Και οι δύο αγωγοί υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ κατευθύνονται προς τη χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους και πιο συγκεκριμένα από το τρέχον και το ΕΣΠΑ 2021-2027. Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε συνέχεια της μη προσθήκης του αγωγού της Δυτικής Μακεδονίας στο Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ το έργο στην Πάτρα ήταν ήδη γνωστό ότι αποσκοπεί στην ένταξη στο ΕΣΠΑ.
Και οι δύο αγωγοί υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ κατευθύνονται προς τη χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους και πιο συγκεκριμένα από το τρέχον και το ΕΣΠΑ 2021-2027. Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε συνέχεια της μη προσθήκης του αγωγού της Δυτικής Μακεδονίας στο Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ το έργο στην Πάτρα ήταν ήδη γνωστό ότι αποσκοπεί στην ένταξη στο ΕΣΠΑ.
Μάλιστα τα δύο έργα μαζί με πλήθος άλλων προχωρούν κανονικά και εντός χρονοδιαγράμματος, καθώς πρόσφατα εγκρίθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας το Δεκαετές Πλάνο Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ. Με την επέκταση του Συστήματος και τη διείσδυση του φυσικού αερίου σε νέες περιοχές, θα ωφεληθούν οι εκεί καταναλωτές από φθηνότερο και καθαρότερο καύσιμο, υπό τον όρο της οικονομικής αποτελεσματικότητας.
α) Αγωγός Υψηλής Πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία
Επειδή, το εν λόγω έργο αφορά στην επέκταση του Συστήματος φυσικού αερίου μέσω νέου κλάδου αγωγού υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία και σχετίζεται με τις γενικές κατευθύνσεις του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών. Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη, ο νέος αγωγός θα ξεκινά από την περιοχή του υφιστάμενου βανοστασίου στα Τρίκαλα Ημαθίας και θα έχει μήκος 122 χλμ, με τα εξής ειδικότερα χαρακτηριστικά: τα αγωγός 94 χλμ με διάμετρο 30’’ και αγωγός 28 χλμ με διάμετρο 14’’. Το έργο περιλαμβάνει Μετρητικό/Ρυθμιστικό σταθμό 50.000 Nm3/h στην περιοχή της Καρδιάς για την τροφοδοσία των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης στις περιοχές της Πτολεμαΐδας, της Κοζάνης και του Αμύνταιου, καθώς και βανοστάσια για την τροφοδοσία λοιπών καταναλώσεων της περιοχής. Επιπλέον, προβλέπεται σύνδεση με τους Μ/Ρ σταθμούς Άσπρους και Περδίκκα, οι οποίοι θα συνδεθούν αρχικά με έξοδο του ΤΑΡ, έως ότου κατασκευαστεί ο αγωγός. Προβλέπεται, επίσης, ένας κλάδος για την τροφοδοσία της Νάουσας και της Βέροιας, καθώς και αναμονές για μελλοντικές επεκτάσεις, όπως αυτή προς την Πορειά.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 110 εκατ. € και η ημερομηνία ένταξής του στο Σύστημα είναι ο Σεπτέμβριος 2023.
β) Αγωγός Υψηλής Πίεσης προς την Πάτρα
Επειδή, το εν λόγω έργο αφορά στην κατασκευή αγωγού προς την πόλη της Πάτρας καθώς και τη Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙ.ΠΕ) Πατρών. Αποτελείται από αγωγό υψηλής πίεσης, διαμέτρου 16’’ και μήκους 120 χλμ, ο οποίος θα ξεκινά από κατάλληλο σημείο επί του αγωγού υψηλής πίεσης προς τη Μεγαλόπολη και θα καταλήγει σε δύο μετρητικούς και ρυθμιστικούς σταθμούς, έναν για την πόλη της Πάτρας και έναν για την ΒΙ.ΠΕ Πατρών. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 85 εκατ. € και η επίδραση στη Μέση Χρέωση Χρήσης του ΕΣΦΑ θα είναι αύξηση αυτής κατά 1,63%. Στην περίπτωση, όμως, λήψης επιχορηγήσεων κατά 50% του κόστους του έργου, η αύξηση θα περιοριστεί στο 1,10%. Συναφώς αναφέρεται ότι το αίτημα για επιχορήγηση του έργου θα υποβληθεί στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ 2021 2027. Σημειώνεται ότι το εν λόγω έργο θα αναπτυχθεί σε συνέχεια συντονισμού με τον Διαχειριστή Συστήματος Διανομής του Δήμου Πατρών (ΔΕΔΑ Μ.Α.Ε.), ο οποίος θα αναλάβει την κατασκευή του δικτύου διανομής στην περιοχή. Η προτεινόμενη ημερομηνία ένταξής του στο Σύστημα είναι ο Ιούνιος 2026. Επομένως, η έγκαιρη υλοποίηση του έργου από τον ΔΕΣΦΑ αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της προγραμματιζόμενης επέκτασης του δικτύου διανομής και την άντληση ωφελειών για τους καταναλωτές της συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής.
Τα οφέλη του εν λόγω Έργου, ιδίως υπό το πρίσμα της περιφερειακής ανάπτυξης, είναι προφανή, καθώς η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας θα συνδεθεί με το ΕΣΦΑ και οι κάτοικοι αυτής θα έχουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο. Επιπλέον, μία μεγάλη βιομηχανική περιοχή θα έχει πρόσβαση στο φυσικό αέριο και θα απεξαρτηθεί από τα λοιπά ορυκτά καύσιμα.
Προκειμένου η πρόσβαση των καταναλωτών της Πάτρας και της ΒΙ.ΠΕ. Πατρών στο φυσικό αέριο να γίνει με τρόπο οικονομικά αποδοτικό, είναι σημαντικό ο εφοδιασμός του δικτύου διανομής της περιοχής Πατρών να γίνει με τον πλέον συμφέροντα οικονομικά τρόπο. Ωστόσο, η ΡΑΕ θεωρεί ότι η μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου δεν σταθμίζει επαρκώς, στη βάση ενδελεχούς ανάλυσης, το ενδιαφέρον των καταναλωτών, ούτε βασίζεται σε τεκμηριωμένη σύγκριση των εναλλακτικών λύσεων τροφοδότησης της περιοχής. Σχετικώς, εκτιμάται ότι η παράταση της περιόδου τροφοδότησης της περιοχής μέσω φορτίων LNG δεν αναμένεται να έχει ουσιώδεις επιπτώσεις στην οικονομική αποτελεσματικότητα του έργου, δεδομένου του εναργούς συμφέροντος οικιακών, επαγγελματικών και βιομηχανικών καταναλωτών.
Το έργο έχει μεγάλη πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί μέσω των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, η επίδραση που έχει υπολογίσει ο ΔΕΣΦΑ στην επίπτωση στη Μέση Χρέωση Χρήσης του ΕΣΦΑ είναι μικρή σε σχέση με το όφελος που θα προσφέρει η χρήση του φυσικού αερίου στους καταναλωτές της περιοχής.
Διαβάστε αναλυτικά τη σχετική Απόφαση
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 116/2021 – ΦΕΚ 1392/Β/8-4-2021
Έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) για την περίοδο 2021-2030.