Στην τελική ευθεία εισέρχεται ο διαγωνισμός για την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), οι δεσμευτικές προσφορές για τον οποίο αναμένεται να κατατεθούν στο τρίτο δεκαήμερο του Απριλίου.
Στη φάση αυτή του διαγωνισμού, ο οποίος αφορά την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, έχουν προκριθεί τέσσερα σχήματα, ωστόσο η διαδικασία εμφανίζεται να εξελίσσεται σε αγώνα για δύο: ένα σχήμα αμερικανικών συμφερόντων –αυτό της Proxenos-ID που απαρτίζεται από την Proxenos International και την Quintana-ID με έδρα την Ουάσιγκτον και το Τέξας αντίστοιχα– και ένα γαλλοελληνικών, την κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Bollore Africa Logistics και Cameron S.A.
Στον διαγωνισμό έχουν επίσης προκριθεί και άλλοι δύο υποψήφιοι, το ενδιαφέρον των οποίων όμως –όπως χαρακτηρίζεται οψίμως από άριστα ενημερωμένες πηγές– είναι λιγότερο έντονο: πρόκειται για την κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports-EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και για την ΟΛΘ Α.Ε.
Η εν λόγω ιδιωτικοποίηση έρχεται στο προσκήνιο μετά και την αποστολή τις προηγούμενες ημέρες κλιμακίου υψηλόβαθμων στελεχών του σχήματος Proxenos-ID στην Αλεξανδρούπολη το οποίο πραγματοποίησε επαφές με επιχειρήσεις, κοινωνικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς της περιφέρειας με αντικείμενο τη διαμόρφωση συναίνεσης για το επιχειρηματικό της σχέδιο.
Το αμερικανικό σχήμα Proxenos-ID και η κοινοπραξία των Goldair Cargo A.E. – Bollore Africa Logistics και Cameron S.A. εμφανίζονται ως επικρατέστεροι διεκδικητές.
Ανάλογη αποστολή είχε πραγματοποιήσει το προηγούμενο έτος και το σχήμα Goldair Cargo A.E. – Bollore Africa Logistics και Cameron S.A., που φέρεται να συνδέεται και με συμφέροντα του ομίλου Κοπελούζου, που με τη σειρά του αναπτύσσει τον υπεράκτιο σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Να σημειωθεί πως εκ των τριών εταιρειών στο συγκεκριμένο σχήμα η γαλλική Bollore Africa Logistics βρίσκεται αυτή την περίοδο υπό πώληση στην ελβετοϊταλικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία MSC, σε μια συμφωνία αξίας 6,4 δισ. δολαρίων.
Στις εκκρεμότητες του διαγωνισμού αυτή τη στιγμή περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση απαλλοτριώσεων ιδιωτικών εκτάσεων στη χερσαία ζώνη του λιμένα, αλλά και η οριστικοποίηση των επενδύσεων που αξιώνει από τον νέο μέτοχο το υπουργείο Ναυτιλίας για την ανάπτυξη εγκαταστάσεων οι οποίες θα φιλοξενούν το λιμενικό σώμα και τις υπηρεσίες του στο λιμάνι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο λιμάνι υπάρχει έντονη αμερικανική παρουσία και οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ το χρησιμοποιούν ήδη στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA), ενώ ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα έχει μιλήσει για «στρατηγικό ρόλο αυτής της πόλης ως περιφερειακού κόμβου ενέργειας, μεταφορών και εμπορίου, με ζωτική σημασία για την ευρωπαϊκή σταθερότητα και ασφάλεια».
Είναι άλλωστε αυτή η συνεργασία που έχει προκαλέσει πολιτικές αντιδράσεις τόσο από την Τουρκία όσο και από τη Ρωσία, καθώς την αντιμετωπίζουν η μεν πρώτη ως σφήνα στην περιφερειακή ισορροπία δυνάμεων με την Ελλάδα, η δε Μόσχα ως σημαντική επαύξηση των διευκολύνσεων που έχει το ΝΑΤΟ στην περιοχή, ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία που χαρακτηρίζεται από την ένταση στην Ουκρανία.