Μέχρι τα τέλη Ιουνίου αναμένεται να καταθέσει ο ΔΕΣΦΑ τις προτάσεις του στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου ώστε να καταστεί κατάλληλο να «υποδεχτεί» στην ελληνική αγορά μια νέα εμπορική δραστηριότητα, αυτή του βιομεθανίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, ο Διαχειριστής, σε συνεργασία με μελετητικές εταιρείες, έχει εκπονήσει σχετική μελέτη, όπου αναλύονται οι παρεμβάσεις που απαιτούνται σε υφιστάμενους νόμους (περιβαλλοντικά, κτιριακά, πολεοδομικά κλπ.) προκειμένου να προσαρμοστεί καταλλήλως το θεσμικό πλαίσιο, πράγμα που θα επιτρέψει την ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς σε εμπορική κλίμακα.
Η αξιοποίηση του βιομεθανίου βρίσκεται στις προτεραιότητες του Διαχειριστή καθώς, όπως μεταφέρουν πηγές του Διαχειριστή στο energypress αποτελεί ένα εύκολο, γρήγορο και γνωστό από άποψη τεχνογνωσίας τρόπο να μειώσει το ανθρακικό του αποτύπωμα.
Όπως εξηγείται, το βιομεθάνιο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αντί του φυσικού αερίου στη λειτουργία των σταθμών συμπίεσης σε Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και Αμπελιά (υπό ανάπτυξη έργο σταθμού συμπίεσης) στη Θεσσαλία, οι οποίοι καταναλώνουν φυσικό αέριο για να λειτουργήσουν. Το γεγονός ότι πρόκειται για δύο περιοχές που βρίσκονται πλησίον περιοχών με μεγάλη διαθεσιμότητα αποβλήτων καθιστά την λύση του βιομεθανίου εφικτή και οικονομικά βιώσιμη, επιτυγχάνοντας έτσι σημαντικό περιορισμό του ανθρακικού αποτυπώματος για τον Διαχειριστή.
Υπογραμμίζεται ότι το δίκτυο μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ, δεδομένου ότι είναι σχετικά «καινούργιο» στην μεγαλύτερη έκτασή του, δύναται να μεταφέρει, ως έχει δίχως πρόσθετες ή σοβαρού τύπου πρόσθετες παρεμβάσεις, και ανανεώσιμα αέρια, δηλαδή, υδρογόνο και βιομεθάνιο. Μάλιστα αν μιλάμε για τα νέα τμήματα του δικτύου που τώρα κατασκευάζονται και εντάσσονται στο σύστημα, τότε η δυνατότητα διοχέτευσης πράσινων αερίων σε αυτά είναι βέβαιη.
Θέλοντας να ανοίξει την εν λόγω αγορά σε νέες επιχειρηματικές δράσεις, στα άμεσα σχέδια του Διαχειριστή είναι να προχωρήσει στο πρώτο πιλοτικό project βιομεθανίου. Δίχως ακόμη να έχει καταλήξει στο «σχήμα» με το οποίο θα προχωρήσει, βρίσκεται σε συζητήσεις με «παίκτες» της αγοράς, εξετάζοντας το ενδεχόμενο συμπράξεων και συνεργειών. Ωστόσο σε πρώτη φάση προκρίνεται ως προτεραιότητα η εκπόνηση ενός business plan και σε δεύτερο χρόνο η αναζήτηση εταίρων.
3 βασικοί άξονες για την ανάπτυξη έργων
Portfolio αποβλήτων: Βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη ενός τέτοιου έργου είναι η ύπαρξη ενός μεγάλου χαρτοφυλακίου αποβλήτων που θα επιτρέπει την αδιάλειπτη τροφοδοσία της μονάδας με απόβλητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη κάνει μια χαρτογράφηση της αγοράς, έχει εντοπίσει τις καταλληλότερες περιοχές όπου πληρείται το παραπάνω κριτήριο και επομένως καθίσταται δυνατόν να προχωρήσει μια μονάδα παραγωγής βιομεθανίου.
Κατασκευή μονάδων: Σε ότι αφορά το βιομεθάνιο δεν υπάρχει τεχνογνωσία σε επίπεδο ελληνικής αγοράς, ωστόσο, τέτοια διαθέτουν και μάλιστα υψηλού επιπέδου οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ. Αντιθέτως, υπάρχει σημαντική «ελληνική» τεχνογνωσία σε ότι αφορά το βιοαέριο και μπορεί να αξιοποιηθεί. Το βιοαέριο αποτελείται κατά 60% από μεθάνιο και 40% CO2. Με μια κατάλληλη επέκταση και τεχνολογική αναβάθμιση των μονάδων, υφιστάμενοι παραγωγοί βιοαερίου, που αυτή την στιγμή κυρίως εμπλέκονται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, μπορούν να εξελιχθούν και σε παραγωγούς βιομεθανίου. Ως γνωστόν, μέσα από μια κατάλληλη επεξεργασία, διασπώνται τα συστατικά του βιοαερίου σε μεθάνιο και CO2 και παράγεται βιομεθάνιο, το οποίο μπορεί να διοχετεύεται στο δίκτυο και να φτάνει στον τελικό (οικιακό ή εμπορικό) καταναλωτή.
Αγοραστές: Η εκτίμηση του Διαχεριστή είναι πως υπάρχει καταναλωτικό ενδιαφέρον, πέραν του ότι η αρχική πρόθεση του ΔΕΣΦΑ είναι η ιδιοκατανάλωση, όπως προαναφέρθηκε. Μια τέτοια περίπτωση αποτελούν οι ηλεκτροπαραγωγοί, που εξετάζουν τρόπους για να μειώσουν το ανθρακικό τους αποτύπωμα. Το βιομεθάνιο μπορεί να αποτελέσει μια τέτοια λύση.