Στο στόχαστρο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τίθεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση τόσο στον Κηφισό όσο και στο Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Με απόφαση του το υπουργείο ΥΠΟΜΕ προχωρά σε σύναψη σύμβασης με Τεχνικό Σύμβουλο μέσω διαγωνισμού προκειμένου να αντιμετωπίσει τα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα που προκαλούνται καθημερινά στον Κηφισό, αλλά και τις συνέπειες από τα έργα του flyover.
Αντικείμενο της υπόψη σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου είναι η υποβοήθηση της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΕΥΔΕ-ΚΣΣΥ) και της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών (Δ13) σε επίπεδο μελετών για τις απαιτούμενες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις.
Πιο συγκεκριμένα ο Τεχνικός Σύμβουλος αναλαμβάνει για τον μεν Κηφισό τη Μελέτη Κυκλοφοριακής Βελτίωσης στο τμήμα από τον Ανισόπεδο Κόμβο του ΣΕΦ στο Φάληρο μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Μεταμόρφωσης και για το δε flyover τον έλεγχο των κυκλοφοριακών μελετών για την ελαχιστοποίηση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων στην πόλη της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια των έργων.
Πως θα αντιμετωπιστεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση του Κηφισού
Σήμερα στον Κηφισό ολοένα και μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μέσα στην ημέρα παρατηρείται κυλοφοριακό έμφραγμα που δυσχεραίνει την μετακίνηση των οδηγών και δημιουργεί φαινόμενα ντόμινο και σε άλλους βασικούς άξονες στην πόλη.
Τα τελευταία δύο χρόνια γίνεται μεγάλη κουβέντα για την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στον Κηφισό καθώς μαζί με την Αττική Οδό αποτελούν τους δύο σημαντικότερους αστικούς αυτοκινητόδρομους της Αθήνας.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής διαχείρισης του «Κηφισού», δηλαδή το τμήμα του Οδικού Άξονα από τον ανισόπεδο κόμβο με την ‘Αττική Οδό’ έως τον ανισόπεδο κόμβο με την παραλιακή οδό (ΣΕΦ), θα εκπονηθεί κυκλοφοριακή μελέτη.
Σε αυτό το τμήμα μαζί με το τμήμα της Αττικής Οδού από την Μεταμόρφωση μέχρι την Δουκίσσης Πλακεντίας εντοπίζονται τα σοβαρότερα προβλήματα κυκλοφορίας σε καθημερινό επίπεδο.
Βασικό λοιπόν αντικείμενο του Τεχνικού Συμβούλου είναι η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης η οποία θα επιφέρει βελτίωση της κυκλοφοριακής διαχείρισης του «Κηφισού» με μικρές ή μεσαίες κοστολογικές παρεμβάσεις υφιστάμενης υποδομής αλλά και η αναβάθμιση υφισταμένων ή και κατασκευή εναλλακτικών οδικών αξόνων.
Ειδικά η τελευταία φράση είναι και αυτή που ανοίγει το παράθυρο για την πιθανή πρόσθεση οδικών αξόνων που θα λειτουργήσουν αποσυμφορητικά στον Κηφισό. Παράλληλα η αναβάθμιση υφιστάμενων εναλλακτικών αξόνων θα σημάνει πως κάποιοι άλλοι σημερινοί άξονες θα καλεστούν να πάρουν μέρος της κυκλοφορίας που σήμερα έχει ο Κηφισός.
Σε κάθε περίπτωση θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον που θα καταλήξει η κυκλοφοριακή μελέτη και τι θα προτείνει θα την αντιμετώπιση της σημερινής κατάστασης. Εδώ αξίζει να θυμηθούμε πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από πέρυσι έχει ρίξει στο τραπέζι πρόταση για την δημιουργία ενός νέου άξονα που θα λειτουργήσει ως η λεγόμενη “Παράκαμψη Αττικής” καθώς μιλά για ένα άξονα από την Ελευσίνα μέχρι τα Οινόφυτα που θα λειτουργεί ως μια εναλλακτική πρόταση στις μετακινήσεις της Αττικής και υποστηρίζει πως θα αποσυμφορήσει τον Κηφισό.
Τι θα γίνει με το flyover
Για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, το μεγαλύτερο οδικό έργο της πόλης μετά την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού -που λειτουργεί εν μέρει ως περιφερειακός- έχουν υπάρξει σημαντικές αντιδράσεις από τα προβλήματα που θα επιφέρει το έργο στην ήδη επιβαρυμένη κυκλοφοριακά πόλη.
Εδώ ο Τεχνικός Σύμβουλος θα ελέγξει τις κυκλοφοριακές μελέτες που θα έχουν ως στόχο την ελαχιστοποίηση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων από το έργο. Δηλαδή, θα ελέγχει, αξιολογεί και θα καθοδηγεί σε συνεργασία και την σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας, τους Ανάδοχους που θα εκπονούν τις μελέτες Κυκλοφοριακών κατά την διάρκεια της κατασκευής.
Επίσης θα εξασφαλίζει, ότι οι κυκλοφοριακές μελέτες που θα εκτελούνται από τους ανάδοχους μελετητές, θα συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές/οδηγίες και τα πρότυπα ελαχιστοποιώντας τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης κατά την διάρκεια της κατασκευής του έργου.
Να θυμίσουμε πως το έργο υπεγράφη ως Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα στις 19 Δεκεμβρίου 2022 και έχει καταληκτική ημερομηνία στα τέλη Μαϊου του 2027. Το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟς έχει αναλάβει τα έργα.
Οι συνθήκες για το ίδιο το έργο δεν είναι ανέφελες καθώς έχουν υπάρξει προσφυγές οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες έχουν μετατεθεί χρονικά για να συζητηθούν στο τέλος του έτους.
Το έργο έχει ως στόχο την κυκλοφοριακή αναβάθμιση και αστικοποίηση της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης στο τμήμα από τον Α/Κ K5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών) μήκους 13χλμ.και αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης της Θεσσαλονίκης.
Για τη διαχείριση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων από την κατασκευή του έργου, έχει συσταθεί Συντονιστική Επιτροπή υπό τον Υφυπουργό Μακεδονίας και Θράκης, με σκοπό τον συντονισμό όλων των αρμοδίων και εμπλεκόμενων φορέων για τον καθορισμό των απαραίτητων παρεμβάσεων και τη δρομολόγηση των απαιτούμενων ενεργειών για τη μείωση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων από τον περιορισμό της κυκλοφορίας στην Περιφερειακή Οδό, κατά τη διάρκεια υλοποίησης του υπόψη έργου.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ήδη υιοθετηθεί ενέργειες για την επιτόπια παρακολούθηση της κίνησης και τη δρομολόγηση παρεμβάσεων, κατά την πρόσφατη δε συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής αποφασίσθηκε μια σειρά πρόσθετων παρεμβάσεων, οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν και τα εξής:
Πέρα των μελετών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων του έργου, που συντάσσονται από τον Ανάδοχο και εγκρίνονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δρομολογείται άμεσα η εκπόνηση μελετών για την άμβλυνση των επιπτώσεων στον γενικότερο πολεοδομικό ιστό της πόλης σύμφωνα με την κάτωθι διαδικασία:
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συγκεντρώνει τις προτάσεις των εμπλεκόμενων φορέων (Τροχαία, ΟΑΣΘ, Περιφέρεια, Δήμοι κ.λ.π) και σε συνεργασία με το Ίδρυμα Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) τις αξιολογεί και συνδιαμορφώνει τα τελικά προτεινόμενα μέτρα.
Εν συνεχεία, τα μέτρα αυτά κατατίθενται για διαβούλευση στο Συντονιστικό Όργανο υπό τον Υφυπουργό Μακεδονίας – Θράκης όπου και οριστικοποιούνται. Τέλος, τα οριστικοποιημένα μέτρα υποβάλλονται με την μορφή κυκλοφοριακής μελέτης εφαρμογής στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όπου ελέγχονται και εγκρίνονται.