Μέχρι το καλοκαίρι του 2022 εκτιμάται ότι θα φτάσουμε για να πέσει η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδου. Η ολοκλήρωση του πολυετούς διαγωνισμού σε σχέση με την ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή είναι η πρώτη πράξη που ξεκαθάρισε το τοπίο.
Τα επόμενα βήματα που θα μας φέρουν στην νέα σελίδα για τον μεγαλό αυτοκινητόδρομο της χώρας είναι εκείνα που θα απαιτήσουν ένα διάστημα, σύμφωνα με πηγές κοντά στον διαγωνισμό, 6-9 μήνες. Αυτή την εποχή συντάσσεται η σύμβαση και συλλέγονται τα απαιτούμενα έγγραφα.
Αυτά έχουν μια προθεσμία από την ημέρα ανακήρυξης του αναδόχου περίπου 7 μηνών (σήμερα λιγότερο από πέντε). Σε αυτό θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται τα χρηματοδοτικά μοντέλα που θα ακολουθηθούν καθ`όλη τη διάρκεια της σύμβασης.
Από τη στιγμή που όλα όσα χρειάζονται θα μαζευτούν και δοθούν από την ανάδοχο κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS στο ΤΑΙΠΕΔ, τότε στο σύνολο του ο ογκώδης φάκελος θα πάει για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Υπογραφή και κύρωση
Στη συνέχεια θα πρέπει να υπογραφεί η σύμβαση, να γίνει το οικονομικό κλείσιμο και τέλος να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων. Η δεσμευτική προσφορά προβλέπει την καταβολή εφάπαξ τιμήματος ύψους 1.496.100.000 ευρώ ενώ, επιπλέον του ανωτέρω τιμήματος, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κ.λπ.) σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου.
Έπειτα θα ξεκινήσει, όταν αυτό οριστεί, η κατασκευαστική περίοδος που θα πραγματοποιηθούν όλες οι παρεμβάσεις που περιγράφονται στην σύμβαση. Σύμφωνα με την προκήρυξη, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS θα αναλάβει τον άξονα της Εγνατίας Οδού και τρεις κάθετους για χρονικό διάστημα 35 ετών. Από αυτό, τα περίπου 5 πρώτα χρόνια είναι η περίοδος κατασκευής και τα υπόλοιπα 30 η περίοδος συντήρησης και εκμετάλλευσης.
Αυτό που αναλαμβάνει η ελληνο-γαλλική κοινοπραξία είναι η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).
Επίσης τρεις κάθετους οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Τα σημαντικότερα έργα
Οι σημαντικότερες είναι η βαριά συντήρηση του δρόμου, οι παρεμβάσεις στις σήραγγες και η κατασκευή για την αναβάθμιση του άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι. Το κόστος τους εκτιμάται σε περίπου 420 εκατ. ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα στα έργα που θα κατασκευάσει, περιλαμβάνονται όλες οι εργασίες που απαιτούνται για την αναβάθμιση κάθετων αξόνων όπως η αναβάθμιση σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμου των τμημάτων Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων.
Πιο αναλυτικά, η οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι προβλέπει την κατασκευή του δεύτερου κλάδου του τμήματος «Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Αξιού – Α/Κ Πολυκάστρου» μήκους 44,1 χλμ., ώστε ο αυτοκινητόδρομος να αποκτήσει στο σύνολό του διατομή με δύο λωρίδες και Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση.
Η οριστική μελέτη οδοποιίας στο τμήμα Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας προβλέπει διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού, μήκους 10,2 χιλιομέτρων, ώστε να αποκτήσει διατομή 22,50 μέτρα με ΛΕΑ και με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα καθώς και βελτίωση-αναβάθμιση των τριών υφιστάμενων κόμβων.