Του Γιώργου Γεωργίου
Στα “σκαριά” βρίσκεται το project της ηλεκτροδότησης πλοίων από τις υποδομές του λιμένα Πειραιά (cold-ironing), το οποίο “τρέχει” μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, χωρίς, ωστόσο ακόμη να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, το μεγαλύτερο “αγκάθι” για την επίσπευση των διαδικασιών είναι η εξεύρεση χρηματοδότησης, η οποία θα καλύψει το – μεγάλο – κόστος μεταφοράς και εγκατάστασης του καλωδίου, μέσω του οποίου θα γίνεται η τροφοδοσία των πλοίων.
Στην παρούσα φάση, ο ΟΛΠ έχει προχωρήσει σε ορισμένες μελέτες για θέσεις ηλεκτροδότησης. Αρχικά, έχει εκπονηθεί προκαταρκτική μελέτη, στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου έργου ELEMED – που ολοκληρώθηκε το 2018 – μέσω της οποίας προσδιορίζονται θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων στις ακτές Περικλέους, Ηετίωνα, Κονδύλη και Καραϊσκάκη. Υπό την αιγίδα του εν λόγω προγράμματος ξεκίνησε, μάλιστα, η πρώτη υποδομή ηλεκτροδότησης πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο από το λιμάνι της Κυλλήνης.
Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται το χρηματοδοτούμενο έργο EALING, το οποίο επικεντρώνεται στην εκπόνηση των οριστικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και οικονομοτεχνικών μελετών για θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων στις Ακτές Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ηετίωνα, Περικλέους κι έχει ημερομηνία ολοκλήρωσης το 2023.
“Πραγματοποιούμε συνεργασίες και δράσεις ρυθμιστικού και νομοθετικού περιεχομένου με εμπειρογνώμονες του αντικειμένου και εμπλεκόμενους φορείς” επισημαίνουν οι άνθρωποι του μεγάλου λιμανιού.
Τέλος, πριν από μερικούς μήνες έλαβε το “πράσινο φως” η πρόταση CIPORT, στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού προγράμματος CEF. Η πρόταση, οποία είχε υποβληθεί με τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Ναυτιλίας, επικεντρώνεται στην εκπόνηση των οριστικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και οικονομοτεχνικών μελετών για θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων στο τμήμα της κρουαζιέρας στην Ακτή Θεμιστοκλέους.
Πιέζει η ΕΕ
Υπενθυμίζεται ότι το λιμάνι είναι υποχρεωμένο να θέσει σε εφαρμογή το σύστημα cold-ironing, μέχρι το 2030, μετά την πρόταση της Κομισιόν με την κωδική ονομασία “Fit for 55”, η οποία θέτει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Στόχος των ευρωπαϊκών μέτρων είναι να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες κυρίως των πιο ρυπογόνων πλοίων, όπως τα containerships και τα κρουαζιερόπλοια, με ηλεκτρικό ρεύμα, προκειμένου να απενεργοποιούν τις μηχανές τους, κατά την παραμονή τους στις λιμενικές υποδομές.
Φυσικά ένα τέτοιο έργο είναι αναγκαίο να προχωρήσει αρκετά νωρίτερα, δεδομένης της ανάδειξης πλέον του Πειραιά σε τουριστικό και εμπορευματικό hub και της αύξησης των αφίξεων πλοίων. Ιδιαίτερα, μάλιστα, από τη στιγμή που δρομολογείται, μέσω του Master Plan, νέος προβλήτας κρουαζιέρας.
Ωστόσο, δεν είναι λίγοι εκείνοι που διατείνονται ότι οι απαιτούμενες επενδύσεις για τα λιμάνια είναι τεράστιες. Σε αυτό το συμπέρασμα είχε καταλήξει με τοποθέτησή της και η Ευρωπαϊκή Ένωση Λιμένων (ESPO), δίνοντας έμφαση στην αναγκαιότητα χρηματοδότησης του project από ευρωπαϊκούς μηχανισμούς.
Σημειώνεται, τέλος, πως παρότι τα περισσότερα λιμάνια παγκοσμίως δεν έχουν ακόμη υλοποιήσει αντίστοιχα έργα, ήδη αρκετοί πλοιοκτήτες επενδύουν σε πλοία με αυτές τις προδιαγραφές.
Τελευταίο παράδειγμα είναι η Capital Maritime, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη. Η ναυτιλιακή παρήγγειλε στις αρχές του καλοκαιριού δεξαμενόπλοια, τα οποία θα εξοπλισμένα με σύστημα “εναλλακτικής θαλάσσιας ισχύος” (Alternative Maritime Power), που επιτρέπει στο πλοίο, όταν είναι αγκυροβολημένο σε ένα λιμάνι, να τροφοδοτείται με ηλεκτρικό ρεύμα από το λιμενικό δίκτυο, ενώ οι κύριοι και βοηθητικοί κινητήρες του είναι απενεργοποιημένοι.