Η κανονικότητα στις μετακινήσεις, επιστρέφει με τον χρόνο να τρέχει πλέον σε βάρος όσων δεν άδραξαν την ‘ευκαιρία’ της πανδημίας και δεν εκμεταλλεύθηκαν την περίοδο της διακοπής κυκλοφορίας των μέσων μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να ανασχεδιάσουν τα πλάνα τους για τη νέα εποχή που έρχεται.
Το βάρος πέφτει πλέον κυρίως στο θέμα του σιδηροδρόμου καθώς ένα κρίσιμο τρίμηνο, Μάρτιος-Μάιος, πέρασε χωρίς να ολοκληρωθεί το πλάνο σχετικά με την υπογειοποίηση, τμηματικά τουλάχιστον, της νέας γραμμής μετά την είσοδο της στην Πάτρα (στα όρια μεταξύ των ‘Καλλικρατικών’ Δήμων Πατρέων και Ρίου).
Το γεγονός αυτό, η αβεβαιότητα όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα έλευσης του τρένου, φαίνεται ότι εξαντλεί και τα περιθώρια ανοχής ακόμη των φίλιων προς την κυβέρνηση, δυνάμεων.
Η ανησυχία, τόσο στα βουλευτικά γραφεία στην τοπική ΝΔ όσο και στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας σχετικά με τις προθέσεις του Υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή φαίνεται ότι κορυφώνεται.
Η αναμενόμενη επίσκεψη του υπουργού από τις αρχές του έτους, μετατίθεται πιθανότατα για τα μέσα του καλοκαιριού, γεγονός το οποίο δοκιμάζει την υπομονή όσων εκτιμούν ότι, τουλάχιστο ένα μήνα πριν την επίσκεψή του στην Πάτρα, ο Κώστας Καραμανλής θα πρέπει να φροντίσει να ολοκληρώσει διερευνητικές επαφές και διαβούλευση, πριν εμφανιστεί με επεξεργασμένες λύσεις.
Ηδη, όσον αφορά το θέμα Υποδομές – Μεταφορές, στην κυβέρνηση έχει συσταθεί μια ομάδα task force με επικεφαλής τον υπουργό και εκπροσώπηση Ευρωπαίων τεχνοκρατών, καθώς ολοκληρώνεται η προγραμματική περίοδος 2014-2020 και βρισκόμαστε προ των θυρών του νέου ΕΣΠΑ (ΕΠ 2021-2027).
Πλέον, κρίνοντας και από την πρόσφατη ενημέρωση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Βίνη προς τον περιφερειάρχη κ. Φαρμάκη, είναι ορατός ο κίνδυνος απώλειας ή/και επιστροφής κοινοτικών πόρων που έχουν δεσμευθεί για τις ανάγκες της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ και την ολοκλήρωση του τμήματος Κιάτο-Πάτρα.
Το έργο της υποδομής της νέας γραμμής Κιάτο – Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος – Πάτρα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Από τον Ψαθόπυργο, μέχρι την έναρξη της υπογειοποίησης στο Ρίο (στο ύψος του Cover and Cut), το έργο παρουσίασε σημαντική εξέλιξη από το 2018, που ξεκίνησε.
Σήμερα όμως έχει ‘κολλήσει’ μετά το Ρίο καθώς το Υπουργείο δεν έχει ολοκληρώσει την διαβούλευση για την διέλευση του τρένου μέσα από την Πάτρα, που αποτελεί συμβατική υποχρέωση, προκειμένου να μην γίνει απαιτητή η επιστροφή χρημάτων που έχουν δεσμευθεί, στα ταμεία της ΕΕ.
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Βίνης, η ΕΡΓΟΣΕ πρέπει μέχρι τα τέλη του έτους να παραλάβει το έργο της υποδομής προκειμένου εν συνεχεία, το αργότερο μέχρι τα τέλη του έτους, να δημοπρατηθεί το επόμενο με την επιδομή (Κατασκευή Σιδηροδρομικών Σταθμών και Στάσεων με κτίρια, αποβάθρες, στέγαστρα και περιβάλλων χώρος, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών, για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα, στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο).
Με κτίρια, αποβάθρες και ηλεκτροκίνηση «σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί ένα πλήρες λειτουργικό τμήμα έργου, δυνάμενο να αποδοθεί αυτοτελώς σε χρήση» αναφέρει ο κ. Βίνης.
Επισημαίνοντας όμως ότι, «η κατασκευαστική μεθοδολογία, που πρόκειται να ακολουθήσουμε, συνίσταται σε εμπροσθοβαρή ανάπτυξη του έργου», με κύριο στόχο πρώτα να ολοκληρωθεί το τμήμα υποδομή και τμηματική υπογειοποίηση μεταξύ Αραχωβιτίκων – Ρίου – Κανελλοπουλου, συνολικού μήκους περίπου 7 χλμ, «που εμπίπτει στα όρια του επόμενου τμήματος, ώστε καταρχάς να μην υπάρξουν εμπόδια και καθυστερήσεις στην προαναφερθείσα διαδικασία δημοπράτησης».
Του Πάνου Σακελλαρόπουλου