Μια πρόσφατη αποτυχημένη διαγωνιστική διαδικασία για την κατασκευή μιας γέφυρας στη Ρώμη, αναδεικνύει μια σχετικά άγνωστη πτυχή των πολλαπλών επιπλοκών όσον αφορά τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας: οι τιμές του ατσαλιού έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.
Καμία από τις εργολαβικές δε θέλησε να αναλάβει το πρότζεκτ των 146 εκατ. ευρώ στην Ponte dei Congressi, δεδομένης της αναταραχής στην αγορά των μετάλλων. Από την στιγμή της εκκίνησης του πολέμου στην Ουκρανία, οι τιμές του ατσαλιού έχουν καταγράψει αύξηση της τάξης του 51%.
Η κατάσταση αυτή προφανώς αποτελεί πρόβλημα, δεδομένου του ότι το ατσάλι αποτελεί κύριο πυλώνα μιας μοντέρνας οικονομίας. Η αύξηση των τιμών προκαλεί πονοκέφαλο στους Ευρωπαίους κατασκευαστές, φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με ένα μια δύσκολη απόφαση: είτε θα επωμιστείτε το κόστος, είτε θα το μεταφέρετε στους καταναλωτές, είτε θα μειώσετε την παραγωγή.
Η Ευρώπη βασιζόταν στην Ουκρανία και τη Ρωσία για το 1/5 των εισαγωγών ατσαλιού. Οι αυξημένες τιμές ενέργειας κάνουν την κατάσταση δυσκολότερη, αφού η ευρωπαϊκές βιομηχανίες παραγωγής του μετάλλου έχουν αναγκαστεί να μειώσουν την παραγωγή τους. Παράλληλα, άλλες περιοχές όπως οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν προβλήματα παραγωγής λόγω της κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα.
«Πλήττει την “καρδιά” της οικονομίας των ανεπτυγμένων οικονομιών», ανέφερε ο Tom Price, αναλυτής της Liberum Capital, τονίζοντας πως «το ντόμινο που δημιουργείται επηρεάζει την εφοδιαστική αλυσίδα και πλήττει την οικονομία αυτή καθεαυτή».
Ο πόλεμος στην Ουκρανία ήδη δημιουργεί ελλείψεις σε ορισμένα είδη ατσαλιού, σύμφωνα με την Angelica Donati, στέλεχος της ιταλικής Donati SpA: «Υπάρχει τεράστια έλλειψη ατσαλιού corten το οποίο παράγεται κυρίως στην Ουκρανία. Οποιεσδήποτε βιομηχανίες που το χρησιμοποιούν θα αναγκαστούν σύντομα να διακόψουν τη δραστηριότητά τους».
Για τον Grant Sporre, αναλυτή του Bloomberg Intelligence, τεράστιο πλήγμα θα υποστεί και η αυτοκινητοβιομηχανία: «Το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων από τη μία μέρα στην άλλη αυξήθηκε κατά 700 με 800 ευρώ. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αναγκαστούν να μεταθέσουν το κόστος αυτό στους καταναλωτές».
Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, οι τιμές αναφοράς του αμερικανικού ατσαλιού έχουν καταγράψει αύξηση της τάξης του 56% από τη στιγμή της εισβολής στην Ουκρανία. Σημειωτέον πως οι ηλεκτρικοί κλίβανοι τήξης οι οποίοι παράγουν το 70% του αμερικανικού ατσαλιού, βασίζονται ως επί το πλείστον στην εισαγωγή ουκρανικού και ρωσικού σιδήρου.
Σύμφωνα με τον Dan DeMare, διευθυντή πωλήσεων της Heidtman Steel Products «εάν οι βιομηχανίες δεν μπορούν να εισάγουν σίδηρο από την Ουκρανία και τη Ρωσία, θα πρέπει να κοιτάξουν προς το scrap. Η καλύτερη αγορά scrap βρίσκεται στις ΗΠΑ και οι τιμές έχουν αυξηθεί έτσι ώστε η εξαγωγή του να μην είναι θελκτική».
Η κατάσταση με τα lockdowns στην Κίνα αναταράσσει τις αγορές περαιτέρω, δεδομένου του ότι η χώρα έχει τη μεγαλύτερη αγορά ατσαλιού. Οι τοπικές αρχές έχουν κλείσει 19 κλιβάνους στην περιοχή Tangshan, σύμφωνα με τη Mysteel, οδηγώντας τις τιμές σε αύξηση.