Περίληψη
– Η διαδικασία νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών στον αιγιαλό, την παραλία ή τη θάλασσα, που έχουν ανεγερθεί πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 2971/2001, δηλαδή πριν τις 20.12.2001 κινείται με την υποβολή προς την οικεία Κτηματική Υπηρεσία σχετικής αιτήσεως από τον ενδιαφερόμενο, με την οποία συνυποβάλλονται τα οριζόμενα στον νόμο δικαιολογητικά. Ακολούθως, η Κτηματική Υπηρεσία κρίνει με πράξη της εάν πληρούνται, κατ’ αρχήν, οι νόμιμες προϋποθέσεις, δηλαδή α) εάν έχουν υποβληθεί τα κατά τον νόμον δικαιολογητικά και β) εάν πρόκειται για έργο που όντως εξυπηρετεί εμπορικό, βιομηχανικό, συγκοινωνιακό, λιμενικό ή άλλου είδους σκοπό, προβλεπόμενο από την ισχύουσα νομοθεσία, ώστε, στη συνέχεια, να τηρηθεί η διαδικασία, η οποία προβλέπεται για κάθε έργο πραγματοποιούμενο στο χώρο του αιγιαλού ύστερα από σχετική παραχώρηση δικαιώματος χρήσεως.
Και, ναι μεν, η απόρριψη του αιτήματος νομιμοποίησης από την Κτηματική Υπηρεσία κατά το πρώτο στάδιο της διαδικασίας, δεν απαιτείται να αιτιολογείται ειδικώς, πρέπει, όμως, στη σχετικώς εκδιδόμενη πράξη ή από τα στοιχεία του φακέλου, να προκύπτει η έλλειψη συνδρομής των κατ’ αρχήν απαιτούμενων νομίμων προϋποθέσεων για την υπαγωγή της κατασκευής σε μία από τις κατηγορίες των έργων του άρθρου 14 παρ. 1 του ν. 2971/2001, οπότε και μόνον θα μπορούσε η Διοίκηση να μην προχωρήσει σε επόμενο στάδιο. Εάν η Κτηματική Υπηρεσία κρίνει ότι πρόκειται για έργο που όντως εξυπηρετεί εμπορικό, βιομηχανικό, συγκοινωνιακό, λιμενικό ή άλλου είδους σκοπό, προβλεπόμενο από την ισχύουσα νοµοθεσία, είναι υποχρεωμένη να διαβιβάσει αντίγραφα της αιτήσεως και των ως άνω δικαιολογητικών του πρώτου σταδίου στις συναρμόδιες να γνωμοδοτήσουν υπηρεσίες του άρθρου 14 παρ. 2. Η γνώμη των υπηρεσιών αυτών, µη οριζόμενη από τον νόµο ως σύμφωνη, είναι απλή. Ενόψει δε και των κατ’ αρχήν διακριτών εξουσιών κάθε Υπουργείου, όπως καθορίζονται από το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, δεν είναι επιτρεπτό, κατά τη συγκεκριμένη διαδικασία, η αρνητική γνώμη ή μη γνώμη οποιουδήποτε φορέα να αποτελεί απόλυτο εμπόδιο για την πρόοδο και την τυχόν ολοκλήρωση της εν λόγω διαδικασίας. Σε κάθε περίπτωση, κατά το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας νομιμοποίησης, η κατ’ ουσίαν εκτίμηση του περιεχομένου των γνωμοδοτήσεων και η τελική απόφαση επί του αιτήματος νομιμοποίησης, μετά την εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ανήκει στον αρμόδιο για την παραχώρηση της χρήσεως Υπουργό Οικονομικών.
Η Κτηματική Υπηρεσία απέρριψε, εν προκειμένω, την αίτηση νοµιμοποίησης, όχι διότι το έργο δεν ενέπιπτε σε μία από τις κατηγορίες των έργων της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001 βάσει των προσκομισθέντων κατά τον νόμο δικαιολογητικών, αλλά κατόπιν ουσιαστικής εκτίμησης του περιεχομένου των γνωμοδοτήσεων των αρμόδιων υπηρεσιων, ασκώντας, δηλαδή, εξουσία που ανήκει στον Υπουργό Οικονομικών. Ως εκ τούτου η προσβαλλόμενη απόφαση εκδόθηκε αναρμοδίως, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την αίτηση ακυρώσεως και πρέπει να ακυρωθεί.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Χ. Παπανικολάου
Το πλήρες κείμενο θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.