Τα πρώτα βράδια του φετινού Οκτώβρη στην Ελλαδική πρωτεύουσα πήραν μια λάμψη από λευκό φως. Οι κάτοικοι, μα και οι επισκέπτες της Αθήνας, είχαν την τύχη να δουν τον ιερό βράχο της Ακροπόλεως λουσμένο από ένα διαυγές λευκό φως. Ένα φως που αναδεικνύει κάθε απόκρυφη γωνιά του μοναδικού αυτού μνημείου στον κόσμο. Του Παρθενώνα! Που αποτελεί σημείο τελειότητας της αρχιτεκτονικής αναφοράς. Ένα φως που αναδεικνύει περίτρανα την λευκή, λιτή μεγαλοπρέπεια των μαρμάρων που τον απαρτίζουν, ενώ τονίζουν και το οχυρό των τειχών της πόλεως.
Το μνημείο που φώτισε λευκά τα Αθηναϊκά βράδια μας τον σκοτεινό καιρό του κορωνοϊού, δεν ήταν παλαιότερα αφώτιστο. Πάντα φωτιζόταν! Πάντα ήταν ορατό από όλα τα σημεία της πρωτεύουσας, ώστε να θυμίζει στους σημερινούς κατοίκους και στους ξένους επισκέπτες, πως εδώ και 2.500 χρόνια πριν, η πρωτεύουσα αυτή ήταν το λίκνο του πολιτισμού και της Δημοκρατίας. Εδώ κάποτε άνθισαν οι τέχνες, τα γράμματα, η αρχιτεκτονική, η φιλοσοφία, το θέατρο. Πάντα λοιπόν φωτιζόταν! Όμως κάθε εποχή έχει τις ιδιαιτερότητές της, την τρέχουσα αισθητική της, τις ανάγκες ανάδειξης αυτής και φυσικά την αισθητική και τεχνολογική εξέλιξη.
Τα χρόνια που η χώρα μας πρωταγωνιστούσε παγκόσμια έχοντας πάλι τους Ολυμπιακούς αγώνες να διεξάγονται στον τόπο που τους γέννησε και τους καθιέρωσε, ο φωτισμός του ιστορικού αυτού μνημείου ήταν θερμός, ζεστός, σαν φλεγόμενη βάτος που αγκαλιάζει τον ιερό βράχο. Σήμερα η τεχνολογική εξέλιξη, που έχει την δυνατότητα να μας παρέχει οικονομικότερους τρόπους φωτισμού και η ευγενής χορηγία του ιδρύματος Ωνάση, έδωσαν την δυνατότητα στην χώρα να αναζητήσει νέες μεθόδους φωτισμού, πιο λεπτομερείς, πιο σύγχρονες και με πιο υψηλή αισθητική, αναδεικνύοντας καλύτερα το παγκόσμιο μνημείο.
Για να επιτευχθούν όλα αυτά εργάστηκε φυσικά μεγάλος αριθμός τεχνικών, εργατών και εξειδικευμένων προσώπων, η καλλιτεχνική όμως διεύθυνση δόθηκε στην βραβευμένη σχεδιάστρια φωτισμού Ελευθερία Ντεκώ. Ήταν η γυναίκα που διέπρεψε στην σχεδιασμό της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών αγώνων της χώρας μας το 2004. Ήταν η γυναίκα που της απενεμήθη ο τίτλος «Γυναίκα καλλιτέχνης της χρονιάς 2009» για την συμβολή της στις τέχνες και ιδιαίτερα στο θέατρο.
Ο βράχος φωτίστηκε σε ψυχρό, λευκό χρώμα αναδεικνύοντας κάθε λεπτομέρεια της υψηλής αισθητική του μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς. Η λευκή λάμψη του μετέδωσε άλλη αίσθηση στους ταλαιπωρημένους κατοίκους της πρωτεύουσας και εμφύσησε πνεύμα αισιοδοξίας και ελπίδας στην φοβισμένη και σκοτεινή περίοδο της πανδημίας.
Το εγχείρημα κάλυψε θετικά την αισθητική άποψη καλλιτεχνών, αρχαιολόγων, ανθρώπων του πνεύματος και κατοίκων. Και αφού η πρωτεύουσα των Αθηνών έχει την δυνατότητα να αναδείξει και άλλους ιστορικά αρχαιολογικούς λόφους που έχουν κοσμήσει τον τόπο μας από την αρχαιότητα, και βρίσκονται γύρω από τον ιερό βράχο, ξεκίνησε να φωτιστεί με τον ίδιο φωτισμό και ο απέναντι βράχος, ο βράχος των Μουσών, όπου επάνω σε αυτόν βρίσκονται τα απομεινάρια του ταφικού μνημείου του Φιλοπάππου. Αλλά και ο καλοδιατηρημένος ναός του Ηφαίστου και της Εργάνης Αθηνάς, στην αρχαία αγορά, ο γνωστός με το όνομα Θησείο. Και τα τρία αυτά σημεία αναφοράς της αρχαίας αίγλης που έζησε η πρωτεύουσα αυτή, η Αθήνα, θα εκπέμπουν στην παγκοσμιότητα με το λευκό φως της Γνώσης, της Φιλοσοφίας, του Μέτρου, της Αρχιτεκτονικής «το κάλεσμα» και θα θυμίζουν πως ο τόπος αυτός υπήρξε κάποτε λίκνο Πολιτισμού και Δημοκρατίας.
Της Μαίρης Λαμπρακάκη