Το αίτημα διαιτησίας του παραχωρησιούχου σχετικά με το ζήτημα αύξησης του κατασκευαστικού κόστους του οδικού έργου. Πώς απαντά το δημόσιο, αναζητάει σύμβουλο για αντιμετώπιση/αντίκρουση των ισχυρισμών. Προχωρούν οι εργασίες από ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ. Το project και τα άλλα τμήματα.
Παράλληλα θα «τρέχουν», απ’ ότι φαίνεται, οι εξελίξεις τόσο σε σχέση με την υλοποίηση (είναι στο 25% συνολικά) του σημαντικού οδικού έργου «Πάτρα – Πύργος» (έχει ενταχθεί, ως γνωστόν, εκ νέου στο πλαίσιο της παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού») όσο και με τη διαιτησία στην οποία έχουν καταλήξει δημόσιο και παραχωρησιούχος για το θέμα της ανόδου του κόστους που προφανώς επηρεάζει τις εργασίες και τα οικονομικά του project.
Αναθεωρήσεις ζητάει η κοινοπραξία – Τα κόστη και η «αντίκρουση» του Δημοσίου
Η μεγάλη άνοδος του κόστους της ενέργειας αλλά και των τιμών των υλικών έχει τεθεί στο υπουργείο Υποδομών από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ (το κατασκευαστικό τμήμα θα γίνει μόνο από τα εγχώρια μέλη του γκρουπ, δίχως τις Hochtief, Vinci) ήδη εδώ και μια διετία, με την κοινοπραξία σε γενικές γραμμές από πέρυσι να θέτει σαφώς πιο έντονα την αύξηση του κόστους προμήθειας και μεταφοράς των απαιτούμενων υλικών και εργασιών και συνακόλουθα του κόστους κατασκευής του τμήματος Πάτρα-Πύργος. Επί της ουσίας, τα μέλη της κοινοπραξίας ζητούν την αναθεώρηση λόγω των αυξήσεων στις τιμές των δομικών υλικών και της ενέργειας, ενώ θυμίζουμε ότι έχουν ακουστεί αναφορές, από μέλη του κλάδου γενικότερα, για ανατιμήσεις έως και 50%-60% σε κάποια υλικά. Προφανώς, η πλευρά του δημοσίου δεν επιθυμεί συνολικές και μεγάλες αναπροσαρμογές – αναθεωρήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό κόστος υπολογίστηκε στα 330 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 65% καλύπτεται από το Δημόσιο και την Ε.Ε. Το έργο έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020, έχει χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ με ποσό 252 εκατ. ευρώ ενώ ποσό περίπου 80 εκατ. ευρώ θα προέλθει από την «Ολυμπία Οδό». Το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών, λοιπόν, μόλις προ ημερών γνωστοποίησε ότι προσκάλεσε την εταιρεία «ΤRΕΚ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» με στόχο να της αναθέσεις την παροχή υπηρεσιών ειδικού εμπειρογνώμονα για την υποβοήθηση της «Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης» στην αντιμετώπιση/αντίκρουση των ισχυρισμών της ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. στο πλαίσιο της από 22/09/2022 Αίτησης για διενέργεια Διαιτησίας, στο πλαίσιο της κατασκευής του Έργου Πάτρα- Πύργος.
Όπως σημειώνεται, «ο ανάδοχος λόγω της υψηλής εξειδίκευσης του θα αναλάβει τη σύνταξη έκθεσης πραγματογνωμοσύνης για την αντίκρουση της επιχειρηματολογίας του Παραχωρησιούχου σχετικά με το ζήτημα αύξησης του κατασκευαστικού κόστους του ‘Έργου Πάτρα- Πύργος, λόγω της ενεργειακής κρίσης. Στα πλαίσια εκτέλεσης του αντικειμένου της Σύμβασης ο Ειδικός Εμπειρογνώμονας θα συμμετέχει όποτε απαιτηθεί και του ζητηθεί σε συναντήσεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες και άλλους εμπλεκόμενους φορείς καθώς και θα υποβάλλει εγγράφως όποτε αυτό του ζητηθεί από την αρμόδια υπηρεσία σχόλια επί των υποστηρικτικών υπηρεσιακών εγγράφων που συντάσσονται στο πλαίσιο και τη διαδικασία διατύπωση των απόψεων της αρμόδιας υπηρεσίας προς αντίκρουση των ισχυρισμών του Παραχωρησιούχου. Τέλος, ο ανάδοχος, θα κληθεί να υποστηρίξει την Έκθεση Εμπειρογνωμοσύνης ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου και ακολούθως να υποβάλει σχόλια που αφορούν το αντικείμενο του επί της Αντίκρουσης των ισχυρισμών της αιτούσας στα πλαίσια της διαδικασίας της διαιτησίας». Προφανώς μέσα στο προσεχές διάστημα θα έχουμε νεότερα για τις αξιώσεις της κοινοπραξίας και βέβαια το αποτέλεσμα της διαιτησίας.
Στο 25% η συνολική πρόοδος των εργασιών
Πάντως, η δικαστική αυτή διένεξη, που είναι σύνηθες φαινόμενο σε μεγάλα έργα και συμβάσεις ιδίως όταν υπάρχουν λόγοι «ανωτέρας βίας», δεν εμποδίζει την πρόοδο των εργασιών. Προ ημερών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, μιλώντας σε συνέδριο αναφέρθηκε στο έργο, χαρακτήρισε το Πάτρα-Πύργος εμβληματικό έργο για την περιοχή, αναφέροντας πως «εκτελείται σε τρεις διαφορετικές εργολαβίες, με το ποσοστό προόδου να είναι στο 25%». Όπως υπογράμμισε, «το ποσοστό δεν είναι το ίδιο και στα τρία τμήματα, κι αυτό που είναι πιο κοντά προς τον Πύργο έχει ήδη ένα ποσοστό ολοκλήρωσης που υπερβαίνει το 40%, ενώ έχουν ξεκινήσει και οι ασφαλτοστρώσεις σε συγκεκριμένα τμήματα». Ο υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου δρόμου Πάτρα-Πύργος, στον οποίο οι εργασίες ολοκληρώθηκαν, πριν από έναν μήνα, σε μία απόσταση 80 χλμ.. «Είχαν γίνει 53 θανατηφόρα την περίοδο 2016-2020 σε αυτή την περιοχή και φέτος δεν έγινε κανένα. Οπότε αυτό το έργο έχει εξαιρετική σημασία», σημείωσε.
Το οδικό έργο
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος, μήκους 74,8χλμ, που ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Θεωρητικά, σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα για το Πάτρα-Πύργος, θα πρέπει μέχρι τον Μάρτιο του 2025 να δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 56 χιλιόμετρα που αφορούν το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Κάτω Αχαΐα και τα υπόλοιπα το καλοκαίρι του 2025 (40 μήνες διάρκεια). Στο Πάτρα-Πύργος προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων στη Χ.Θ. 8+450 μεταξύ των Α/Κ ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαΐας καθώς και περί την Χ.Θ. 67+900 μεταξύ των Α/Κ Αμαλιάδας και Α/Κ Πύργος. Επίσης προβλέπονται πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους Ανισόπεδους Κόμβους Κάτω Αχαΐας & Αμαλιάδας. Στο νέο τμήμα της Ολυμπίας Οδού θα λειτουργήσουν και δύο αμφίπλευροι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και ΚΕΣ περί τις Χ.Θ. 21+000 και 72+000. Ανά κατεύθυνση θα υπάρχουν 2 λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ με κεντρική διαχωρηστική νησίδα. Συνολικά, προβλέπονταν να κατασκευαστούν 8 κόμβοι, 15 γέφυρες, 27 άνω και 37 κάτω διαβάσεις.
«Πάτρα – Πύργος» όπως… «Αθήνα – Πάτρα»
Μιλώντας στο Olympia Forum IV o Πρόεδρος και CEO της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «ό,τι υπάρχει αυτή τη στιγμή στο Αθήνα- Πάτρα θα υπάρχει και στο Πάτρα-Πύργος. Χιλιομετρική χρέωση πού λειτουργεί και οι χρήστες μας θα πληρώνουν για τα χιλιόμετρα που διανύουν , θα υπάρχουν αυτόματα μηχανήματα πληρωμής στους σταθμούς διοδίων, σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, θα υπάρχουν φορτιστές και θα συνεχίσουμε αυτό το πρόγραμμα της παραγωγής νερού από τον αέρα τουλάχιστον στους χώρους στάθμευσης του αυτοκινητοδρόμου». Στην ερώτηση ποια θα είναι η συνέχεια στην Πατρών – Πύργου μετά και την ασφαλτόστρωση, τόνισε πως έχει ξεκινήσει η ασφαλτόστρωση και πολύ σύντομα θα ξεκινήσει και τον Οκτώβρη η ασφαλτόστρωση στο κομμάτι της Κάτω Αχαΐας. «Αυτή τη στιγμή υπάρχει πλήρης χάραξη του αυτοκινητοδρόμου, δηλαδή κάποιος μπορεί να μπει από το Μιντιλόγλι και να βγει στον Πύργο από το εργοτάξιο», πρόσθεσε. Σε ερώτηση για το εργατικό δυναμικό, ο κ. Παπανικόλας τόνισε πως «στη φάση κατασκευής απασχολούνται 700 άτομα ενώ θα φτάσει κάποια στιγμή το επόμενο καλοκαίρι ακόμα και τα 800 άτομα. Εννοείται με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου σταματούν οι εργαζόμενη της κατασκευής άλλα έρχονται ύστερα οι μόνιμοι υπάλληλοι της εταιρείας οι οποίοι θα απασχολούνται στο έργο στο Πάτρα-Πύργος. Αυτοί θα είναι γύρω στα 110 άτομα κυρίως από την τοπική κοινωνία».
Τα άλλα τμήματα
Τέλος, στην ερώτηση για το Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα αλλά και το Πύργος – Αρχαία Ολυμπία, ο κ. Παπανικόλας είχε δηλώσει πως «έχουμε πάρει εντολή να ξαναδούμε τη μελέτη και να κοιτάξουμε και την Ανατολική χάραξη. Οι μελέτες όλου αυτού του δικτύου θα είναι έτοιμες τέλος του χρόνου και θα υποβάλλουμε τότε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για να επιλέξει το ελληνικό δημόσιο με ποια χάραξη θα προχωρήσει αυτό το τμήμα. Το Πύργος – Αλφειός και όταν λέμε Πύργος – Αλφειός εννοούμε Πύργος – Αρχαία Ολυμπία είναι έτοιμη η μελέτη και είμαστε στη διάθεσή του δημοσίου να μας καλέσει».