Athens Tales: Μια στήλη – ημερολόγιο για τα κτίρια, τα γκράφιτι και τα στένσιλ στους τοίχους της Αθήνας. Εγγραφή 5: Το νέο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Στις 15 Φεβρουαρίου παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού η αρχιτεκτονική μελέτη για την προσθήκη νέου κτιρίου που θα στεγάσει τις συλλογές του σημαντικότερου μουσείου στον κόσμο για την αρχαιοελληνική τέχνη, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Όταν είδα τις μακέτες ενθουσιάστηκα στην πρώτη ματιά! Σπουδαίος αρχιτέκτονας ο David Chipperfield ο οποίος σχεδίασε την μελέτη της προέκτασης. Και τα σχέδια παρουσιάζουν χώρους σύγχρονους, ευφάνταστους και παράλληλα λιτούς, οι οποίοι επικοινωνούν με τον νέο κήπο που θα δημιουργηθεί. Όμως βλέποντας επισταμένως της φωτορεαλιστικές μακέτες, δεν άργησα να επισημάνω μερικά σημεία που νομίζω ότι είναι σε τέτοιο βαθμό αρνητικά, ώστε να αναιρούν κάθε ενθουσιασμό. Κι εκεί ξεκίνησε μια χιονοστιβάδα σκέψεων…
Για να μην παρεξηγηθώ, δηλώνω εξ αρχής ότι θεωρώ απολύτως φυσικό η κάθε γενιά να προσθέτει στην πόλη το δικό της ίχνος, σύμφωνα με τις ανάγκες και την αισθητική της. Και ναι, είναι δεδομένο ότι οι μεγάλες παρεμβάσεις στον ιστό της πόλης ή σε κτίρια τοπόσημα δημιουργούν αντιδράσεις, είναι δεδομένες σε κάθε αλλαγή. Και φέρνω δύο παραδείγματα, και τα δύο από μια ιστορική πόλη, το Παρίσι. Όταν οικοδομήθηκε ο Πύργος του Άιφελ το 1889, ο συγγραφέας Γκυ ντε Μοπασάν έτρωγε το μεσημεριανό του κάθε μέρα στο εστιατόριο του Πύργου γιατί ήταν το μοναδικό μέρος από όπου δεν μπορούσε να δει το σιδερένιο κατασκεύασμα ύψους 300 μέτρων που τον απωθούσε. Αντίστοιχα, η Πυραμίδα που κατασκεύασε στη μέση του Λούβρου το 1989 ως κύρια είσοδο του μουσείου ο Ιεό Μινγκ Πέι – ένας από τους διασημότερους αρχιτέκτονες των τελευταίων εκατό χρόνων- ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων. Πώς τοποθετείς ένα τόσο σύγχρονο αρχιτεκτόνημα στη μέση ενός ιστορικού κτιρίου σαν το Λούβρο; Μα γιατί οι ανάγκες αλλάζουν και πρέπει να τις εξυπηρετήσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έπρεπε να δημιουργηθεί νέα είσοδος στο μουσείο για να αντιμετωπιστεί ο συνωστισμός στην έκδοση εισιτηρίων. Και γιατί η προσπάθεια μίμησης μιας παλαιότερης αισθητικής συνήθως μοιάζει με μασκαράτα. Άρα, σωστά το Υπουργείο Πολιτισμού επιχειρεί να δώσει λύση στο ζήτημα της παρουσίασης των συλλογών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Και τη δημιουργία βοηθητικών, πλην σημαντικών, χώρων για ένα σύγχρονο μουσείο όπως το πωλητήριο και η είσοδος για την απρόσκοπτη ροή των επισκεπτών.
Όμως ένα σημαντικό στοιχείο σε κάθε παρέμβαση είναι το μέτρο. Κι έτσι φτάνουμε στην πρώτη παρατήρηση στο σχέδιο του Chipperfield για την προέκταση του ΕΑΜ. Έχω την αίσθηση ότι εξαφανίζει τη θέαση του παλαιού νεοκλασικού κτιρίου από τον δρόμο, το βλέπεις μόνο υπό γωνία, πχ. από την διασταύρωση των οδών Μάρνη και Πατησίων. Ή αν βρίσκεσαι ήδη στον εσωτερικό περίβολο του μουσείου, ή αν έχεις σκαρφαλώσει στον κρεμαστό κήπο που θα δημιουργηθεί. Ο σχεδιασμός δεν «ακολουθεί την υπάρχουσα τοπογραφία: ένα επιβλητικό νεοκλασικό κτίριο μπροστά σε μία εκτενή, πράσινη πλατεία», όπως αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου. Διότι άλλο είναι η εκτενής πράσινη πλατεία να βρίσκεται στο επίπεδο του δρόμου επιτρέποντας την απρόσκοπτη θέαση του μνημειακού κτιρίου και άλλο είναι να είναι ψηλοκρεμαστή. Το αρχικό νεοκλασικό κτίριο των Ludwig Lange και Ernst Ziller, αποπερατωμένο το 1874, απομονώνεται από τον δρόμο και τον αστικό ιστό, και αρχίζει να μοιάζει με έκθεμα που θα το δεις μόνο αν περιηγηθείς το μουσείο.

Άποψη του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αμέσως μετά την αποπεράτωσή του το 1889
Τα κτίρια σχεδιάζονται σε συνάρτηση με τον περιβάλλοντα χώρο, όπως μαθαίνουν από το πρώτο έτος της Αρχιτεκτονικής οι φοιτητές. Η Πυραμίδα στον Λούβρο μπορεί να ονομαστεί ακόμα και επιθετική ως προς το παλιό κτίριο -προσωπικά ο διάλογος σύγχρονου και παλιού με συναρπάζει-, όμως σίγουρα καταφέρνει να διατηρήσει σε μεγάλο βαθμό την αίσθηση που ανέδιδε ο μεγάλος προαύλιος χώρος του Λούβρου. Διατηρεί την παλιά κλίμακα και από παντού βλέπεις τα παλιά κτίρια του Λούβρου που περιβάλουν την Αυλή του Ναπολέοντα, όπως ονομάζεται ο συγκεκριμένος υπαίθριος χώρος. Το ΕΑΜ διαθέτει μέχρι σήμερα έναν κήπο σε χαμηλότερο επίπεδο από το κτίριό του, ο οποίος του προσδίδει αίγλη, επιτρέπει να το δεις και να το θαυμάσεις από μακριά. Να το χαρείς ως οικοδόμημα όσο ξεκουράζεσαι στις σκιές των δέντρων του κήπου του, χαρίζοντας ένα μικρό -αλλά ζωτικής σημασίας ελλείψει πρασίνου- πάρκο στον Αθηναίο. Ένα όμορφο άνοιγμα στην πυκνοδομημένη πόλη.
Το νέο κτίριο του David Chipperfield εξαφανίζει σε μεγάλο βαθμό τη θέα προς το παλιό κτίριο, ένα σημαντικό τοπόσημο της Αθήνας. Και ταυτόχρονα μεταφέρει τον κήπο σε ένα επίπεδο τριών τεσσάρων μέτρων πάνω απ’ το έδαφος στερώντας αυτή την ανάσα πρασίνου από τον περαστικό. Αυτή είναι η δεύτερη αντίρρηση.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: η πρόταση Chipperfield – Τομπάζη για τη διαμόρφωση του κήπου ΥΠΠΟΑ/ © Filippo Bolognese Images