Τα 92 εκατ. ευρώ προσεγγίζουν οι επενδύσεις μέσω των οποίων κυβέρνηση (υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής) και ΤΑΙΠΕΔ (φορέας ωρίμανσης και προώθησης των ενεργειών) «φιλοδοξούν» να αναβαθμίσουν το status και τις υποδομές του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι επενδύσεις ύψους σχεδόν 20 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, οι οποίες ήδη έχουν μπει στις «ράγες».
Οι επενδύσεις, ύψους 91,7 εκατ. ευρώ, για την περίοδο 2024 – 2023, περιλαμβάνουν δράσεις όπως η αναβάθμιση λιμενικών υποδομών ύψους 18,2 εκατ. ευρώ, η διαχείριση σιτηρών/δημητριακών ύψους 27 εκατ. ευρώ, η διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων ύψους 44,5 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν και άλλες επενδύσεις 2 εκατ. ευρώ.
Τα επόμενα «βήματα» ανάπτυξης προβλέπουν, σύμφωνα με σχετική παρουσίαση του ΤΑΙΠΕΔ, τα εξής:
- Έως το τέλος του 2025 δημιουργία 1 Σιλό δυναμικότητας 10 τόνων και συνολικά 5 έως το 2032.
- Εντός του 2025 εξοπλισμός φορτοεκφόρτωσης φορτίων από το σιλό στο πλοίο.
- Έως το τέλος του 2027 βαγόνι & ιμάντας μεταφοράς για τη μεταφορά φορτίων στα σιλό.
- Έως το τέλος του 2025 1 γερανογέφυρα (40 ton / 40 m) για την φορτοεκφόρτωση containers από πλοία και 1 ακόμα έως το τέλος του 2030.
- Έως το τέλος του 2027 2 φορτωτές για την φορτοεκφόρτωση containers από φορτηγά/τρένα.
- 2027 – 2033: 3 ανυψωτές για τη διακίνηση άδειων εμπορευματοκιβωτίων και άλλων φορτίων & 2 γερανών για τη μεταφορά containers σε αποθηκευτικούς χώρους.
Οι εν εξελίξει δράσεις
Σε σχέση με τις δράσεις που είναι σε εξέλιξη, ξεχωρίζουν η επικαιροποίηση Master Plan ΟΛΑ (Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης) ώστε να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες συνθήκες και ανάγκες περιβαλλοντικής και χωροταξικής αδειοδότησης, τα έργα για την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή: 4 εκατ. ευρώ, η αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) λιμενολεκάνης και διαύλου ναυσιπλοΐας του λιμένα: 14,2 εκατ. ευρώ. Επίσης, συμπεριλαμβάνονται η ολοκλήρωση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και εγκαταστάσεων του εμπορικού προβλήτα: 1,2 εκατ. ευρώ, όπως και η συνεργασία με τον όμιλος Gastrade για την εξυπηρέτηση FSRU – Παραχώρηση αποθηκευτικών & λιμενικών χώρων. Σε εξέλιξη είναι και διαβουλεύσεις με βιομηχανικούς και εμπορικούς πελάτες (τσιμεντοβιομηχανία & logistics) για την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του ΟΛΑ, όπως και η διερεύνηση δυνατότητας υποστήριξης στην ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων.
Η οδική σύνδεση
Χτες, το ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωσε ότι σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε Αλεξανδρούπολη, παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη, του Γενικού Γραμματέα Ναυτιλίας και Λιμένων, Ευάγγελου Κυριαζόπουλου, του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη και του Εντεταλμένου Σύμβουλου του ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτη Σταμπουλίδη, υπεγράφη σύμβαση ύψους 4 εκατ. ευρώ για το έργο της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό και παρουσιάστηκαν οι βασικοί άξονες του Σχεδίου Ανάπτυξης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.). Το έργο της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό προβλέπει την κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού και εντάσσεται στο ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών του ΟΛΑ Α.Ε., συνολικού ύψους 18,2 εκατ. ευρώ. Τη σύμβαση αξίας 4 εκατ. ευρώ για το έργο της οδικής σύνδεσης υπέγραψαν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της αναδόχου εταιρείας ΤΕΚΑΛ, Παναγιώτης Ψαλτάκος.
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ωρίμασε το έργο με την εκπόνηση των σχετικών μελετών, με φορέα χρηματοδότησης το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Next Generation EU. Η υλοποίησή του θα συμβάλλει στην εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα απευθείας προς την Εγνατία Οδό και τη συνεπακόλουθη κυκλοφορική αποσυμφόρηση της πόλης, καθώς μέχρι σήμερα το αστικό οδικό δίκτυο επιφορτίζεται το σύνολο της κίνησης του λιμένος.
Οι βασικοί άξονες του Business Plan
Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ παρουσίασαν τους βασικούς άξονες του Σχεδίου Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης (Business Plan) του λιμένα, όπως προ ημερών είχε αναδείξει η στήλη BackStory. Το Business Plan, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την υλοποίηση επενδύσεων για την προμήθεια εξοπλισμού για φορτοεκφορτώσεις, σιτηρά και καλλιέργειες αλλά και επενδύσεις για τη συνολική αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής, προκειμένου το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να μπορεί να προσελκύσει ναυτιλιακή κίνηση που τώρα διέρχεται από τον Βόσπορο και να ανταγωνιστεί γειτονικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα. Επιπλέον, προβλέπεται να εξεταστεί η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού πολλαπλών χρήσεων στο ανατολικό μέρος προκειμένου να μπορεί να εξυπηρετηθεί η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών το insider.gr είχε αποκαλύψει και τις περαιτέρω ενέργειες του ΤΑΙΠΕΔ για την εκπόνηση του master plan του Λιμένος Αλεξανδρούπολης, αναζητώντας και εξειδικευμένο σύμβουλο. Όπως και πρόσφατα είχαμε αναφέρει, το Ταμείο και ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης είχαν εκκινήσει συνεργασία με τον όμιλο Steer, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες συμβούλων διεθνώς με μεγάλη εμπειρία στην παροχή υπηρεσιών για τη διαχείριση λιμένων, θαλάσσιων μεταφορών καθώς και σε ζητήματα που αφορούν στην ενέργεια και την κυκλική οικονομία, ο οποίος συνδράμει το ΤΑΙΠΕΔ στην εκπόνηση Business Plan.