Του Γιώργου Μελέκου
Ζούμε στην εποχή που η τεχνολογία εξελίσσεται σε ημερήσια βάση. Ζούμε στην εποχή που τα πιο λαμπρά επιχειρηματικά μυαλά, δηλώνουν πως όποιος κατακτήσει τη γνώση της τεχνητής νοημοσύνης θα λύσει τα μεγαλύτερα προβλήματα. Και επενδύουν σε αυτή τη γνώση για να τα λύσουν. Ζούμε στην εποχή που μπορείς να μεταφέρεις πρόσωπα και αντικείμενα χωρίς οδηγό, με αυτόνομα οχήματα, και στην εποχή όπου η επικοινωνία έχει μηδενίσει τις αποστάσεις.
Υπάρχει αυτή η εποχή, της τεχνολογίας και της καινοτομίας. Και την ίδια στιγμή ο Δήμος μας αποκαλεί “έργο” τα δύο-τρία δίκτυα wi-fi που θα τοποθετηθούν στην πλατεία και τη φόρμα επικοινωνίας που συμπληρώνουν οι πολίτες για να αναφέρουν ένα πρόβλημα.
Οφείλουμε να ενημερώσουμε δήμο και δημότες, ότι δεν πρόκειται για έργα, πόσο μάλλον για καινοτόμα. Όλα αυτά εντάσσονται στις υποχρεώσεις ενός δήμου. Καινοτομία νοούμε εμείς όταν για παράδειγμα δίνεται σε ενεργούς πολίτες πρόσβαση σε υπηρεσίες και υποδομές, ώστε μετά από τη διοργάνωση ενός διαγωνισμού αριστείας, να προκύψουν προτάσεις -και γιατί όχι και λύσεις- στα προβλήματα της πόλης.
Μπορούν να γίνουν πιλοτικές εφαρμογές οι οποίες να αποτελέσουν την αρχή μιας νέας καινοτόμας ιδέας ή εταιρείας. Ας δώσουμε τη δυνατότητα σε αυτούς τους πολίτες να συμμετάσχουν σε αυτή την προσπάθεια.
Φέρνουμε ως παράδειγμα την απoφασιστικότητα πέντε φοιτητών να δώσουν λύση στο θέμα της έγκαιρης ενημέρωσης για πυρκαγιές στο νησί μας, με συσκευές χαμηλού κόστους, χαμηλότερου των 100 ευρώ για την κάθε συσκευή. Θα μπορούσε ο δήμος να τους παράσχει πρόσβαση σε κάποιον δημοτικό χώρο ώστε να δοκιμαστεί και να αξιολογηθεί η διαδικασία.
Υπάρχουν έξυπνες συσκευές και αισθητήρες που συνδέονται με το διαδίκτυο και ενημερώνουν σε ένα κεντρικό σύστημα για την κυκλοφορία στους δρόμους και την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε στο κέντρο της πόλης.
Υπάρχει σύστημα ενημέρωσης για διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης. Το έχουμε ζήσει όλοι μας, να κάνουμε κύκλους μέσα στην πόλη για μια θέση parking που χρυσοπληρώνεται. Αυτό πρέπει να αλλάξει.
Αντιλαμβανόμαστε ότι είναι απαραίτητη η χρήση και η αξιοποίηση των τεχνολογικών εργαλείων και των κοινωνικών δικτύων ως μέσο επικοινωνίας σε όλους τους τομείς της κοινωνίας, αλλά και σε παρεχόμενες υπηρεσίες όπως ο τουρισμός, η ανάπτυξη νεοφυών εταιρειών και η τοπική αυτοδιοίκηση.
Ας συμφωνήσουμε όλοι πως ο τουρισμός στο νησί μας δεν ανθεί. Και το χειρότερο είναι πως δεν έχουμε κανένα στρατηγικό σχεδιασμό επικοινωνίας και ανάπτυξης. Η τουριστική προβολή θα πρέπει να έρθει με την αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων και των ηλεκτρονικών πλατφορμών που υπάρχουν για αυτόν τον σκοπό.
Ο τουρισμός δεν θα αναπτυχθεί εάν συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε διαδικασίες του παρελθόντος. Η προβολή θα πρέπει να είναι ηλεκτρονική και στοχευμένη με βάση το τουριστικό προϊόν που έχουμε διαθέσιμο.
Φανταστείτε να περιμένουμε πέντε χρόνια να φτιαχτεί το λιμάνι, άλλα έξι χρόνια το αεροδρόμιο και άλλα τέσσερα για να συντονιστούμε ως κοινότητα. Έχουμε χάσει ήδη πολύτιμο χρόνο καθώς δεν υπήρχε μια ομάδα από επαγγελματίες στον χώρο που να συνεργαστεί με σοβαρότητα με τους φορείς της πόλης.
Ό,τι περιγράψαμε παραπάνω, δεν είναι κάτι καινούριο, δεν απαιτεί να γίνει κάτι δραστικό. Χρησιμοποιείται σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες και η τεχνογνωσία υπάρχει και στη Χίο. Ας μην πάμε μακριά: στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου υπάρχει η δεξαμενή παραγωγής αυτής της γνώσης και είναι μη αξιοποιήσιμη έως τώρα από όλες τις απερχόμενες δημοτικές αρχές. Είναι καιρός επιτέλους να συνεργαστούμε και να δώσουμε βήμα σε ενεργούς πολίτες, επιστήμονες που πραγματικά ενδιαφέρονται για τον τόπο μας, να μεγαλουργήσουν.
Αυτό αποτελεί και πρωταρχικό στόχο για τον συνδυασμό μας. Αυτό θα προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε στην επόμενη τετραετία.
* Ο Γιώργος Μελέκος ανήκει στο Ειδικό Τεχνικό Επιστημονικό Προσωπικό του Τμήματος Μηχανικών, Οικονομίας και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, είναι co-founder της Pulse and Opinion S.A. και είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό “Χίος Μπροστά” (Γιάννης Καραβασίλης)