Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Η κινητή και σταθερή τηλεφωνία αντιπροσωπεύουν τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τους τρεις τηλεπικοινωνιακούς παρόχους που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά, κομμάτι στο οποίο επικεντρώνονται και οι επενδύσεις των εταιρειών.
Συνολικά, ο κύκλος εργασιών του κλάδου των τηλεπικοινωνιών ανήλθε στο ποσό των 5,1 δισ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας άνοδο 1,2% σε σχέση με το 2021, όπως επισημαίνεται στην ετήσια επισκόπηση της αγοράς που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυμεταφορών (ΕΕΤΤ).
Σε αυτό το σημείο πρέπει να επισημανθεί ότι μπορεί η έκθεση της εποπτεύουσας αρχής να δημοσιεύεται με χρονική καθυστέρηση, κυρίως για λόγους ανταγωνισμού, ωστόσο παρέχει αναλυτικά στοιχεία και αποτυπώνει την εικόνα του συγκεκριμένου κλάδου, ο οποίος διαχρονικά δεν εμφανίζει τεράστιες αποκλίσεις.
Πιο αναλυτικά, τα έσοδα από τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες αποτέλεσαν το 86,6% του κύκλου εργασιών, εκ των οποίων το 53,3% αφορούσε στην παροχή υπηρεσιών σταθερών δικτύων και το 44,5% αντιστοιχούσαν στα έσοδα από την παροχή υπηρεσιών κινητών επικοινωνιών. Ειδικότερα, τα λιανικά έσοδα από υπηρεσίες τηλεφωνίας και διαδικτύου σε σταθερή βάση παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος. Από την άλλη, όσον αφορά τα κινητά δίκτυα και υπηρεσίες, κυριάρχησαν εκ νέου τα λιανικά έσοδα από υπηρεσίες φωνής και τη χρήση δεδομένων κινητής, με ποσοστά 58,8% και 25,9%, αντίστοιχα.
Η κινητή τηλεφωνία
Το 2022, ο αριθμός των συνδέσεων κινητής τηλεφωνίας ανήλθε σε 13,8 εκατ., παρουσιάζοντας οριακή άνοδο 0,1% σε σχέση με το 2021, με τις ενεργές συνδέσεις να παρουσιάζουν πτώση 1,2%, ανερχόμενες περίπου στα 11,4 εκατ. Σε σχέση, τώρα, με τη χρήση των δικτύων κινητής, αυξήθηκαν κατά 6,6% τα λεπτά ομιλίας εντός της Ελλάδας, με τον μεγαλύτερο όγκο να πραγματοποιείται από τους οικιακούς χρήστες με συμβόλαιο (44,6%), ενώ έπονται οι συνδρομητές καρτοκινητής (40,6%). Το 51% των κλήσεων πραγματοποιήθηκε σε κινητά εντός του ίδιου δικτύου κινητής τηλεφωνίας (on-net).
Εντυπωσιακή αύξηση κατά 50% σημειώθηκε στη χρήση υπηρεσίας δεδομένων, φθάνοντας τα 844 εκατ. GΒ έναντι των 563 εκατ. GΒ το 2021. Ένας οικιακός χρήστης με συμβόλαιο χρησιμοποίησε, κατά μέσο όρο τον μήνα, 8 GB, έπεται ο συνδρομητής καρτοκινητής µε 5,5 GB και τέλος, ο εταιρικός χρήστης με 4,5 GΒ. Επίσης, μικρή αύξηση 1,1% παρουσίασε ο συνολικός αριθμός των σύντομων γραπτών μηνυμάτων (SMS), τα οποία ανήλθαν σε 2,4 δισ. SMS.
Η σταθερή τηλεφωνία
Παράλληλα, η συνολική κίνηση σταθερής τηλεφωνίας κατέγραψε ετήσια πτώση 14,8%, κυρίως ως αποτέλεσα της μείωσης της διάρκειας των εθνικών κλήσεων προς σταθερά (1,7 δισ. λεπτά λιγότερα σε σχέση με το 2021, ήτοι πτώση 15,9%). Η πτώση αυτή οφείλεται τόσο στη μείωση της συνολικής κίνησης του ΟΤΕ κατά 16,4% σε σχέση με το 2021 όσο και των εναλλακτικών παρόχων κατά 13%.
Ο ΟΤΕ προπορεύεται με μερίδιο 55,4% στις γραμμές και 49,6% ως προς το σύνολο της κίνησης (έναντι 50,4% το 2021). Οι τηλεφωνικές γραμμές των υπολοίπων παρόχων κατέλαβαν μερίδιο 44,6%, έχοντας μειωθεί κατά 0,9% (20.367 γραμμές) σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Τα λιανικά έσοδα από την παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας και Διαδικτύου σε σταθερή θέση ανήλθαν σε 1,41 δισ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση 3% σε σχέση με το 2021. Τα έσοδα από τις υπηρεσίες Διαδικτύου κινήθηκαν ανοδικά σε σύγκριση με το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 5,6% και εξουδετερώνοντας τη συνεχιζόμενη φθίνουσα πορεία των λιανικών εσόδων τηλεφωνίας σε σταθερή θέση (πτώση 7,4%).