκης: Η διαχείριση παραγγελιών και αποστολών είναι ένα ζωτικό κομμάτι για κάθε επιχείρηση, καθώς εμπλέκει και προσωπικά δεδομένα που απαιτούν προσεκτική διαχείριση. Αυτό έκανε την αρχική μας αποστολή πιο δύσκολη, αφού οι επιχειρήσεις που δεν μας γνώριζαν έπρεπε να μας εμπιστευτούν από απόσταση, ειδικά λόγω της πανδημίας που εμπόδιζε την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων. Η εμπειρία μας από συνεργασίες με μεγάλους οργανισμούς μάς βοήθησε να χτίσουμε πολιτικές και ένα brand που επικοινωνούσε τη σοβαρότητα και την αφοσίωσή μας στα προϊόντα μας.
Επιπλέον, το eCommerce περιλαμβάνει καταστήματα διαφορετικών επιπέδων, γεγονός που έκανε τις διασυνδέσεις πιο απαιτητικές και μας ανάγκασε να παρέχουμε development support. Η προηγούμενη εμπειρία μας από τη διαχείριση digital agencies ήταν πολύτιμη σε αυτή τη διαδικασία.
Οι πρώτοι πελάτες ήταν πρόκληση, αλλά αποτέλεσαν ένα εξαιρετικό σχολείο για εμάς. Πλέον έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που μας εμπιστεύονται leaders της αγοράς όπως τα Public Group, το Pet City Group, το IQOS και η ACS Courier. Το γεγονός ότι αντιμετωπίζαμε κάθε δυσκολία με πάθος, ακόμη και σε τομείς εκτός της ευθύνης μας, μας βοήθησε να ξεχωρίσουμε και να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους.
S.M. Καθώς αναπτυσσόσαστε, ποιες στρατηγικές εφαρμόσατε για να μεγαλώσετε το AfterSalesPro.gr; Υπήρχαν ορόσημα ή σημεία καμπής που επιτάχυναν σημαντικά την ανάπτυξή σας;
N. Χατζηδάκης: Η πανδημία, με έναν σκληρό αλλά καθοριστικό τρόπο, άλλαξε ριζικά τον χώρο του eCommerce και έκανε τους καταναλωτές πιο απαιτητικούς. Αυτό πίεσε τις επιχειρήσεις να δώσουν μεγαλύτερη σημασία στην εμπειρία του πελάτη, με το last mile να γίνεται κρίσιμο σημείο. Οι εταιρείες courier αντιμετώπισαν προκλήσεις στις παραδόσεις, ενώ οι επιχειρήσεις δυσκολεύονταν να διαχειριστούν αυξημένους όγκους παραγγελιών. Νέοι παίκτες μπήκαν στην αγορά του last mile, και η ανάγκη για λύσεις έγινε προφανής.
Από την αρχή, παραμείναμε πιστοί στην ποιότητα των υπηρεσιών μας, παρέχοντας το επίπεδο εξυπηρέτησης που θα περιμέναμε κι εμείς. Συνεργαστήκαμε με κορυφαίους παίκτες της ελληνικής αγοράς, οι οποίοι μας έδωσαν νέες προσεγγίσεις στο eCommerce και μας ώθησαν να εξελιχθούμε περισσότερο.
Είναι βασικό για εμάς να ακούμε συνεχώς τους πελάτες μας, να δεχόμαστε feedback και να δουλεύουμε μαζί τους για να λύνουμε τα προβλήματά τους, βελτιστοποιώντας τις διαδικασίες που τους δυσκολεύουν, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στη διαρκώς εξελισσόμενη αγορά.
S.M. Πώς προσφέρει το AfterSalesPro.gr συγκεκριμένη αξία στις επιχειρήσεις eCommerce; Μπορείτε να μας εξηγήσετε τα βασικά χαρακτηριστικά της πλατφόρμας σας που έχουν βρει θετική ανταπόκριση στους πελάτες σας;
N. Χατζηδάκης: Το AfterSalesPro.gr παραμένει αφοσιωμένο στον αρχικό του στόχο: να παρέχει ένα ενοποιημένο πάνελ ελέγχου (control tower), ώστε τα ηλεκτρονικά καταστήματα να διαχειρίζονται όλες τις αποστολές τους, ανεξαρτήτως εταιρείας courier, από ένα κεντρικό σημείο.
Η πλατφόρμα μας διασυνδέεται εύκολα με όλες τις πλατφόρμες eCommerce και ERP, ενώ συνεργάζεται με περισσότερες από 35 εταιρείες courier. Μέσα από το ίδιο περιβάλλον χρήστη (UI), ο έμπορος μπορεί να χρησιμοποιεί ταυτόχρονα όλες τις διαθέσιμες εταιρείες courier.
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του συστήματός μας είναι η δυνατότητα αυτόματης επιλογής της καταλληλότερης εταιρείας courier για κάθε αποστολή. Το σύστημα παρακολουθεί τις αποστολές σχεδόν σε πραγματικό χρόνο και ενημερώνει τόσο τον έμπορο όσο και τον πελάτη σε περίπτωση προβλήματος κατά την παράδοση.
Επιπλέον, ελέγχουμε τις αποδόσεις των αντικαταβολών από τις εταιρείες courier προς τους εμπόρους, κάτι εξαιρετικά σημαντικό στην ελληνική αγορά, όπου οι αντικαταβολές αντιστοιχούν σε πάνω από το 50% των αποστολών. Αυτό είναι άμεσα συνδεδεμένο με τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Παράλληλα, προειδοποιούμε τα ηλεκτρονικά καταστήματα για πελάτες με ιστορικό μη παραλαβής παραγγελιών.
Για να διασφαλίσουμε ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα διατηρούν το επίπεδο εμπειρίας πελάτη (customer experience) που επιθυμούν, ενημερώνουμε τους τελικούς πελάτες για όλα τα στάδια της αποστολής τους και συλλέγουμε feedback και αξιολογήσεις για τη συνολική εμπειρία τους.
Φυσικά, η πλατφόρμα προσφέρει κορυφαία στατιστικά και αναλύσεις απόδοσης για κάθε εταιρεία courier ανά περιοχή, δίνοντας στους εμπόρους τη δυνατότητα να κάνουν πιο ενημερωμένες επιλογές.
Προσφέρουμε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, το οποίο συνεχώς εμπλουτίζεται και βελτιώνεται για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πελατών μας.
S.M. Τι διαφοροποιεί το AfterSalesPro.gr από άλλες λύσεις aftersales στην αγορά; Πώς οι υπηρεσίες σας ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα των πελατών σας στον χώρο του eCommerce;
N. Χατζηδάκης: Στην ελληνική αγορά, θα έλεγα ότι δεν αντιμετωπίζουμε άμεσο ανταγωνισμό, τουλάχιστον σε βαθμό που να επηρεάζει την πορεία ή τη στρατηγική μας. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν κάποια βασικά χαρακτηριστικά που θεωρώ ότι μας διαφοροποιούν και μας δίνουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα απέναντι σε άμεσους ή έμμεσους ανταγωνιστές:
Η εφαρμογή μας έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί in-house από την ομάδα μας, προσφέροντας ευελιξία και ταχύτητα στις υλοποιήσεις και στις προσαρμογές, επιτρέποντάς μας να ανταποκρινόμαστε γρήγορα στις ανάγκες της αγοράς και των πελατών μας.
Ο πυρήνας της ομάδας μας αποτελείται από άτομα με πολυετή εμπειρία στον χώρο του eCommerce, κατανοώντας σε βάθος τις ανάγκες και τις προσδοκίες των επιχειρηματιών, κάτι που μας βοηθά να σχεδιάζουμε λύσεις που καλύπτουν πραγματικές ανάγκες.
Χρησιμοποιούμε προηγμένες τεχνολογίες και έξυπνους αλγόριθμους, ενοποιώντας διαφορετικά συστήματα και επιτρέποντας την αυτοματοποίηση πολύπλοκων διαδικασιών που εξοικονομούν χρόνο και πόρους στις επιχειρήσεις.
Η μεγάλη βάση πελατών μας και τα δεδομένα της αγοράς μάς που διαθέτουμε επιτρέπουν να σχεδιάζουμε εξατομικευμένες υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων.
Σήμερα, με τους καταναλωτές να είναι πιο απαιτητικοί από ποτέ και τον ανταγωνισμό να προέρχεται όχι μόνο από την εγχώρια αγορά αλλά και από το εξωτερικό, τα εργαλεία που προσφέρουμε βοηθούν τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, να αυτοματοποιήσουν τις λειτουργίες τους και να βελτιώσουν το customer experience σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν μεγάλες επιχειρήσεις (enterprises).
S.M. Η υπηρεσία aftersales είναι κρίσιμη για τη διατήρηση των πελατών. Πώς διασφαλίζετε ότι η πλατφόρμα σας όχι μόνο επιλύει προβλήματα, αλλά βοηθά τις επιχειρήσεις να κρατήσουν τους πελάτες τους ικανοποιημένους και «πιστούς»;
N. Χατζηδάκης: Αναπτύσσουμε την πλατφόρμα μας με στόχο την εξοικονόμηση χρόνου για τις επιχειρήσεις, ενσωματώνοντας αυτοματοποιημένες διαδικασίες που ενεργοποιούνται αυτόματα όταν χρειάζεται. Με βάση την εμπειρία και το feedback των πελατών μας, δημιουργούμε λύσεις που καλύπτουν τις ανάγκες τους, παρέχοντας συγκεντρωμένη πληροφορία που απαιτεί μόνο τα απαραίτητα βήματα από εκείνους.
Παραδείγματα περιλαμβάνουν την αυτόματη διαχείριση καθυστερημένων ή επικίνδυνων αποστολών, ενημερώνοντας τόσο τον πελάτη όσο και την επιχείρηση, βελτιώνοντας έτσι την εμπειρία και μειώνοντας τις επιστροφές. Επίσης, το σύστημα προτείνει την καταλληλότερη εταιρεία courier για κάθε παραγγελία, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες που εξασφαλίζουν την ικανοποίηση του πελάτη.
Δίνουμε έμφαση στα στατιστικά και τα KPIs, παρέχοντας πλήρη εικόνα για την απόδοση της αποθήκης και των courier.
Φυσικά, έχουμε μια dedicated ομάδα υποστήριξης πελατών, έτοιμη να προσφέρει βοήθεια σε κάθε πρόβλημα, εξασφαλίζοντας ότι είμαστε πάντα δίπλα στις επιχειρήσεις που μας εμπιστεύονται.
S.M. Ο χώρος του eCommerce εξελίσσεται συνεχώς. Πώς το AfterSalesPro.gr έχει προσαρμοστεί σε αυτές τις αλλαγές, και πώς παραμένετε μπροστά από τις τάσεις της αγοράς ώστε να προσφέρετε διαρκώς επίκαιρες λύσεις;
N. Χατζηδάκης: Οι θυρίδες παραλαβής είναι μια θετική εξέλιξη που περιμέναμε για αρκετά χρόνια. Οι κατ’ ιδίαν παραδόσεις συχνά έχουν υψηλό ποσοστό αποτυχίας, ανελαστικά κόστη και σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Οι θυρίδες, από την άλλη, προσφέρουν εξυπηρέτηση 24 ώρες το 24ωρο, επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας και παρέχοντας μεγαλύτερη ευελιξία στους καταναλωτές.
Αν και οι θυρίδες παραλαβής αυξάνονται συνεχώς, παρατηρούνται συχνά καθυστερήσεις και προκλήσεις στη λειτουργία τους. Παρά αυτά τα εμπόδια, πιστεύουμε πολύ σε αυτό το μοντέλο και θεωρούμε ότι είναι το μέλλον της αποστολής. Κατά την άποψή μου, οι κατ’ οίκον παραδόσεις θα εξελιχθούν σύντομα σε μια premium υπηρεσία από τις courier, προσφέροντας μια εξειδικευμένη εμπειρία που θα συμπληρώνει τις αυθημερόν παραδόσεις και το quick commerce.
S.M. H διαδικασία aftersales είναι συχνά περίπλοκη, περιλαμβάνοντας τη διαχείριση επιστροφών, τη λογιστική υποστήριξη και την εξυπηρέτηση πελατών. Ποιος είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην απλοποίηση αυτών των διαδικασιών μέσω της πλατφόρμας σας; Και πώς την χειρίζεστε;
N. Χατζηδάκης: Υπάρχουν κόστη στις επιχειρήσεις που είναι ανελαστικά. Καθώς αυξάνεται ο όγκος των πελατών και των παραγγελιών, εάν η επιχείρηση δεν έχει θέσει σωστές βάσεις και διαδικασίες, το aftersales κομμάτι και το customer support μπορεί να οδηγήσει σε αλυσιδωτά προβλήματα. Η αυτοματοποίηση είναι κρίσιμη για την εξοικονόμηση χρόνου, τη μείωση λαθών και τη δυνατότητα μέτρησης απόδοσης κάθε τμήματος, ώστε να μπορούμε να κάνουμε τις κατάλληλες προσαρμογές.
Η τεχνολογία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο σε αυτό. Με την ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης, οι διαδικασίες γίνονται ακόμα πιο αποδοτικές. Η πλατφόρμα μας μετατρέπει χειροκίνητες διαδικασίες σε πλήρως αυτοματοποιημένες, προσφέροντας στους πελάτες απόλυτο έλεγχο και μοναδικά KPIs, που αλλιώς θα ήταν δύσκολο να επιτευχθούν. Επιπλέον, επικεντρωνόμαστε στο customer experience, έχοντας καλύψει ήδη πολλές ανάγκες, ενώ σύντομα θα προστεθούν επιπλέον υπηρεσίες.
S.M. Ποιο είναι το επόμενο βήμα για το AfterSalesPro.gr; Υπάρχουν νέες λειτουργίες ή επεκτάσεις που σχεδιάζετε για να ενισχύσετε περαιτέρω τις υπηρεσίες σας ή να εισέλθετε σε νέες αγορές, εντός και εκτός Ελλάδας;
N. Χατζηδάκης: Με την πολυετή εμπειρία μας στον χώρο του eCommerce και την πλήρη κατανόηση των αναγκών των ηλεκτρονικών καταστημάτων, λανσάραμε το RetentionPro, μια καινοτόμα λύση για personalized mobile marketing μέσω Viber και SMS. Χρησιμοποιούμε ένα εξελιγμένο σύστημα segmentation πελατών, το οποίο αξιοποιεί όλα τα δεδομένα του ηλεκτρονικού καταστήματος και βελτιώνεται συνεχώς μέσω machine learning.
Αυτή η λύση business intelligence (BI) επιτρέπει στους εμπόρους να δημιουργούν εύκολα ομάδες πελατών με κοινά χαρακτηριστικά, να αποστέλλουν προσωποποιημένες καμπάνιες και να παρακολουθούν τον τζίρο που προκύπτει, όλα με λίγα κλικ. Σενάρια όπως στοχευμένες καμπάνιες προς πελάτες με υψηλό τζίρο που έχουν καιρό να παραγγείλουν ή προτιμούν συγκεκριμένα μεγέθη και μάρκες, μπορούν να ρυθμιστούν μέσα σε λίγα λεπτά. Τα αποτελέσματα που παρατηρούμε από πελάτες μας δείχνουν ROI άνω του 900%. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, είμαστε εξαιρετικά ενθουσιασμένοι με τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής!
S.M, Αναλογιζόμενοι το επιχειρηματικό σας ταξίδι, τι συμβουλές θα δίνατε σε νέους επιχειρηματίες, ειδικά σε αυτούς που εισέρχονται στον χώρο των υπηρεσιών SaaS και του eCommerce;
N. Χατζηδάκης: Πιστεύω πολύ στην Ελλάδα και στους Έλληνες, και είμαι αισιόδοξος για το μέλλον. Υπάρχουν πολλές νέες προσπάθειες που ανταγωνίζονται επάξια αντίστοιχες στο εξωτερικό. Φυσικά, υπάρχουν προκλήσεις, και ως χώρα δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε επί ίσοις όροις με άλλες, ισχυρότερες οικονομίες. Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να βλέπουμε τα εμπόδια ως ευκαιρίες και προκλήσεις για ανάπτυξη.
Κάθε επιχειρηματική προσπάθεια πρέπει να λύνει μια πραγματική ανάγκη. Δεν υπάρχει μαγικός τύπος για την επιτυχία. Η επιχειρηματικότητα, είτε αφορά μια startup είτε μια μεγάλη επιχείρηση, είναι τρόπος σκέψης και ζωής. Λάθη και αποτυχίες θα συμβούν, είναι μέρος της διαδρομής και το έχουμε βιώσει όλοι.
Η επιτυχία απαιτεί καθημερινή αφοσίωση, ικανότητα να σκεφτόμαστε «out of the box» και ευελιξία για να προσαρμοζόμαστε σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα. Το κλειδί είναι να επιμείνουμε, να μαθαίνουμε από τα λάθη μας και να προχωράμε μπροστά με πάθος και όραμα.
Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο Startupper MAG #53