Με εγγυητική του ΤΜΕΔΕ (Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Εργων – πρώην ΤΣΜΕΔΕ) προχωρεί στη συμβασιοποίηση τουλάχιστον μιας (της τέταρτης κατά σειρά) από τις τέσσερις εργολαβίες που έχει αναλάβει στον άξονα Πάτρα – Πύργος ο όμιλος Καλογρίτσα, μέσω της κοινοπραξίας των εταιρειών συμφερόντων του, «Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών».
Πρόκειται για το τμήμα Κυλλήνη – Βάρδα, για το οποίο έχει δοθεί έκπτωση 50,39% και είναι αρχικού προϋπολογισμού 74 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Συνολικά, οι τέσσερις εργολαβίες που έχει αναλάβει ο όμιλος Καλογρίτσα είναι συμβατικού προϋπολογισμού αξίας 252 εκατ. ευρώ και περίπου 115 εκατ. ευρώ, μετά τις εκπτώσεις άνω του 50% που δόθηκαν.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΜΕΔΕ, κ. Κωνσταντίνο Μακέδο, το Ταμείο, στο πλαίσιο των εγγυητικών που εκδίδει, έχει ανανεώσει όλες τις εγγυητικές συμμετοχής του συγκεκριμένου επιχειρηματία για τη συγκεκριμένη εργολαβία. Ωστόσο, όπως διευκρινίζει ο ίδιος, μέχρι στιγμής δεν έχει ζητηθεί από το ΤΜΕΔΕ και την αρμόδια υπηρεσία η έκδοση και της εγγυητικής καλής εκτέλεσης (υπολογίζεται σε 5% της αξίας της σύμβασης), η οποία έχει μεγαλύτερη βαρύτητα, καθώς τυχόν κατάπτωσή της θα επιβαρύνει το Ταμείο των μηχανικών. Οπως τονίζει ο κ. Μακέδος, ανάλογα με το ύψος του έργου, εκδίδεται και η αντίστοιχη εγγυητική (υπάρχει δηλαδή ανώτατο ποσό χρηματοδότησης) και παρέχονται και τα ανάλογα εχέγγυα από την πλευρά του εργολήπτη, με τη μορφή εγγυήσεων/ενεχύρων, είτε μετρητών είτε άλλων περιουσιακών στοιχείων.
Παράλληλα, εντός του Ταμείου λειτουργούν οι σχετικές εσωτερικές διαδικασίες για την αποφυγή παρατυπιών (π.χ. Υπηρεσία Νομικού Ελέγχου).
Δεδομένων πάντως των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων του ομίλου Καλογρίτσα, απόρροια της διακοπής παροχής πρόσθετης χρηματοδότησης και πιστώσεων από την Τράπεζα Αττικής (στην οποία μέτοχος με 32,5% είναι το ίδιο το ΤΜΕΔΕ), προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το συγκεκριμένο Ταμείο προχωρεί σε ανανέωση των εγγυητικών. Μάλιστα, την ίδια στιγμή, η Τράπεζα Αττικής, η οποία είναι ήδη έκθετη με εγγυητικές άνω των 40 εκατ. ευρώ στον όμιλο Καλογρίτσα, δεν φαίνεται να έχει ανάλογη πρόθεση, καθώς, μέχρι στιγμής και παρότι έχει κληθεί από το υπουργείο Υποδομών να το πράξει από τις αρχές Αυγούστου, δεν έχει προχωρήσει σε ανανέωση των εγγυητικών της κοινοπραξίας «Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών» για τις τρεις πρώτες εργολαβίες του οδικού άξονα. Γι’ αυτό, άλλωστε, η διαδικασία συμβασιοποίησής τους έχει μείνει πίσω χρονικά (ακόμα εξελίσσεται η διαδικασία της αιτιολόγησης των εκπτώσεων), κάτι που δεν ισχύει για τις υπόλοιπες πέντε εργολαβίες του έργου, οι οποίες βρίσκονται σε πιο προχωρημένο στάδιο και εκτιμάται ότι έως τα μέσα Νοεμβρίου θα έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις, ώστε μέχρι το τέλος του 2018 να ξεκινήσει η κατασκευή έστω ενός σημαντικού μέρους του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι το ΤΜΕΔΕ, με τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών, έχει διατηρήσει την αυτονομία του σε ό,τι αφορά το σκέλος της διαχείρισης της περιουσίας των μηχανικών και όχι των συντάξεων/περίθαλψης, που έχει περιέλθει στον ΕΦΚΑ. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του 2017, το πρώτο έτος λειτουργίας του με τη νέα αυτή μορφή, εξέδωσε συνολικά 50.154 νέες εγγυητικές επιστολές. Το 84% αφορά εγγυητικές επιστολές καλής συμμετοχής σε διαγωνισμούς έργων και μελετών, ενώ το υπόλοιπο 16% εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης (το 11%), προκαταβολής και δεκάτων. Εν τω μεταξύ, πριν από λίγες εβδομάδες κι έπειτα από σωρεία προβλημάτων με καθυστερήσεις των εργασιών και απλήρωτα συνεργεία, η διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ υποχρεώθηκε να προχωρήσει σε έκπτωση της «Τοξότης» από τα έργα του δικτύου της ΔΕΗ και συγκεκριμένα από δύο εργολαβίες, αξίας άνω των 10 εκατ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι σύντομα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες και για ανάλογες εκπτώσεις και σε άλλα έργα του ΔΕΔΔΗΕ. Παράλληλα, πριν από λίγους μήνες, η «Τοξότης» συναίνεσε στην υποκατάστασή της από την «Ακτωρ ΑΤΕ» σε άλλα έργα, αξίας 100 εκατ. ευρώ, τα οποία αδυνατούσε να εκτελέσει, λόγω έλλειψης ρευστότητας.