Παγκόσμια πρωτιά χτυπά ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης – Σκοπίων της Helleniq Energy όταν επαναλειτουργήσει.
Θα είναι ο πρώτος παγκοσμίως που θα μεταφέρει προϊόντα πετρελαίου και όχι μαζούτ.
Αυτό αναφέρουν στελέχη της Helleniq Energy αναφερόμενα στον αγωγό που συνδέει το διυλιστήριο του ομίλου στη Θεσσαλονίκη με τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στην περιοχή της πρωτεύουσας της Βόρειας Μακεδονίας.
Ο αγωγός θα μεταφέρει ντίζελ ψαλιδίζοντας το κόστος μεταφοράς και παρέχοντας ανταγωνιστικές τιμές για τους καταναλωτές της γειτονικής χώρας.
Διαιτητικό δικαστήριο
Η υποδομή είναι έτοιμη να λειτουργήσει ξανά μετά από εννέα χρόνια όταν το 2013 η Helleniq Energy είχε αποφασίσει να διακόψει τη λειτουργία της που χρησίμευε για την μεταφορά ποσοτήτων μαζούτ. Το 2016 το θέμα για το άνοιγμα της βάνας του πετρελαιαγωγού επανήλθε, ωστόσο μεταξύ του ελληνικού ομίλου και του κράτους της Β. Μακεδονίας βρίσκονται σε εκκρεμότητα δικαστικές διενέξεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η Helleniq Energy κέρδισε διαιτητικό δικαστήριο, το οποίο επιδίκασε στον όμιλο 24 εκ. ευρώ.
Η Helleniq Energy είναι διατεθειμένη μέρος του ποσού να το διαθέσει για την επαναλειτουργία του αγωγού.
Επαναλειτουργία
Πρόσφατα έγινε γνωστό από δημοσιεύματα του Τύπου της Β. Μακεδονίας πως η ΒΑΡΔΑΞ που ανήκει κατά 80% στον ελληνικό ενεργειακό όμιλο και κατά 20% στην κρατική Naftovod ότι κατέθεσε αίτηση για επανέκδοση άδειας λειτουργίας του πετρελαιαγωγού. Η αίτηση κατατέθηκε στη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας.
Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 χλμ, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από το διυλιστήριο της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη στο πρώην διυλιστήριο ΟΚΤΑ των Σκοπίων.
Οι προσπάθειες
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Προσπάθειες για το άνοιγμα του έχουν ξεκινήσει από το 2016-2017.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Υπενθυμίζεται πως η Helleniq Energy διεκδικεί νομικά από τη Β. Μακεδονία, κι έχει δικαιωθεί, καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.